משקל עודף וסיכויי ההחלמה מסרטן השד

על הקשר בין משקל עודף וסיכויי ההחלמה מסרטן השד.

המחקר, אשר פורסם בכתב העת Cancer Causes and Control, בדק את הקשר בין מדד מסת הגוף (BMI) של נשים בזמן אבחון המחלה ושינויים במשקלן לאחר האבחון, לסיכויי ההחלמה שלהן.

השמנה וסרטן שד

במחקר, שהתפרש על פני 7 שנים, השתתפו 1,692 נשים עם סרטן שד בשלבים מוקדמים. הן נשאלו לגבי משקלן וגובהן לאחר אבחון המחלה ובעת הצטרפותן למחקר. לאחר כשבע שנים של מעקב דווח על 207 חזרות של המחלה, 99 מקרי מוות מסרטן השד ו-162 מקרי מוות מסיבות אחרות.

נשים שסבלו מעודף משקל שנה לפני האבחון היו בסיכון גבוה יותר
מניתוח הנתונים עולה, כי נשים שסבלו מעודף משקל שנה לפני האבחון היו בסיכון גבוה יותר למוות מכל סיבה שהיא, כולל אפשרות לסיכון מוגבר למות מסרטן השד.

יחד עם זאת, עלייה במשקל עד 4 שנים לאחר האבחון של סרטן השד לא היוותה סיכון מוגבר להישנות המחלה או למוות מכל סיבה שהיא. גם ירידה קלה במשקל (של 10-5 אחוזים) לא הורידה את הסיכון להישנות המחלה או למוות מכל סיבה שהיא.

נשים אשר השילו ממשקלן 10 אחוזים או יותר מזמן התקופה שקדמה לאבחון ועד הצטרפותן למחקר היו בסיכון גבוה יותר להישנות המחלה או למוות מכל סיבה שהיא, בהשוואה לנשים שמשקלן היה יציב. הסיכון הגבוה הזה בלט יותר בקרב נשים שסבלו מעודף משקל לפני האבחון או שהיו להן גידולים לא רגישים לרצפטורים של אסטרוגן ופרוגסטרון (PR- ו-(ER.

לסיכום, המחקר מצביע על כך שנשים בעלות עודף משקל טרם אבחון סרטן השד הינן בסיכון גבוה יותר להישנות המחלה ובעלות סיכוי נמוך יותר לשרוד אותה. ממצאים אלה נתמכים גם על ידי מחקרים קודמים. עם זאת, מאחר שעלייה במשקל לאחר האבחון לא העלתה את רמת הסיכון, משקל הגוף לפני האבחון הוא ככל הנראה הגורם המשמעותי ביותר לניבוי סיכויי ההישרדות של חולות בסרטן השד בהתאם למדד מסת הגוף שלהן.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.