כל מה שצריך לדעת לפני ניתוח

זקוקים לניתוח? בלי פאניקה. הנה מספר דברים שצריך לשאול ולעשות לקראת ניתוח. לפני הכל, כמה נקודות למחשבה.

הגוף שלנו הוא חלק מאיתנו, ובניגוד למכונית זה לא הגיוני להחנות אותו במוסך ולתת למישהו אחר אחריות מלאה על מה שמתרחש. זה מלחיץ, אנחנו לא יודעים הרבה, אבל הגוף הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו וכמו שאנחנו לא מסכימים שמישהו אחר יחליט אם ניקח סמים קשים או לא – לא צריך לתת חופש החלטה מוחלט לרופא המטפל. בהחלט צריך לכבד את הידע המקצועי שלו, לבקש ייעוץ בהיר ומובן ולהיות שותף פעיל בכל החלטה משמעותית.

זכרו – היום יש כמויות עצומות של מידע זמין וברור באינטרנט.

  • הכינו שיעורי בית לפני שאתם מגיעים להתייעצות הראשונה
  • הצליבו מידע  ובדקו מידע על הניתוח, בית החולים והמנתח.
  • היזהרו ממידע פרסומי ומהשמצות ברשת. יש הרבה כאילו.

מה צריך לשאול ולהבין לפני הניתוח?

למה אתם זקוקים לניתוח?
נגמרו הימים שהרופא אמר וזהו. ברפואה המודרנית ישנם הרבה פתרונות לבעיות רפואיות, חלקם תרופתיים, חלקם בהתערבות מינימאלית וחלקם בניתוח אנדוסקופי או מסורתי. בקשו הסבר ברור למה אתם צריכים ניתוח, מהם הטיפולים החלופיים אם יש כאילו ומהם הסיכויים והסיכונים של כל אפשרות. הגוף והמחלה הם שלכם וצריך לקחת אחריות.

מה עם ניתוח בשיטה זעיר פולשנית?
כמעט בכל תחום כירורגי ישנה כיום אפשרות לבצע את הניתוח בשיטה זעיר פולשנית (ללא חתך גדול). מנתחים רבים לא מנוסים בשיטה זו, ולכן לא ימסרו לכם מידע על האפשרות. שאלו שאלה מכוונת על האפשרות הזו – במקרים רבים ניתוח כזה אפשרי ויחסוך לכם כאב וסבל משמועתיים.

מתי כדאי לנתח?
לא כל ניתוח הוא דחוף. למעשה, הרוב המכריע של הניתוחים הוא ממש לא דחוף. זה נכון, אם גילו לך חס ושלום גידול סרטני זה נורא מלחיץ, אבל ברוב המקרים עיכוב של הניתוח בימים ואפילו בשבועות לא משנה את הסיכוי להחלים, ובהרבה מקרים מביא לכך שתגיעו לניתוח מוכנים יותר, פיזית ונפשית. אולי כדאי להתחיל טיפול תרופתי לפני הניתוח ולא לנתח מייד? אולי כדאי להכין דם בתרומה עצמית? אולי כדאי לתת לבעיה פיתרון זמני לא ניתוחי ולנתח במצב טוב יותר?

מי ינתח?
בחירת המנתח היא חשובה מאד. נכון, יש הרבה ניתוחים שהם סטנדרטיים לחלוטין, אבל בכל זאת כדאי להיות בקשר עם מנתח המנוסה בפעולה אותה אתם עומדים לעבור, וכן, שגם יהיה נחמד ויתייחס אליכם כאל בני אדם. קשה מאד למצוא מידע אמין על מנתחים. מרבית המנתחים בארץ לא נדרשים על ידי אף גוף לבדוק את התוצאות של עצמם, ולכן רוב המידע שתקבלו מהמנתח ומגופים מייעצים אחרים יהיה לא מדויק או מושפע על ידי גורמים נוספים כמו הפופולאריות של מנתח מסוים במגזר זה או אחר, שיתוף הפעולה שלו עם גורמים משווקים או אפילו אינטרסים של קופת החולים או הביטוח הפרטי שיש לכם.

חייבים, אבל ממש חייבים, לקבל לפחות חוות דעת נוספת על כל החלטה לניתוח. לא כדאי להסתובב בארץ ולאסוף חוות דעת מהרבה רופאים כי המידע יבלבל ויקשה על ההחלטה, אבל כדאי מאד לשמוע יותר מרופא אחד ולא לקבל דווקא את חוות דעתו של הרופא השני. לרשום את המידע, לשבת בשקט עם כל הנתונים ולהחליט.

חשוב מאד:
הרופא שאתם יושבים איתו הוא איש אמונכם. אם הוא לא מוכן לענות בצורה בהירה או למסור נתוני אמת, אם הוא אומר על משהו שזה מסובך מדי כדי להסביר או אם הוא מתחמק מלענות כמה ניתוחים כאילו כבר ביצע ומה היו התוצאות, אמרו יפה תודה ותעברו הלאה.

