מחקר ישראלי חדש- ניתוחים בריאטריים מורידים תמותה

מערכת דוקטורס אונלי דיווחה לאחרונה על מחקר ישראלי חדש ופורץ דרך שעל פיו ניתוח בריאטרי מפחית  ב-50% את הסיכון לתמותה כוללת בטווח הבינוני-ארוך, משפר את תוחלת החיים של המנותחים, משמר את הפחתת המשקל לאורך זמן ומשפר תחלואות נלוות כמו סוכרת; המחקר בוצע במכון "כללית" למחקר ופורסם בכתב העת המכובד JAMA.

ניתוחים בריאטריים מורידים תמותה

מחקר שבוצע ב"מכון כללית למחקר" בדק לאורך תקופת זמן ממוצעת של ארבע שנים את השפעות אלפי ניתוחים בריאטריים בישראל, בהשוואה למי שלא עברו אותם; התוצאה: מי שעברו את הניתוחים היו בסיכון נמוך יותר ב-50% לתמותה כוללת וסיכוי גבוה לשמור על משקלם אחרי הניתוח.

המחקר חשוב מאד כי הוא עוקב אחרי המטופלים לאורך שנים ולא מתייחס רק לתקופה הקצרה שלאחר הניתוח בה נצפית ירידה טובה במשקל.

המחקר עקב אחר 8,385 מטופלים שביצעו ניתוח בריאטרי בין השנים 2014-2005 וכלל 3,635 מטופלים שעברו ניתוח טבעת מתכווננת, 1,388 שעברו מעקף קיבה ו-3,362 שעברו ניתוח שרוול קיבה.

המנותחים, בגיל ממוצע של 41 שנה, ביניהם 5,490 נשים, היו במעקב ממועד הניתוח ועד סוף שנת 2015. ממוצע תקופת המעקב עמד על 4.3 שנים. תקופת המעקב הארוכה ביותר לגבי חלק מהם עמדה על 11 שנה. נתוני המטופלים הושוו לקבוצת ביקורת שכללה מעל 25 אלף אנשים עם השמנת יתר – קבוצה שדמתה למנותחים בגיל, מין, משקל (BMI) ובעיית סוכרת.

ממצאי המחקר
ממצאי המחקר העלו, כי בקרב 8,385 המנותחים נצפתה תמותה של 1.3%, בהשוואה לתמותה של 2.3% בקרב אלה שלא עברו ניתוח בריאטרי. ההפחתה בתמותה נצפתה בכל שלושה סוגי הניתוחים. עוד נמצא, כי בקבוצת המטופלים שעברו ניתוח היה שיעור גבוה יותר של ירידה במשקל לאורך זמן, איזון במחלת הסוכרת או אי-הופעת סוכרת בחולים שלא היו סוכרתיים.

בישראל מבוצעים כיום בין 9,000 ל-9,500 ניתוחים בריאטריים בשנה. הניתוחים נותנים למטופלים אפשרות לרדת במשקל במהירות ובעצם להיוולד מחדש. חשוב עד מאד לבצע מעקב קפדני של צוות רב תחומי דיאטני ופסיכוסוציאלי כדי לתמוך בשינוי אורחות החיים, לשמר את הירידה במשקל לאורך זמן וללוות את המטופלים בדרכם החדשה לבריאות מיטבית, הן גופנית והן נפשית.

אכילת יתר נובעת לרב מחסרים רגשיים וליווי המטופל דורש הקשבה, אמפטיה ומענה מקצועי ונגיש. השינוי שעוברים המנותחים כולל כל פן אפשרי בחיים ומשפר את הבריאות ואת איכות החיים. מחקר זה מעיד על כך שגם הסיכון לתמותה יורד.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.