השפעת נטילת אסטרוגן, פרוגסטין על גילוי של סרטן השד באמצעות ממוגרפיה וביופסיות של השד

רקע
עדיין לא הוכחה ההשפעה של טיפול חלופי הורמונלי על יכולת גילוי סרטן השד

שיטה
נבחנה השפעת טיפול באמצעות שילוב הורמונים על יכולת גילוי סרטן השד בניסוי הראשון של בריאות האישה, בו נדגמו 16,608 נשים הנמצאות בשלב שלאחר המנופאוזה (חדלון הווסת). ההורמונים אותם קיבלו הנדגמות הם: CEE – conjugated equine estrogens (0.625 mg/d) בשילוב עם medroxyprogesterone acetate (2.5 mg/d) , או תרופת דמה (פלצבו). ממוגרפיה ובדיקות שד בוצעו בתחילת הניסוי ומדי שנה לכל נדגמת, יחד עם ביופסיות שד המבוססות על ממצאים קליניים. השפעת ההורמונים conjugated equine estrogens בשילוב עם medroxyprogesterone acetate נקבעה במהלך 5.6 שנים של טיפול הורמונלי חליפי באמצעות ניתוח מאפיינים פעילים אצל הנדגמות על מנת להעריך את תוצאות הממוגרפיה.

תוצאות
ההורמונים conjugated equine estrogens בשילוב עם medroxyprogesterone acetate העלו את התדירות המצטברת של ממוגרפיות לא תקינות בהשוואה לנדגמות אשר קיבלו תרופת דמה (35.0% לעומת 23.0%; P < .001), הממוגרפיות היו פחות רגישות לגילוי סרטן והיתה עלייה מצטברת בתדירות ביופסיות שד (10.0% לעומת 6.1%; P < .001). למרות שסרטן השד היה נפוץ יותר באופן משמעותי בקבוצת נוטלות ההורמונים,הסרטן אובחן בשלבים מתקדמים יותר, כלומר מאוחר יותר בקבוצה שטופלה בהורמונים. ביופסיות באותה קבוצה הצליחו באבחנת סרטן לעיתים רחוקות יותר (14.8% לעומת 19.6%; P = .006).

לאחר הפסקת הטיפול ההורמונלי , השפעתו השלילית על הממוגרפיות הוסדרה, אולם נשארה שונה באופן משמעותי מזו של קבוצת הפלצבו (תרופת הדמה) למשך 12 חודשים לפחות.

מסקנות
תוצאות השימוש בהורמונים conjugated equine estrogens בשילוב עם medroxyprogesterone acetate למשך 5 שנים היתה בכך שיותר מ1 מתוך 10 נשים אשר ללא שימוש בהורמונים היו מקבלות תוצאות ממוגרפיות לא תקינות, ו-1 מתוך 25 וביופסיות מיותרות של השד. השפעה שלילית זו על גילוי סרטן השד צריכה להיות משולבת בדיוני סיכון – תועלת עם נשים השוקלות טיפולים של שילוב הורמונים אפיו לטווח הקצר.

Rowan T. Chlebowski, MD, PhD; Garnet Anderson, PhD; Mary Pettinger, MS; Dorothy Lane, MD, MPH; Robert D. Langer, MD, MPH; Mary Ann Gillian, MD, MPH; Brian W. Walsh, MD; Chu Chen, PhD; Anne McTiernan, MD, PhD; for the Women's Health Initiative Investigators
Arch Intern Med. 2008; 168(4) : 370-377

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.