כריתה לפרוסקופית של סרטן המעי מפחיתה אשפוז סיעודי

מחקר חדש מעלה את האפשרות שביצוע ניתוחי כריתת המעי הגס באמצעות לפרוסקופיה משפר את סיכוייו של חולה מבוגר להשתחרר הביתה במקום למוסד סיעודי. כך טוען ד"ר ריצ'רד ליו, מתמחה בכירורגיה באוניברסיטת דלהאוזי בנובה סקוטיה, שהציג את מחקרו בכנס הקליני מטעם איגוד המנתחים האמריקאי (ACS) לשנת 2013 , שעבודתו זכתה בפוסטר הצטיינות לציון לשבח.

מחקרו של ליו הראתה כי כריתה לפרוסקופית במקרים של סרטן המעי משפרת תוצאות הן מבחינת אחוזי תמותה והן מבחינת תוצאות המחלה. "אנו מתחילים לקחת בחשבון את העדפות החולים כחלק ממערכת קבלת החלטות מושכלת, לחולים מבוגרים חשובה מאוד העצמאות ואיכות חייהם. אנו רוצים להיות מסוגלים להעמיד מידע מסוג זה לרשות החולים, על מנת שיוכלו לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר למצבם ולמערכת הערכים שלהם", אומר ד"ר ליו.

מחקר סקר: 9,416 נבדקים

ד"ר ליו ועמיתיו ניתחו נתונים ממאגר המידע הלאומי של סקרי מאושפזים, אודות חולים בגיל 70 ומעלה אשר עברו ניתוחי כריתת המעי הגס בעקבות סרטן. מתוך 9,416 מטופלים, 5,704 עברו ניתוחי כריתה בחתך פתוח, ו-3,712 עברו ניתוחי כריתה בלפרוסקופיה.

בין שתי הקבוצות לא היו הבדלי גיל, מגדר, או מממן אשפוז עיקרי. עם זאת, הניתוחים הלפרוסקופיים נוטים יותר להיערך בבתי חולים לימודיים הממוקמים בערים, וחולים שעברו פרוצדורה זו היו בדרך כלל לבנים, בעלי הכנסה גבוהה יותר, הייתה להם באופן מובהק פחות תחלואה נלווית, ומחלת הסרטן שלהם נטתה להיות נקודתית יותר.

מתוך 17% מקרב החולים, אשר השתחררו למוסד סיעודי, היו באופן מובהק פחות חולים אשר עברו ניתוח כריתה לפרוסקופי בהשוואה לניתוח בחתך פתוח (12.5% לעומת 20.0%).

יותר עצמאות, פחות שחרור למוסד סיעודי
עוד נתון אופטימי, הסיכויים לשחרור למוסד סיעודי היו נמוכים ב-43% במקרה של ניתוח בלפרוסקופיה בהשוואה לניתוח בחתך פתוח, ולאחר תיקון הם נשארו נמוכים ב-39%, דיווח ד"ר ליו.

ד"ר ליו ציין גם כי מחקרים קודמים, שהשוו בין שתי הפרוצדורות, מצאו שניתוחים בלפרוסקופיה מתאפיינים בפחות איבוד דם, באשפוזים קצרים יותר, ובתוצאות אונקולוגיות טובות באותה מידה כמו אלה של ניתוחים בחתך פתוח.

ד"ר אלסנדרו פיקרה מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת וושינגטון בסיאטלגם כן תומך בממצאיו של ד"ר ליו, באומרו כי “ניתוח בלפרוסקופיה צריך להיות השיטה המועדפת לאוכלוסייה המבוגרת, ככל שפוחתת פולשנות הניתוח, כך ההתאוששות מהירה יותר ומלאה יותר".

במחקר אחר, שכלל 84 חולים מבוגרים, נמצא כי כריתת מעי באמצעות לפרוסקופיה הייתה בטוחה ומועילה יותר בהשוואה לניתוח בחתך פתוח, והצליחה לשמר את עצמאות החולים לאחר הניתוח.

“באופן תאורטי, פרוצדורה פולשנית פחות, תגרום לפחות התערערות פיזיולוגית ותאפשר התאוששות מהירה יותר", הוסיף ד"ר ליו. “עם זאת, איני סבור שנוכל לקבוע בוודאות מה גורם לתוצאות העדיפות. אין ספק כי הדבר תלוי הן בהליך הניתוחי והן בתוצאה שאנו מקבלים בסופו".

“הצעד הבא יהיה לחקור את הסיבות המחייבות שחרור למוסד סיעודי", ציין ד"ר ליו. “המחקר הראה קשר חזק בין ניתוח בלפרוסקופיה לבין פחות שחרורים למוסד סיעודי. עם זאת, עלינו להמשיך בעבודה כדי לבחון את המכניזם של קשר זה".

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.