השמנה מגדילה הסיכון לסרטן השד

מחקר שפורסם בכתב העת Cancer, ובו נסקרו נתוניהן של 44 אלף נשים, מגלה כי סיכוייהן של אלו שהעלו במשקלן בתקופת הבגרות, ללקות בסרטן השד – גבוהים יותר משל חברותיהן הצנומות יותר.

המחקר החדש מצטרף לשורה של מחקרים, המצביעים בבירור על הקשר שבין השומן לסרטן.

נשים שהעלו בבגרותן 27 ק"ג או יותר הכפילו את סיכוייהן ללקות בסרטן שד שמקורו בצינוריות החלב (Ductal Carcinoma). זאת בהשוואה לנשים שהעלו 10 ק"ג או פחות ממשקלן.

נוסף על כך, סיכוייהן ללקות בסרטן של אוניות השד (Lobular Cancer) היו גבוהים יותר פי 1.5, וסיכוייהן לחלות בסרטן שד מפושט – גבוהים פי 3.

מובילת המחקר, הת'ר ספנסר פייגלסון מהחברה האמריקאית לסרטן, ציינה כי סרטן שד מקושר בדרך כלל לשינויים ברמות הורמון האסטרוגן ורקמות שומן שמייצרות אותו.

"נתוני המחקר מחזקים את הקשר שבין השמנה בבגרות לבין סרטן שד, ומדגישים את החשיבות של שמירה על משקל גוף תקין", הוסיפה ספסנר.

סרטן השד הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל
המחלה מהווה גורם המוות הראשון בישראל בקרב ציבור הנשים. בשנים האחרונות מאובחנות מידי שנה כ- 4,000 נשים בישראל כלוקות בסרטן השד. מספר החולים בסרטן השד בישראל כיום עומד על כ-18 אלף נשים וכ-100 גברים.

לפי נתוני משרד הבריאות, כ-6% מהחולות הן נשים צעירות, אולם שיעור החולות עולה בהתמדה משנה לשנה. חשוב להדגיש כי גילוי הגידול בשלב מוקדם מעלה את סיכויי הריפוי לכ-90%.

1 מתוך כ-8 נשים עלולה לחלות במהלך חייה בסרטן השד, ולפיכך ממליצים במשרד הבריאות על אבחון מוקדם של סרטן השד.

כיום, כאשר מגלים את המחלה בשלב מוקדם, אחוזי הריפוי ממנה מגיעים ליותר מ-90%. לפיכך, מומלץ לכל אשה לעקוב החל בגיל 30 אחר השינויים בשדיה ולהגיע אל בדיקה אצל רופא מומחה פעם בשנה. בנוסף, החל מגיל 50, מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים או לפי הנחיית הרופא המטפל. מגיל 40 ומעלה באמצעות ממוגרפיה, מישוש עצמי של השד ובדיקה תקופתית אצל רופא המשפחה.

מחקר שפורסם בכתב העת Cancer, ובו נסקרו נתוניהן של 44 אלף נשים, מגלה כי סיכוייהן של אלו שהעלו במשקלן בתקופת הבגרות, ללקות בסרטן השד – גבוהים יותר משל חברותיהן הצנומות יותר. המחקר החדש מצטרף לשורה של מחקרים, המצביעים בבירור על הקשר שבין השומן לסרטן.

נשים שהעלו בבגרותן 27 ק"ג או יותר הכפילו את סיכוייהן ללקות בסרטן שד שמקורו בצינוריות החלב (Ductal Carcinoma). זאת בהשוואה לנשים שהעלו 10 ק"ג או פחות ממשקלן. נוסף על כך, סיכוייהן ללקות בסרטן של אוניות השד (Lobular Cancer) היו גבוהים יותר פי 1.5, וסיכוייהן לחלות בסרטן שד מפושט – גבוהים פי שלושה.

מובילת המחקר, הת'ר ספנסר פייגלסון מהחברה האמריקאית לסרטן, ציינה כי סרטן שד מקושר בדרך כלל לשינויים ברמות הורמון האסטרוגן ורקמות שומן שמייצרות אותו. "נתוני המחקר מחזקים את הקשר שבין השמנה בבגרות לבין סרטן שד, ומדגישים את החשיבות של שמירה על משקל גוף תקין", הוסיפה ספסנר.

המחלה השכיחה ביותר בישראל: סרטן השד
סרטן השד הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל, ומהווה גורם המוות הראשון בישראל בקרב ציבור הנשים. בשנים האחרונות מאובחנות מידי שנה כ- 4,000 נשים בישראל כלוקות בסרטן השד. מספר החולים בסרטן השד בישראל כיום עומד על כ-18 אלף נשים וכ-100 גברים.

