השמנה וסרטן השד – יש קשר!

השמנת יתר מגדילה את הסיכוי ללקות בסרטן בכלל, ובסרטן השד בפרט. ד"ר תמי קרני מסבירה מדוע עודף משקל מסוכן לגוף, מהו המשקל שמגדיל את הסיכון ומה ניתן לעשות כדי למנוע זאת

השמנה וסרטן השד

נערות שמנות בקבוצת סיכון לסרטן השד

השמנת יתר מסוכנת לגוף האדם מהרבה בחינות, החל ממחלות לב, בעיות לחץ דם ועד הסיכון ללקות במחלות ממאירות. מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך כי השמנה בגיל הבגרות מגדילה את הסיכון ללקות בסרטן השד בבגרות.

מחקר אמריקאי בראשותה של הת'ר ספנסר פייגלסון, שפורסם בכתב העת Cancer, סקר נתונים של 44 אלף נשים ומצא כי נשים שבגיל הנעורים העלו 27 ק"ג ומעלה נמצאות בסיכון של פי שניים לחלות בסרטן השד שמקורו בצינוריות החלב. זאת, בהשוואה לנשים שהעלו עשרה ק"ג ומטה במשקל.

השמנת יתר נמצאה כגורם ישיר לסרטן השד בקרב 7% מנשים לאחר גיל הבלות שלקו בסרטן השד

ממצא חשוב נוסף, שעלה במחקר, כי הסיכוי ללקות בסרטן אוניות השד גבוה פי 1.5, והסיכוי ללקות בסרטן שד מפושט גבוה פי שלוש. כותבי המחקר הדגישו את חשיבות השמירה על המשקל בתקופת הבגרות כגורם מפתח במניעת סרטן שד בעתיד.

בישראל מאובחנות מדי שנה כ-4,000 נשים שחלו בסרטן השד, והמחלה נחשבת לגורם המוות הראשון של נשים בישראל. היחס הוא 1 לשמונה נשים שלוקות במחלה. יצוין, כי גילוי מוקדם של המחלה מגדיל את סיכויי ההחלמה בכ-90%, ולכן חשוב לבצע בדיקות תקופתיות אצל רופא מומחה בכירורגיית שד.

מאות מחקרים, מסקנה אחת
מחקרים קודמים מצאו קשר ישיר בין סוג הסרטן לבין השמנה, בהם סרטן השד בגיל מבוגר, סרטן הרחם, סרטן המעי והרקטום, סרטן ושט וסרטן בכליות. מחקר נוסף שנדרש לנושא, ובוצע באוניברסיטת מנצ'סטר באנגליה, סקר 141 מאמרים מקצועיים ובחן נתונים של 282,137 חולים, שלקו ב-20 סוגי סרטן שונים.

הממצאים הצביעו חד משמעית כי עלייה של 5 נקודות במדד מסת הגוף בגברים הגדילו את הסיכוי ללקות במחלות הסרטן הבאות: ב-52% אנדוקרצינומה של הוושט, ב-33% סרטן בלוטת המגן, ב-24 סרטן המעי הגס והכליה, ב-21% סרטן הרקטום ומלנומה.

הממצאים הקשים לא פסחו גם על אוכלוסיית הנשים, שם עלייה של חמש נקודות ב-BMI הגדילו את הסיכון ללקות במחלות הסרטן הבאות: ב-59% סרטן הרחם וכיס המרה, ב-51% אנדוקרצינומה של הוושט, ב-34% סרטן הכליה, סרטן הלבלב וסרטן השד בגיל מבוגר, ב-21% סרטן המעי הגס.

סיכויים שווים נמצאו ללקות בסרטן כתוצאה מהשמנת יתר קיצונית נמצאו בשני המינים של לימפומה נון – הוג'קינס, לוקמיה ומלנומה. כמו כן, נתון מעניין נוסף העיד על עלייה גבוהה יותר בסיכון אצל נשים אסיאתיות שעלו במשקל.

מחקר מאוניברסיטת אוקספורד, שבדק נתונים של 45,000 מקרי סרטן, מצא כי השמנת יתר קיצונית הוא הגורם המרכזי באבחון סרטן בקרב נשים, וכשני שלישים ממקרי הסרטן הקשורים להשמנה הם סרטן הרחם או סרטן השד.

עלייה של חמש נקודות ב-BMI הגדילו את הסיכון ללקות במחלות הסרטן

 השמנה וסרטן השד

החוקרים מצאו כי קיים קשר למועד ההשמנה לבין הופעת הסרטן, לטענתם הסיכון ללקות בסרטן השד גדל בקרב נשים שמנות שלא קיבלו טיפול הורמונלי בגיל הבלות, והשמנת יתר נמצאה כגורם ישיר לסרטן השד בקרב 7% מנשים לאחר גיל הבלות שלקו בסרטן השד.

פחות שומן, פחות סיכון
הקשר בין השמנת יתר לבין מחלות סרטן כיום ברור ונהיר, אין ספק כי לחוקרים יש לבדוק סוגיות נוספות, אבל המסר הוא ברור – שמנים חשופים ליותר מחלות ממאירות. שמירה על משקל גוף תקין בכל גיל חשובה לבריאות ועשויה למנוע התפתחות של מחלות סרטניות.

הקניית הרגלי אכילה נכונים, ביצוע פעילות גופנית קבועה ושמירה על המשקל הם המפתח שלכם לאורח חיים בריא. למי שמתקשה לבד לשנות את ההרגלים, מומלץ לפנות לדיאטנית ולהרכיב תפריט המתאים לאורח החיים הפרטי שלכם. במקרים של השמנת יתר קיצונית יתכן וניתוח הרזיה יכול לסייע להיפטר מהמשקל העודף.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.