איפה לעבור את הניתוח?
בית החולים אליו הופניתם על ידי הרופא המטפל הוא לא קדוש. גם ההסכמים שלכם עם קופת החולים לא חקוקים באבן. לרופא המשפחה יש הרבה פעמים אינטרס לשלוח אתכם לבית חולים המוכתב לו על ידי הקופה ולאו דווקא לטוב ביותר עבורכם. הקופה תעשה כל מאמץ לטרטר אתכם עד שתוותרו ולשלוח אתכם לניתוח היכן שכדאי לה. אל תוותרו ועמדו על זכותכם – בדרך כלל הפקיד יעדיף לוותר מאשר להתווכח.

מה עם בית חולים פרטי?
לכרבע מאזרחי ישראל ביטוח רפואי פרטי. להרבה מאיתנו יש אפשרות לעבור ניתוח פרטי, על ידי מנתח נבחר ובתנאי אישפוז טובים מאד, אבל אנחנו לא יודעים זאת. בדקו עם המעסיק שלכם – להרבה מקומות עבודה גדולים יש ביטוח פרטי בתנאים מצוינים. אם אתם עצמאיים בדקו עם סוכן הביטוח שלכם ואם הוא לא כלל לכם ביטוח בריאות בתוך סכומי העתק שאתם משלמים לו, אולי כדאי שתעברו לסוכן אחר..

אל תיבהלו מהניסיונות של הביטוח הפרטי לשכנע אתכם לעבור את הניתוח בבית חולים ציבורי – אם יצליחו זה יחסוך להם הרבה מאד כסף ולא רק טובתכם ניצבת לנגד עיניהם…

אם אתם בודקים אפשרות לניתוח פרטי, יש עוד כמה דברים שצריך לבדוק:

  1. מי נותן גיבוי למנתח שלכם אם הוא לא זמין?
  2. האם הוא קשור לעוד רופאים?
  3. עם מי הוא מתייעץ?
  4. האם בית החולים מצויד ומאויש בצורה המספיקה לביצוע הניתוח?
  5. מה יקרה אם תצטרכו אשפוז חוזר לאחר הניתוח או טיפול נוסף?

מה עם הרדמה?
בדקו באיזו הרדמה אפשר לבצע את הניתוח ובחרו את ההרדמה המתאימה לכם עם

המנתח
אם אתם בדרך כלל בריאים הסיכון בהרדמה כללית הוא כמעט זניח, ואם המרדים הניתן לכם הוא לא בלתי סביר לחלוטין הסיכוי שתיפגעו מהרדמה הוא קלוש. אם אתם חולי לב, בקבוצת הגיל המבוגר או עם מחלה כרונית משמעותית לבחירת המרדים חשיבות גדולה יותר. בדקו אם אפשר להפגש עם מרדים ושאלו לגבי אפשרויות ההרדמה והסיכונים. אם אתם בוחרים להנתח במערכת פרטית, בדקו אם מגיע לכם מרדים פרטי והתייעצו עם המנתח לגביו. בדקו אם המנתח עובד באופן שגרתי עם מרדים כלשהוא ואם כן סמכו עליו. בדרך כלל המנתח יעדיף מרדים שיאפשר לו לבצע את הניתוח על הצד הטוב ביותר.

מה עוד יש לעשות לפני הניתוח?
לפני מרבית הניתוחים  יש לבצע בדיקות כדי לבצע ניתוח והרדמה בטוחים. הבדיקות הבסיסיות הן בדיקות דם הכוללות ספירת דם, מלחים בדם, תפקודי כבד ותפקודי קרישה, ומעבר לגיל ארבעים גם צילום חזה ותרשים א.ק.ג.. בנוסף יתכן ויהיה צורך בבדיקות נוספות בשל מצבכם הרפואי. אם עברתם בדיקות רפואיות מקיפות בחדשים האחרונים ייתכן ואפשר יהיה להסתפק בתוצאות הבדיקות ולא לחזור עליהן.
לפני מרבית הניתוחים יש להיות בצום מוחלט (שתייה ואוכל) 6-8 שעות לפני הניתוח.כדאי להתקלח בערב לפני או בבוקר הניתוח. מנותחים  הנוטלים טיפול רפואי קבוע צריכים להתייעץ עם המנתח אם יש צורך לשנות או להפסיק את הטיפול לפני הניתוח. במיוחד מדובר באספירין, או תרופות נוגדות קרישה (לדילול הדם).

זכרו:
הניתוח הוא חלק מהטיפול הרפואי בגופכם, והוא עלול לשנות את חייכם באופן משמעותי. הקדישו זמן ומחשבה ושימו לב לפרטים. נסו לחשוב למה אתם מצפים ואיך תוכלו לקבל זאת בצורה הטובה ביותר. זכרו שבסופו של דבר מי שנשאר עם תוצאות הניתוח הם אתם, ועניינים כמו ,"לא נעים לי מהמנתח" "לא רציתי לנדנד" וכיוצא באילו הם בטלים בשישים לעומת בריאותכם.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.