לפי נתוני משרד הבריאות, כ-6% מהחולות הן נשים צעירות, אולם שיעור החולות עולה בהתמדה משנה לשנה. חשוב להדגיש כי גילוי הגידול בשלב מוקדם מעלה את סיכויי הריפוי לכ-90%. אחת מתוך כשמונה נשים עלולה לחלות במהלך חייה בסרטן השד, ולפיכך ממליצים במשרד הבריאות על אבחון מוקדם של סרטן השד.

כיום, כאשר מגלים את המחלה בשלב מוקדם, אחוזי הריפוי ממנה מגיעים ליותר מ-90%. לפיכך, מומלץ לכל אשה לעקוב החל בגיל 30 אחר השינויים בשדיה ולהגיע אל בדיקה אצל רופא מומחה פעם בשנה. בנוסף, החל מגיל 50, מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים או לפי הנחיית הרופא המטפל. מגיל 40 ומעלה באמצעות ממוגרפיה, מישוש עצמי של השד ובדיקה תקופתית אצל רופא המשפחה.

השמנת יתר קיצונית מעלה את הסיכוי לחלות בסרטן
מסתבר כי לא רק סוגי סרטן הנפוצים כגון סרטן השד והמעי הגס עולים בשכיחותם כתוצאה מהשמנה, אלא גם סוגים אחרים כגון סרטן כיס המרה. יתרה מזאת, הסיכון להופעת סרטן משתנה בין גברים ונשים, ובקבוצות אתניות שונות, כך טוענים עורכי המחקר החדש אשר פורסם השבוע בכתב העת הרפואי המכובד The Lancet.

זוהי תגלית עצומה בעיקר לנוכח העובדה כי השמנת יתר קיצונית נפוצה ועומדת כיום על מימדים של מגיפה של ממש. "הקשר החדש אשר מתגלה בין השמנה לבין סוגים שונים של סרטן הוא רק נדבך נוסף בבעיות הקשורות להשמנת יתר קיצונית והידועות כבר", כך טוען ד"ר מייקל טאן, ראש מחלקת מחקר אפידמיולוגי בחברה האמריקאית לחקר הסרטן.

העדויות לעניין מצטברות כבר למעלה מעשר שנים טוען ד"ר טאן, אך המחקר החדש מנסה לכמת את הבעיה ביחס למסת ה BMI של האדם ולקשור בין מידת ההשמנה לשיעור הופעת מחלת הסרטן. בשנה שעברה הופיעו הממצאים הראשונים המגלים את הקשר בין השמנת היתר לסוגי הסרטן הבאים:

  • אדנוקרצינומה של הושט
  • סרטן הלבלב
  • סרטן המעי הגס והרקטום
  • סרטן השד בגיל שלאחר הבלות
  • סרטן הרחם וסרטן הכליה

למרות שהממצאים כבר תוארו הרי שהיו עדין שאלות פתוחות:

  1. האם יש קשר בין הופעתם של מקרי סרטן פחות נפוצים לבין השמנת יתר?
  2. האם יש שוני בין נשים לגברים? והאם יש קשר למוצא האתני?
  3. התשובות לשאלות הללו נדרשות לעולם הרפואה בדחיפות גבוהה היות שכשני שליש מתושבי ארצות הברית היום מוגדרים כסובלים מעודף משקל או השמנה.

141 מחקרים לא טועים
המחקר, אשר נערך על ידי מדענים באוניברסיטת מנצ'סטר באנגליה, ניתח נתונים מ- 141 מאמרים, שכללו 282,137 חולי סרטן מעשרים סוגים שונים, וניסה לקבוע האם יש קשר בין עלייה של חמש נקודות במסת ה- BMI לעלייה בשכיחות מחלת הסרטן.

התוצאות הדהימו אף את החוקרים, שינויים ועלייה במסת ה- BMI בחמש נקודות בגברים הגדילו את הסיכוי להתפתחות סרטן הושט מסוג אדנוקרצינומה ב- 52%, סרטן בלוטת המגן ב- 33%, סרטן המעי הגס והכליה ב- 24% וסרטן הרקטום ומלנומה ב- 21%.

בנשים, שינויים ועלייה במסת ה- BMI בחמש נקודות העלו את הסיכון לסרטן הרחם וכיס המרה ב- 59%, סרטן הושט מסוג אדנוקרצינומה ב- 51%, סרטן הכליה ב- 34% וסרטן השד שלאחר גיל הבלות, סרטן הלבלב, סרטן בלוטת המגן והמעי הגס ב- 21%.

בשני המינים אצל גברים ונשים, הובחנה עלייה בהופעת לויקמיה, מלנומה ולימפומה נון – הוג'קינס עם העלייה במסת ה- BMI. ד"ר אנדרו רנהן החוקר הראשי מצא גם קשר חזק יותר בין עליית מסת הגוף להופעת סרטן השד בנשים ממוצא אסיאתי.

