הנחיות טיפול בכבד שומני – לא אלכוהולי

הצטברות שומן בתוך תאי הכבד נקראת steatosis Hepatic וכאשר היא עולה על %5 ממשקל הכבד מוגדרת התופעה ככבד שומני. קיימת הסכמה רחבה כי ירידת משקל מתונה של חצי קילו עד קילו בשבוע מסייעת בשיפור עד כדי נסיגה מוחלטת של השומן בכבד ואף מסייעת בנסיגה של דלקת וצלקת.

כבד שומני

steatosis Hepatic נובע מצירוף של עודף יצור שומן (ליפוגנזה), העברה מוגברת של טריגליצרידים מרקמת שומן פריפרי ותזונה עתירת שומן, גורמים אלה, מובילים ל"הצפת" הכבד בשומן, בכמות העולה על הוצאתו.

קיימת הסכמה רחבה כי ירידת משקל מתונה של חצי קילו עד קילו בשבוע מסייעת בשיפור עד כדי נסיגה מוחלטת של השומן בכבד ואף מסייעת בנסיגה של דלקת וצלקת. כמו כן, ירידת משקל משפרת אנזימי כבד ולעיתים קרובות מביאה לחזרתם לתחום התקין. סיכום הניסויים הקליניים שבחנו השפעת ירידת משקל באמצעות שינוי אורחות חיים מופיע בטבלה מספר 1 .בניסוי קליני בו נעשה שינוי אורחות חיים במשך שנה הודגם יחס מנה תגובה בין מידת ירידת המשקל ומידת הפחתת השומן בכבד (שנמדד ב- MRS ) ירידת %5-1 ממשקל הגוף הובילה להפחתה של- %33 מהשומן הכבדי, ירידת %10-5 הובילה להפחתה של- %65 מהשומן הכבדי וירידת משקל של מעל %10 הובילה להפחתה של- %80 מהשומן הכבדי.

בעבודה נוספת שכללה אף היא שינוי אורחות חיים במשך 12 חודשים, ירידת משקל של לפחות %7 מהמשקל ההתחלתי הובילה לשיפור היסטולוגי משמעותי במדדי הדלקת הכבדית כפי שנמדדה ב- (score activity histological NASH (NAS.

כבד שומני – לחצו כאן להורדת נייר העמדה

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.