בחירת מנתח לניתוח קיצור קיבה

מספר הניתוחים להורדת משקל (קיצור קיבה, ניתוח בריאטרי) הולך ועולה בישראל בהתמדה. אז איך בוחרים את המנתח ובית החולים ה"נכונים", על מנת לעבור את הניתוח?

בחירת מנתח לניתוח קיצור קיבה

אנו משקיעים לעתים קרובות זמן וכסף רבים בבחירת מכונית,  בית, אפילו מסעדה … מה עם המנתח? זה עלול להיות עניין של חיים ו……הנה הדברים החשובים בבחירת מנתח ובית חולי בעיניי.

  1. הסיכון זה אולי השיקול הכי חשוב בבחירה…

הרי בניתוח יש סיכונים, קיימים סיבוכים רבים שעלולים לקרות במהלך הניתוח, או אחריו, ומדי שנה אנו גם עדים למקרי תמותה בעקבות הניתוח. בגישה הלפרוסקופית הפחיתה משמעותית את שיעור הסיבוכים מחד, אך היא דורשת לימוד ממושך של טכניקה כירורגית מאידך. עקומת הלמידה של ניתוח מעקף קיבה לפרוסקופי בשיטת Roux-en-Y נחשבת לתלולה מאוד.  Wittgrove   דיווח על שיעור דליפה מההשקה (האנסטומוזה) של 3%  במנותחים הראשונים, ורק 1% לאחר רכישת ניסיון של מעל 100 ניתוחים.

במרכז  בו נצבר ניסיון רב בטיפול  בחולים אלו, ומספר הניתוחים בשנה הוא גדול, מספק נפח הניתוחים חשיפה נדרשת (ראויה) לכל הצוות המעורב על  מנת לשמור על רמת כשר נאותה. במספר עבודות נבדק קצב הירידה בשיעור הסיבוכים והתגלה כי העקומה מגיעה לשפל לאחר שהמנתח ביצע לפחות כ 75-100 ניתוחים מסוג זה.   יתר על כן, שיעורי התמותה במרכזים רבי נפח לעומת מרכזים בעלי נפח ניתוחי נמוך היה 0.3% לעומת 1.2%.

הלקח: לשאול את המנתח על הניסיון שיש לו בניתוחים

  1. כמה ניתוחים הוא ביצע?
  2. כמה סיבוכים קשים היו לו (דליפה, ניתוח חוזר דחוף בשל הסיבוך)?
  3. כמה מקרי תמותה קרו במטופליו?
  4. האם הוא יודע מה שיעור הסיבוכים באחוזים?
  5. מגוון הניתוחים

כיום קיימים ארבעה או אפילו חמישה סוגים של ניתוח, מה שמעניק גמישות בבחירת הניתוח. אנו סוברים  כיום כי יש לבחור את הניתוח הכי מתאים למועמד, ולאזן במידת האפשר את הסיכון לעומת התועלת של הניתוח במועמד מסוים, תוך כדי התחשבות בהרגלי אכילה, אורח חיים, מצבו הרפואי, תרופות אשר הוא נוטל, ומידת המשמעת העצמית של המטופל. המרכיב הפסיכולוגי נמנה  כאחד החשובים בשיקולים על סוג הניתוח.

המועמד שיבקר אצל מנתח שמבצע רק ניתוח אחד בלבד (למשל רק ניתוח טבעת או רק ניתוח שרוול) תמיד יקבל המלצה על אותו הניתוח, כאשר תמיד יימצא הסבר למה הניתוח הזה הכי מתאים.  הרי המנתח לא רוצה שהמועמד ילך למנתח אחר…גם המנתח שטוען כי מבצע ניתוח מסוים ? כדאי לשאול אותו כמה ניתוחים כאלה ביצע משום שאולי הוא מבצע ב95% ניתוח קבוע המועדף עליו, וב5% עוד ניתוח נוסף, רק על מנת לציין את העובדה שיש מגוון…

הלקח: לשאול את מנתח שאלות

  1. אילו סוגי הניתוחים הוא מבצע?
  2. מה החלוקה על פי הניתוחים?
  3. כמה ניתוחים הוא ביצע בשנה האחרונה (או בכלל) מכל סוג?
  4. כמה שנות ניסיון יש לו בכל ניתוח?
  5. מעקב אחרי הניתוח

כיום ידוע כי מידת המעקב משפיעה על תוצאת הניתוח.

