השמנת יתר כרונית

שומרים על אורח חיים בריא, מתעמלים וממשיכים להשמין? כנראה שאתם סובלים מהשמנת יתר כרונית. ד"ר אסנת רזיאל עם סקירת מאמר חדש שמסביר למה מה שאתם עושים לא מספיק כדי לרדת במשקל, וגם מציגה פתרון מעשי

השמנה ופעילות גופנית
בעוד שרבים נוטים לחשוב כי השמנת יתר קיצונית ניתנת לפתרון על ידי דיאטות, אורח חיים בריא ושמירה על תזונה נכונה, הרי שלאחרונה במקביל להכרה בהשמנת היתר הקיצונית כמגפה של ממש, צצים נתונים מפתיעים נוספים הכורכים את בעיית ההשמנה הקיצונית בסיבות כרוניות. 
מאמר חדש, אשר פורסם לאחרונה בכתב העת Lancet לסוכרת וחקר ההורמונים, מחזק את הסברה כי השמנת יתר קיצונית היא מחלה כרונית הנגרמת על ידי גורמים ביולוגים ולא רק סביבתיים. כמו כן,  המאמר מציין כי תזונה ופעילות גופנית אינם מהווים פתרון הולם.

"המלצות רשמיות רבות של מרכזים למניעה ולמלחמה בהשמנת יתר קיצונית או ברמות חומרה נמוכות יותר, מצביעים על תזונה ופעילות גופנית כגורמים העיקריים למיגור השמנת יתר, אך מסתבר שהן אינן חד משמעתיות לחלוטין", כך טוען כריסטופר אוקנר, מחבר המאמר ופרופסור לרפואת ילדים ופסיכיאטריה בבית חולים הר סיני בניו יורק.

הפתרון של אוקנר: ניתוח בריאטרי
במאמר שחיבר בעקבות מחקר בנושא קבע ביחד עם עמיתיו, כי "דיאטה ותרגילי ספורט עשויים לעזור לאנשים להפחית ממשקלם רק בטווח הקצר, אך במרבית המקרים, 95%-89% מהם עלולים לחזור למשקלם המקורי בסופו של דבר". מסקנתו של פרופ' אוקנר רק מחזקת את אלה התומכים בניתוחיים בריאטריים כהליך משמעותי לצמצום מגפת השמנת היתר ככלי יעיל ואפקטיבי אשר יעילותו כבר מוכחת במחקרים רבים.

את הקביעה המפתיעה שלהם מסבירים המומחים דווקא בעובדה ידועה, אך כזו שנוטים להתעלם ממנה, כי צריכה מופחתת של קלוריות עשויה להפעיל בגוף מנגנון הגנה ביולוגי מחשש שיאבד שומן חיוני, המעודד את הגוף דווקא לצבור שומנים, ולא להיפטר מהם. מה שהופך את תהליכי ההרזיה באמצעות דיאטה לטווח ארוך כמי שאינם יעילים.

פרופ' אוקנר מוסיף עוד, כי "אנשים הסובלים מעודף משקל כרוני, אינם יכולים בהכרח להיעזר בעצות כמו לאכול פחות או לחלופין להתעמל יותר, כי אין בזה תועלת ארוכת טווח מוכחת". לדברי אוקנר, "מעטים בלבד הצליחו להיפטר באמת מהשמנת היתר ממנה סבלו והשיגו ירידה משמעותית באמצעות דיאטה בלבד תוך כדי שהם מצליחים לשמר את הישגיהם בתחום בטווח ארוך".

השמנת יתר כרונית
לפי מחברי המחקר, השמנת יתר צריכה להיות מוכרת כמחלה כרונית, וזו נדרשת לאמצעים שונים המתייחסים לאספקטים ביולוגים  ולא רק התנהגותיים. החוקרים מאמינים כי יש לטפל במנגנונים הביולוגיים המונעים את הירידה במשקל לטווח הארוך, ולא רק בסימפטומים החיצוניים. כלומר, התעלמות מגורמים ביולוגיים, והסתמכות על שינוי התנהגותי מובילים לטיפול בלתי יעיל בהשמנה. ניתוחים בריאטריים הם רק דוגמה אחת לכלים המביאים לשינוי שאינו שינוי התנהגותי אלא תוקף את הבעיה מזווית רפואית.

נתונים ממחקרים על לוקים בהשמנת יתר קיצונית אשר שמרו לאורך זמן רב על ירידה במשקלם לאחר הניתוח ונפטרו מבעיות רבות ושונות הכרוכות בסיכונים הטמונים בהשמנת יתר קיצונית, מוכיחים כי השינוי שהם מביאים הוא ארוך טווח וטמון בהם פוטנציאל רב למיגור מגפת השמנת היתר הקיצונית בעולם המסכנת כיום עשרות רבות של מיליוני בני אדם.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.