המסר העיקרי היה ונשאר שמירה על משקל תקין ועם זאת בשל עליית מקרי הסרטן באוכלוסייה הסובלת מהשמנה, חשוב מאד לבצע במטופלים אלו בדיקות סקר לאיבחון מוקדם. נדמה כי המסקנות המפתיעות של המחקר, מאירות באור חדש את נזקי השמנת היתר ואת הצורך בחינוך ובהסברה למניעתם. עם זאת, עתה יותר מתמיד, ברור כי שמירה על משקל תקין עשויה להפחית את הסיכון לפתח סרטן.

אנגליה: כ- 6,000 מקרים חדשים של סרטן בכל שנה
מחקר שהקיף כמיליון נשים באוניברסיטת אוקספורד, בצירוף חוות דעת של מומחים אשר פורסם לאחרונה בעיתון הרפואי BMJ, מצביע על כך שכשליש ממקרי הסרטן קשורים לתזונה והרגלי אכילה לקויים. כ- 23% מנשות אנגליה מוגדרות כסובלות מהשמנה ו- 34% מוגדרות כבעלות משקל עודף. תוצאות של נתונים אשר נאספו לאחרונה מעידות כי השמנת יתר קיצונית שכיחה בעיקר לאחר גיל הבלות אצל נשים והיא מופיעה לאחר גיל 50. מסתבר שלא רק ההופעה החיצונית נפגעת, השמנת יתר בגיל מאוחר קשורה עם התפתחות של לא פחות מעשרה סוגי סרטן שונים מתוך שבעה עשר סוגי סרטן שכיחים במיוחד. משקל יתר קיצוני מהוה הגורם להופעת סרטן מסוגים שונים בקרב כ- 5% מהנשים הלוקות בו בגילאים מבוגרים. חמשת האחוזים האלו הן שווי ערך ל- 6,000 נשים חדשות בכל שנה הלוקות בסרטן עקב משקל עודף באנגליה.

אולם נמצא לגבי סוגי סרטן מסויימים, כגון: סרטן הרחם ואדנוקרצינומה של הוושט בנשים, שכמחציתם קשורים לעודף משקל, נתונים מדאיגים לכל הדעות. לטענתם של החוקרים, חלקם יכולים היו להימנע על ידי שמירה על משקל תקין, הרגלי תזונה נאותים ופעילות גופנית.

בהשוואה לשיעורים הרגילים באוכלוסייה, הרי שנשים בעלות משקל עודף סובלות ממלנומה, סרטן בכליות, לוקמיה וסרטן הלבלב, בשיעורים גבוהים יותר ועשרה עד עשרים אחוזים משיעורם נתרם מעודף משקל.

הקשר בין השמנה, גיל הבלות וסרטן השד
המחקר אשר החל בשנת 1996 גייס למעלה ממיליון נשים ומאות חוקרים אספו בו נתונים. יותר מ 45,000 מקרי סרטן שונים בנשים נחקרו ונתונים נאספו לגבי הלוקות בסרטן. אוניברסיטת אוקספורד אף בדקה שיעורים של סרטן השד ושיכללה במחקר פקטורים שונים הגורמים לסרטן ולא רק נתוני השמנת יתר קיצונית, אך עלו ממנו נתונים מדאיגים המקשרים בין השמנת יתר להופעת סרטן.

ד"ר גיליאן ריבס, מן החוקרים הראשיים אומר: "בהסתמך על הממצאים, אנו מעריכים כי השמנת יתר קיצונית הינה הגורם הישיר ל- 6,000 מקרים של סרטן מתוך כלל 120 אלף הנשים החדשות אשר לוקות בסרטן מידי שנה. חוקרינו מצאו גם קשר ישיר בין השמנת יתר קיצונית לבין סוגים ספיציפיים של סרטן. כשני שלישים ממקרי הסרטן הקשורים להשמנה, הם סרטן הרחם או סרטן השד".

החוקרים טוענים כי חקירת ההקשרים מורכבת מאוד בעיקר בשל עיתוי ההשמנה, לפני או אחרי גיל הבלות. לדוגמה: נשים שמנות לפני גיל הבלות, נוטות פחות לפתח את סרטן השד. אולם הממצאים מעידים על כך כי הסיכוי ללקות בסרטן השד גובר אצל נשים בעלות משקל עודף, אשר לא קיבלו מעולם טיפול הורמונלי, לאחר גיל הבלות. ההסבר לכך נותר פחות ברור לחוקרים.

השמנת יתר מהוה הגורם לסרטן השד בקרב 7% מנשים לאחר גיל הבלות שלקו בסרטן השד.ואולם, לא כל סוגי הסרטן עולים בהקשר להשמנה לאחר גיל הבלות. בסרטן המעיים לדוגמא, השמנת יתר קיצונית רק לפני גיל הבלות מעלה את הסיכון ללקות בו. לפחות בשני סוגי סרטן, סרטן הריאות וסרטן קשקשי של הוושט, עודף משקל לא נמצא כלל כגורם.