לצערינו רבים כיום החולים אשר לא נמצאים במעקב, ומגיעים לכירורג כאשר הסיבוך כבר התפתח במלואו, או לאחר עלית משקל משמעותית. ייתכן כי גילוי מוקדם של הבעיה עשוי למנוע התפתחות של סיבוך קשה, ואם כבר קיים ? עשוי לביא לטיפול נכון.

שאלות לשאול:

  1.  האם יש מעקב אחרי המנותחים כעבור  חצי שנה- שנה מהניתוח?
  2. מה הוא שיעור המעקב?
  3. האם המעקב הוא אקטיבי?
  4. מה כולל  המעקב?
  5. האם יש טיפול כוללני פרט לניתוח?

בחירת מנתח לניתוח קיצור קיבה
התערבות כירורגית תופסת כיום חלק מרכזי בטיפול בהשמנת יתר חולנית. התאמת הניתוח באופן ספציפי למטופל, ויעילות הטיפול הניתוחי לאורך זמן תלויים גם בטיפול הכוללני המוענק למטופל מעבר להתערבות הכירורגית הנקודתית. פעילות נכונה במרפאה הבריאטרית  מושתתת על  עבודה רב-צוותית שמתקיימת בה. צוות המרפאה  יכלול  כירורגים, דיאטניות, פסיכולוגיות, מזכירה, או עובדת סוציאלית, או אחות מתאמת. ורצוי שכל אנשי הצוות יהיו יעודיים. אנחנו סוברים כי הליווי צריך להתחיל עוד לפני הניתוח ולהמשיך כל החיים אחריו…

  1. מה הרכב הצוות שיש במרפאה, במחלקה
  2. האם יש אנשי צוות יעודיים (כלומר האם הדיאטנית רואה ביום אחד מנותחי קיצור קיבה ובמקביל חולי סוכרת, חולי מחלות מעי, ועוד? בלי להיחשף לחולים מנותחים של קיצור קיבה ? היא לא תספיק להכיר את כל המאפינים, בעיות, ודרישות של החולים)
  3. למי פונים במקרה ויש בעיה?
  4. האם יש כתובת ברורה וקבועה?
  5. האם יש מענה יומיומי?
  6. נגישות?
  7. חולים שסובלים ממחלות רבות וקשות, כגון מחלת לב, אי ספיקת לב אי ספיקת כליות, בעיות המגבילות את הניידות ( מתניידים בכיסא גלגלים), או נוטלים תרופות מדכאות חיסון נמצאים בסיכון ניתוחי מוגבר.גם אנשים מבוגרים יותר שייכים לקבוצה זו. אנשים אלה זקוקים להכנה מיוחדת לניתוח, על מנת להפחית מהסיכון. גם התאמת הניתוח באנשים אלה הופכת לאומנות. להם הייתי ממליץ  לשאול את המנתח
  8. האם ניתח חולים מסוג זה?
  9. האם מכיר מה היחודיות בטיפול בחולים אלו?
  10. מה היו התוצאות?
  11. האם ניתוח אנשים בגיל זה?
  12. חולים שבוחרים בניתוח טבעת. מעקב אחרי מנותחי טבעת הוא יחודי, דורש ניפוחים וריקון הטבעת לעיתים באופן תכוף.
  13. באילו קריטריונים משתמש המנתח בבחירת החולים לניתוח טבעת?
  14. מה היא שיטת הניפוח הנהוגה על ידי המנתח?
  15. מה  הזמינות של המנתח? לעיתים קרובות זמן קצר לאחר הניתוח יש צורך בריקון חלקי של הנוזל, והתמהמהות עלולה לעלות בהוצאת הטבעת.

 והשיקול  שאולי לא הכי חשוב, אך עשוי להיות המכריע   – ה"כימיה" עם המנתח… אם הכירורג לא מעורר בכם אמון, או הרגשת ביטחון, לא כדאי ללכת איתו להמשך הדרך…

הכירורג אמור לענות לשאלותיכם בצורה המעוררת אמונה, ואין דרך טובה יותר לבדוק  את הכנות מאשר לשאול את השאלות באופן גלוי וישר…וזה לא בושה לפנות לדעה נוספת הרי זה בריאותכם…

בהצלחה !

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.