אספירין וסרטן השד

סקר מחקרים שבוצע על ידי רופאים מומחים מצא כי תרופות אנטי דלקתיות עשויות להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד בשיעור של עד 20%

תרופות אנטי דלקתיות כמו אספירין עשויות להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד בשיעור של עד 20% – כך לפי סקר מחקרים אשר נעשה על ידי רופאים מומחים בבית החולים GUY שבלונדון ופורסם בגיליון חודש מארס של ירחון IJCP – the International Journal of Clinical Practice. הסקר שנערך במשך 27 שנים וכיסה 21 מחקרים שבדקו 37,000 נשים.

אספירין וסרטן השד

החוקרים מדגישים כי על מנת לקבוע באילו תרופות מדבור בדיוק, באיזה מינון ומשך זמן יש לקחת אותן, והאם הפחתת הסיכון לסרטן השד עדיפה על תופעות הלוואי של נטילת תרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידים (NASID) למשך זמן, יש צורך בהמשך המחקר.

“מהסקירה שערכנו על פני 27 שנים של מחקרים נראה כי בנוסף למניעה אפשרית, תרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידים (NASID) יכולות לסייע גם לנשים אשר כבר חולות בסרטן השד” אומר פרופסור איאן פיינטמן מהיחידה לסרטן השד אשר בבית החולים. “השימוש בתרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידים (NASID) יכול להיות משולב בטיפול הורמונאלי, או לצורך הקלה על סימפטומים של מחלת הסרטן אצל נשים".

פרופסור פיינטמן ומר אבי אגרוול סקרו 21 מחקרים אשר נערכו ליותר מ 37 אלף נשים ופורסמו בין השנים 1980 ל-2007. סקירתם כללה 11 מחקרים על נשים החולות בסרטן השד, ו-10 מחקרים המשווים בין נשים שחלו בסרטן השד לנשים שלא חלו במחלה.

“מטרת סקירה שכזו היא לבחון מגוון גדול של מחקרים שפורסמו, ולראות אם ניתן לסכם את כל הממצאים ולהגיע למסקנות מקשרות", מסביר פרופ' פיינטמן. “זה כולל בחינת תוצאות סותרות ובחינת האופן בו בוצעו המחקרים. למשל, כמה מהמחקרים שסקרנו לא מצאו קשר בין NASID ורמות מופחתות של סרטן השד, בעוד מחקרים אחרים מצאו כי השימוש ב NASID עשוי להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן השד בכחמישית.

"לאחר ששקלנו את הממצאים של מעל 20 מחקרים שונים, מסקנתנו היא כי השימוש בתרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידים עשוי להציע הגנה משמעותית כנגד האפשרות לפתח את מחלת סרטן השד, ויכול להציע תוספת משמעותית בטיפול הזמין כיום לנשים שכבר חלו במחלה", הוא מסביר. "מחקרים אחרונים של שימוש בתרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידים הראו פיחות של כ-20% בסיכון לחלות בסרטן השד, אולם ייתכן כי תועלת זו מוגבלת לשימוש באספירין בלבד ולא בכלל התרופות בקבוצה. מחקרים קודמים הציעו כי תרופות מקבוצת NASID כמו אספירין ואיברופן, אשר עד כה השתמשו בהן כתרופות שיכוך כאבים ללא מרשם יכולות להציע הגנה בפני מחלות לב כליליות ומחלות ממאירות כגון סרטן הרקטום".

פרופסור פיינטמן ממליץ לנהוג בזהירות במסקנות הסקירה, וזאת עד להשלמת מחקר מלא בנושא. "הסקירה שלנו לא בחנה השפעות לוואי אפשריות לשימוש בתרופות NASID באופן קבוע”, מדגיש פרופסור פיינטמן. “אלו יכולות לכלול דימום בקיבה ובמעיים, ונזק אשר עלול לשאת עמו סכנת מחלה ומוות. יהיה זה הכרחי לקחת השפעות שליליות אלה בחשבון לפני שאנחנו מצדיקים שימוש שגרתי בתרופות NASID כמו אספירין למניעת סרטן השד. מחקר נוסף דרוש בהכרח ואיננו ממליצים לנשים ליטול תרופות אלה באופן שגרתי עד שהתועלות והסיכונים שבשימוש בתרופות אלה יהיו ברורים. עם זאת, הממצאים שלנו מראים באופן ברור כי השימוש בתרופות ללא מרשם מסוג זה יכול, בשימוש נכון, לשחק תפקיד משמעותי במניעת סרטן השד והטיפול בו".

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.