שרה איום, רכזת שירותי המידע לחקר הסרטן בבריטניה, אשר מימן את המחקר, טוענת: "בעוד שרוב האנשים מקשרים משקל עודף כסיכון בריאותי כולל, רבים אינם עושים את ההקשר הנדרש למחלות סרטן ששכיחותן עולה בשל השמנת יתר קיצונית. על הציבור לקחת בחשבון גם את ההקשר למחלה זו ולא רק למחלות כגון סוכרת ומחלות לב".

דרך מומלצת לשינוי הרגלים היא אכילה בזמנים קבועים, צריכה של פחות אחוזי שומן במזון, התעמלות והפעלת הגוף למשך שעה ביום, אריזת חטיפים בריאים לעבודה, עמידה בכל שעה כעשר דקות לפחות, בחירת מים בלבד כמשקה קל, אכילה איטית ובמנות קטנות. כל אלו מקטינים את הסיכוי להשמנת יתר, ובעתיד אף את הסכנה, כך מסתבר, ללקות בסוגי שונים של מחלות סרטן סבוכות.

יותר ויותר מסתבר, כי אורח חיים נכון, הוא מתכון לבריאות טובה יותר בעתיד, וזו כבר הופכת להיות עובדה שקשה מאד להתווכח עימה.

הקשר בין השומן לסרטן
ונפתח בשורה התחתונה: השמנת יתר מעלה משמעותית את הסיכון ללקות בשישה סוגי סרטן. הנה הנתונים המלאים, כפי שמפרסמת אותם האגודה למלחמה בסרטן, לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס. בעל "עודף משקל" הוא מי שמסת הגוף שלו נעה בין 25 ל-30. "השמנת יתר" מוגדרת כ-BMI של 30 ומעלה.

מי שסובלת מעודף משקל מעלה את סיכוייה ללקות בסרטן הרחם ב-49%. אלו שסובלות מהשמנת יתר כבר מעלות את סיכוייהן ב-152%. סרטן הכליה נפוץ יותר ב-36% אצל הסובלים מעודף משקל וב-84% יותר אצל הסובלים מהשמנת יתר. כך גם סרטן שלפוחית השתן (34% יותר בעודף משקל ו-78%); סרטן המעי הגס (15% ו-33% בהתאמה); סרטן השד (12% ו-25%) וסרטן הערמונית (6% ו-12% בקרב הלוקים בהשמנת יתר).

"רבים מתעלמים מהעובדה כי השמנה היא גורם סיכון משמעותי ביותר לחלות בסוגי סרטן שונים", אומרת ד"ר ניבה שפירא, תזונאית רפואית בביה"ס למקצועות הבריאות באוניברסיטת ת"א ודוברת עמותת עתיד של הדיאטנים הקלינים בישראל. "בשנים האחרונות הולכות ומצטברות עדויות לכך ומחקרים מדעיים מצביעים באופן חד משמעי על סיכון מוגבר לחלות בסרטן המעי הגס, סרטן הכליה, סרטן הוושט, סרטן הקיבה, וכן סרטן הרחם וסרטן השד".

אורח חיים בריא ומניעת מחלות
כך, למשל, במחקר חדש שנערך לאחרונה בבריטניה נמצא שכ-66% מבעלי המשקל העודף אינם מודעים כלל לקשר בין השמנה וסרטן. כ-50% מהם אף לא מאמינים שאכילה נכונה ופעילות גופנית יכולות להוריד משמעותית את הסיכון לסרטן. זאת למרות ההוכחות המדעיות החד משמעיות לכך כי אורח חיים בריא יכול למנוע לפחות כ-50% ממקרי הסרטן.

על מנת להוריד במשקל יש להפחית מצריכת הקלוריות היומית. אפשר להתחיל עם כ- 500 קלוריות פחות, ולתכנן תפריט מאוזן בהתאם לאורח החיים וההעדפות האישיות.
כדי לעשות דיאטה הדרגתית ולשמור על המשקל התקין לאורך זמן, מומלץ:

  • לאכול ארוחות מסודרות
  • לצרוך מזונות מופחתי שומן וקלוריות
  • לאכול ארוחות ביניים בריאותיות
  • להפחית בכמויות הצריכה
  • לצרוך 5-9 מנות ירק ופרי ביום
  • להוסיף לתפריט מזונות עתירי סיבים
  • לשתות הרבה
  • לקרוא היטב את תוויות המזון
  • ללעוס את המזון כראוי ובאיטיות
  • לבצע פעילות גופנית

 

 

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.