Trigger menu Trigger search form
אסיא מדיקל > מחקרים ומאמרים > תזונה נכונה בזמן הנקה

תזונה נכונה בזמן הנקה

הנקה ותזונה נכונה

הנקה ותזונה: נשים רבות עומדות בפני דילמה האם להניק או לא. מצד אחד הן מחכות לרגע בו הן תחזורנה למידותיהן טרום ההיריון ומצד שני, קיים הרצון הטבעי להניק. תזונה נכונה בזמן הנקה יכולה לתת מענה הן לבריאותו של העולל והן לשמירה על משקל תקין של האם

במזל טוב ילדת, וכעת את ניצבת בדילמה  להניק או לא?

מצד אחד מאוד בא לך להיכנס למשטר דיאטת "כסאח" לחזור למידות ולבגדים  שלפני ההיריון, ואת מייחלת ליום שתוכלי להיכנס לג'ינס הממתין בארון ומצד שני את רוצה להניק, ויודעת שבזמן הנקה חשוב לאכול נכון למען העולל שזה עתה  נולד. מדוע אם כן כדאי להניק?

הנקה שופעת יתרונות לתינוק: חלב אם, הינו התזונה האופטימאלית ומכיל את כל מרכיבי המזון  שהתינוק זקוק להם.

הנקה מחזקת את מערכת החיסון של התינוק, מגנה בפני אלרגיות וחוסר סבילות למזונות, ומפחיתה סיכון להשמנה בעתיד. הנקה מגנה בפני מחלות דלקתיות במערכת הנשימה, ובנוסף, מחקרים מראים התפתחותם קוגניטיבית טובה יותר אצל תינוקות יונקים.

הנקה מסייעת גם לאם: היא מקדמת ירידה במשקל באזור הירכיים, מורידה את הסיכון לסרטן השד וסרטן הרחם, משפרת את צפיפות העצם, חוסכת זמן וכסף בהכנה וקניית הפורמולות ומחזקת את הקשר בין האם לתינוקה.

לאחר שהחלטת להניק, הדילמה היא, מה לאכול כמה לאכול ואיזה מזון?

קיימים מיתוסים רבים בקרב האמהות הטריות שרובם אינם נכונים: אם מניקה צריכה לאכול בשביל שניים, בירה שחורה משפרת את תפוקת החלב, שקדים מעשירים את חלב האם, ואסור לצרוך קטניות כי הן גורמות לגאזים אצל התינוק, כל אלו הינם מיתוסים מוטעים רווחים.

האיסורים וההגבלות  גורמים לחוסר ודאות בהחלטת האם מה לאכול, וכדי להבהיר מעט, להלן ההמלצות התזונתיות לאם המניקה ומענה לחלק מהשאלות העולות:

לא צריך לאכול בשביל שניים, אך חשוב להדגיש שאם מניקה צריכה לאכול יותר מהרגיל, הספרות הרפואית ממליצה על תוספת של כ-300 עד 400 קלוריות ליום ובאופן כללי לא פחות מ-1800 קלוריות ביום.

בירה שחורה ושקדים אינם מגבירים יצור חלב. לא חייבים לשתות בירה שחורה ולאכול שקדים, אך אין ספק שזו תוספת נאה של חלבון וסידן לתפריט היומי. יש לזכור כי שקדים תורמים גם קלוריות לא מעטות (100 גרם שקדים = כ 600 קלוריות).

האם ניתן לרדת במשקל בזמן הנקה?

ניתן לרדת במשקל בתקופה של הנקה, אך חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת,  לרדת במשקל בהדרגה 1-2 ק"ג בחודש. ירידה הדרגתית במשקל ותזונה מאוזנת לא תסכן את התפוקה ואת איכות החלב.

חשוב שהתפריט יהיה מגוון, יש צורך לצרוך מכל קבוצות המזון  (קבוצת הדגנים והלחם, מוצרי חלב, בשר, דגים, פירות וירקות).

חשוב להקפיד על שתיה מרובה במשך היום של מים, לפחות 10-12 כוסות ולהימנע משתיה מתוקה.

רצוי לצמצם את שתיית הקפאין, אך אין צורך להתנזר לחלוטין מקפה, ומדי פעם ניתן לשתות מעט אלכוהול, בכמות קטנה ואחת למספר ימים, בכל מקרה מומלץ לעשות זאת לאחר הנקה ולא לפניה.

יתכן כי מספר מזונות בתפריט האם עלולים לגרום לכאבי בטן וגזים אצל התינוק, אולם אין הוכחות מדעיות חד משמעיות לגבי מזון המגביר את כאבי הבטן אצל התינוק. לכן, אם הינך חושדת שתינוקך רגיש למזונות מסוימים בתפריט שלך, הימנעי מאכילתם בתקופת ההנקה.

שישה שבועות לאחר הלידה, ניתן לחזור לפעילות גופנית, וזאת לאחר התייעצות עם הרופא. אפשר להתחיל לצעוד עם העגלה – פעילות המשפרת את מצב הרוח, מרגיעה את התינוק ושורפת שומנים.

לסיכום:

  • חשוב לאכול מגוון
  • לא להתחיל דיאטות "כסאח"
  • לא להסתובב רעבה במשך היום – לאכול כל 3 שעות, כמעט כמו התינוק. ארוחות קטנות ומפוזרות במשך היום, יתרמו להרגשת שובע ורוגע
  • לשתות מים
  • לצאת לטיול עם העגלה
  • להבטיח לג'ינס שבארון שתיפגשו מאוחר יותר

מרכז לטיפול בהשמנת יתר

אסיא בריאטריק, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, הוקם בשנת 2005 לאור העלייה הדרמטית במימדי ההשמנה בישראל. זאת, במטרה להעניק טיפול אישי ומקצועי למטופלים, שסובלים מהשמנת יתר, וללוותם לטווח ארוך תוך הכוונה בתהליך הירידה במשקל ובהתמודדות על שמירתו. הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר באסיא בריאטריק הביא לארץ את הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ואת התפיסה לפיה הטיפול בהשמנת יתר קיצונית ייעשה תמיד תוך שילוב מומחים מהתחומים השונים. אנו מאמינים כי ניתן לשפר את איכות החיים והבריאות של המטופלים שלנו, תוך בניית מעגל תומך ופתרון אישי רב תחומי לכל מטופל…. למידע נוסף »

מחקרים דומים