מדד ההפוגה מסוכרת לאחר ניתוח בריאטרי

אחד היתרונות הבולטים של ניתוח בריאטרי הוא ההשפעה החיובית שיש לניתוח על מחלת הסוכרת. כעת, האגודה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה קבעה את המדד להצלחה של ניתוח בריאטרי על פי מדד ההפוגה מסוכרת ויש לכך מחקרים תומכים

סוכרת לאחר ניתוח בריאטרי

ניתוח בריאטרי נועד בראש ובראשונה לטיפול בהשמנת יתר, אך זה מכבר ידוע כי לצד הטיפול בהשמנה ישנם יתרונות רבים גם למחלות נלוות להשמנה או כאלה שעומדות בפני עצמן, כמו למשל מחלות לב כליליות, סרטן, יתר לחץ דם וכמובן סוכרת. לאחרונה אף דובר על הסטנדרטים להצלחת ניתוח בריאטרי, ובימים אלו ממש אימצה האגודה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה את מדד ההפוגה מסוכרת כמדד להצלחת ניתוח בריאטרי.

איך מודדים הפוגה מסוכרת?

מדד ההפוגה מסוכרת  – DiaRem פותח על-ידי ד"ר כריסטופר סטיל מפנסילבניה, ארצות הברית, ופורסם לראשונה בספטמבר 2013. המדד מאפשר להעריך, עוד לפני הניתוח, את סיכוייו של המטופל להחלים מסוכרת בעקבות ניתוח מעקף קיבה -RYGB. בכנס האגודה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה, שהתקיים במאי השנה, אושר סופית מדד ההפוגה מסוכרת לאחר ניתוח בריאטרי.

המדד נע בין 0 ל-22 ומדרג את מידת ההחלמה מסוכרת לאחר הניתוח. ככל שהמדד נמוך יותר כך ההחלמה טובה יותר. המדד נוצר תוך השוואת ההחלמה מסוכרת לאחר ניתוח בריאטרי עם מדדים של חולי הסוכרת לפני הניתוח. המדדים שנמצאו חשובים הם: שימוש באינסולין, גיל, ריכוז המוגלובין מסוכרר (HbA1c), וסוג התרופות לסוכרת שבהן משתמש המטופל. מעניין לציין שמדד מסת הגוף (BMI) לא נכלל כמדד חשוב בהערכת המטופל.

פיתוח המדד הוא כלי חשוב המאפשר לבצע החלטה מושכלת לגבי תוצאות ניתוח בריאטרי, הן ע"י הרופא והן ע"י המטופל. כך אפשר למנוע ציפיות לא מציאותיות ואכזבה מתוצאות הניתוח. המדד אינו דורש בדיקות מיוחדות מעבר לנתונים הנמצאים ממילא בתיק הרפואי ולכן הוא נגיש מאוד.

סוכרת לאחר ניתוח בריאטרי – מחקרים תומכים

על מנת לבנות את המדד, בוצעו מספר מחקרים שעקבו אחרי התוצאות. במחקר אחד נמצא, כי 88% מהמטופלים שעברו ניתוח מעקף קיבה -RYGB ושמדד ההפוגה מסוכרת שלהם היה נמוך (2-0), נצפה שיפור של הסוכרת זמן קצר לאחר הניתוח. עוד נמצא כי בקרב 64% מהמטופלים בעלי מדד 7-3 נצפה שיפור מידי לאחר הניתוח. לעומתם, רק בקרב 2% מהחולים בעלי מדד 22-18 נצפה שיפור.

מחקר נוסף, שפורסם בשנת 2016, בדק את השערותיו של ד"ר סטיל עקב אחרי מנותחים בריאטריים מקבוצות שונות במשך שמונה שנים. מחקר זה מצא כי חלק מהתוצאות לא תאמו את ההשערה, זאת כנראה בעיקר כאשר מדובר בסוגי ניתוחים בריאטריים שונים.

בכנס הוצגה עבודה נוספת של קבוצה בראשותו של ד"ר טאנקוולו ממיניאפוליס, אשר בדקה את ההשערות עליהן מבוסס המדד בקרב 95 חולים שעברו ניתוחים בריאטריים מסוגים שונים בין השנים 2015-2006.  לציין כי מדד מסת הגוף (BMI) הממוצע לפני הניתוח היה 50-36 ק"ג/מ2 וריכוז ההמוגלובין המסוכרר הממוצע עמד על 7.48%.

כמו כן, המדד להחלמה מלאה מסוכרת היה ריכוז המוגלובין מסוכרר (HbA1c) נמוך מ- 6% ללא שימוש בתרופות המורידות את ריכוז הגלוקוז, והמדד להחלמה חלקית היה ריכוז של 6.5%. עבור מדדי ההפוגה הנמוכים (0-2 ו: 3-7) נמצאו אחוזי החלמה מסוכרת של 100% ו-83%, בהתאמה, ועבור מדדי הפוגה גבוהים 13-17 ו: 18-20) נמצאה הפוגה אצל 59.2% ו-16.6%, בהתאמה.

מדד ההפוגה מסוכרת לא יכול היה לנבא את מידת ההחלמה מעודף כולסטרול או יתר לחץ דם לאחר הניתוח, והחוקרים משערים שאחת הסיבות לכך היא כי מדדים אלו היו קרובים לערכים תקינים גם לפני הניתוח.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.