למה מרגישים מלאים אחרי ניתוח בריאטרי?

מחקר בדק מה הקשר בין שינוי דפוסי אכילה לבין ניתוח בריאטרי וכיצד הם משפיעים מבחינה פסיכולוגית על שינוי הרגלי האכילה. ד"ר אסנת רזיאל עם ממצאי המחקר וההסבר מדוע ניתוח הרזיה הוא נקודת ההתחלה המשמעותית של העתיד הבריאותי של המטופל

הרגשה מלאה אחרי ניתוח בריאטרי

ניתוחים בריאטרים הם קרש ההצלה הבריאותי של אנשים רבים הלוקים בהשמנת יתר קיצונית, הם מביאים לשיפור אדיר של איכות החיים שלהם בכל תחום שהוא וממזערים השפעות של מחלות נלוות להשמנת יתר. אך נשאלת תמיד השאלה כיצד הם משפיעים על הרגשתם של מי שעברו אותם, והאם הם מסייעים להם סוף סוף להרגיש תחושה של שובע וגורמים להם בעקיפין גם לאכול פחות? ובכן, מחקר חדש חקר מהי התרומה החשיבתית של ניתוחים בריאטריים בשינוי דפוסי התנהגות.

למה מרגישים מלאים אחרי ניתוח בריאטרי? – אכילה והתנהגות חברתית
מחקר חדש שבדק את הקשר בין שינוי דפוסי אכילה לבין ניתוח בריאטרי קובע כי ניתוחים בריאטריים יכולים להשפיע באופן פסיכולוגי על שינויים בדפוסי האכילה של מטופלים לאחר שעברו אותו, ובאופן חיובי מאוד.

על פי המחקר, אשר פורסם בכתב העת הרפואי JAMA, חוקרים בחנו כ-1,500 מטופלים אשר עברו הליך בריאטרי וניתחו את השינויים בדפוסי האכילה שלהם. המחקר מצא כי בקרב כ-14% מהמטופלים בהליך אשר לקחו חלק פעיל במחקר, נרשמו דפוסי שינוי משמעותיים, קרי הם הפסיקו לאכול כאשר הרגישו "מלאים" ולא אכלו לאורך כל היום ללא שום קשר לתחושת הרעב שלהם. מנותחים אלו גם הראו סימנים של ירידה גדולה יותר במשקל מאשר של עמיתיהם למחקר באופן שסייע להם בממוצע 6% יותר מהאחרים.

חוקרים מהמרכז לתוצאות בריאותיות ומדיניות כתבו במאמר מערכת נלווה כי המחקר מאשש את הספרות הקיימת בנושא בדבר עמידה התנהגותית לאחר ניתוח: "איך ספק כי ניתוח בריאטרי מסייע להתיר את ההשפעות של התנהגות החברתית של האכילה ולהפריד אותן מתכונות הורמונליות או גנטיות".

עוד קובעים עורכי המחקר, כי מחובתם של הרופאים והמערכת הרפואית לספק לחולים את התשתית הנדרשת לצורך שינוי התנהגותי. למרות הסימנים המעודדים הרי ששינוי התנהגותי קשה מאוד עדיין לרבים. "הדבר דורש תזכורות קבועות באמצעות הסביבה והרשת החברתית מחויבת לקידום נורמלי חדש", הוסיפו עורכי המחקר.

המפתח להצלחה: השינוי הפנימי
נדמה כי המחקר נוגע בשאלה המסקרנת ביותר כיום את מי שעתידים לעבור ניתוח הרזיה, ויודעים ומכירים בעצמם את הסיבות לאכילה רגשית המביאה להשמנת יתר, והם סקרנים לדעת האם לניתוח כזה יכולה להיות השפעה על כך. אחד מן האתגרים הגדולים של מי שמחליט לעבור ניתוח בריאטרי הוא לדעת לבצע את השינוי בדפוסי האכילה על מנת לשמור על הישג הירידה במשקל לאורך זמן.

אין ספק כי מחקר זה נותן זריקת עידוד של ממש לגבי העובדה שהוא מצביע על הניתוח הבריאטרי כקטליזטור המניע שינויים אלו ודוחף לכיוון של שינוי התנהגות חיובי, המושפע ישירות כתוצאה מהירידה במשקל ומתחושת השובע אותה חש מי שעבר את הניתוח.

שינוי דפוסי האכילה, שינוי התנהגותי וטיפול עקבי בעזרת צוות רב-תחומי על ידי מומחים בהרגלי האכילה חיוני להצלחת השינוי הפנימי אותו מבקשים לעבור הלוקים בהשמנת יתר. ניתוח בריאטרי הוא חלק מתוך מכלול אמצעים העומדים לרשותם וכאשר אנו מתייחסים אליו ככזה, השינוי העתידי אותו צפויים לעבור יכול בהחלט לשנות את אורח החיים כולו.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.