שרוול קיבה לחולי סוכרת- ניתוחים בריאטריים מרפאים את הסוכרת

יום הסוכרת הבין לאומי החל ביום 14/11  הוא רק תזכורת אחת מני רבות בלוח השנה על הקשר בין השמנת יתר קיצונית לבין מחלות נלוות הקשורות אליה, סוכרת, היא רק אחת מהן, אבל היא נפוצה מאד, מסוכנת מאד אבל במפתיע אולי, ניתנת לוויסות, ריסון ואפילו העלמות מוחלטת בעזרת ניתוחים בריאטריים.

שרוול קיבה לחולי סוכרת

בשנים האחרונות, עדויות העולות ממחקרים רבים בנושא הקשר בין ניתוחים בריאטריים והשפעתם על חולי סוכרת, מצליחים להפתיע לא רק המטופלים, אלא גם את החוקרים. הנה רק כמה מן הדוגמאות המתחילות להצטבר על הקשר המיטיב שבין ניתוחים בריאטריים ללוקים בהשמנת יתר, הסובלים מסוכרת חריפה.

ניתוחים בריאטריים עובדים על העיקרון של הקטנת נפח הקיבה של המטופל. התוצאה מתבטאת בהקטנה של התיאבון וביכולת לצרוך כמויות קטנות של מזון ולשבוע מהן, וכתוצאה מכך ישנה ירידה במשקל. בנוסף לכך חלים שינויים הורמונלים התורמים אף הם לשיפור האיזון של הסוכרת.

על הקשר שבין השמנת יתר למחלת הסוכרת
השמנת-יתר חולנית הינה בעיה רפואית כלל עולמית ההולכת וגדלה, בישראל נחשבים 200,000 איש כחולים בהשמנת-יתר חולנית. ההשמנה מלווה במחלות רבות נוספות כדוגמת סוכרת, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה ותשניק נשימה בשינה. מחלות נלוות אילו מחריפות את מצבם הבריאותי של החולים, פוגמות באיכות חייהם ומעלות את הסיכון לתמותה בטרם עת.

90% מחולי הסוכרת הם בעלי עודף משקל, חלקם אף סובל מהשמנת יתר קיצונית המסכנת את חייהם בשלל של מחלות נלוות נוספות כלחץ דם, ומחלות לב, בנוסף לתחלואי מחלת הסוכרת. כל אלו הופכים אותם מועמדים בעלי סיכויים טובים לרסן ואף להחלים לחלוטין מסוכרת באמצעות ניתוח בריאטרי.

ניתוחים בריאטריים מהווים היום את אחד מן הטיפולים היעילים ביותר להרזיה וריפוי מחלת הסוכרת באוכלוסייה זו. רובם של החולים בהשמנת-יתר, חווים ריפוי מלא או נסיגה משמעותית בחומרת מחלותיהם הנלוות לאחר הניתוח ותוחלת חייהם ואיכותם משתפרים באופן דרמטי.

עליה במשקל וחוסר פעילות גופנית מובילים לסוכרת
תזונה לקויה והימנעות מאימון גופני קבוע סוללים מסלול בטוח להשמנה ומביאים להתפתחות סוכרת. עליה במשקל הינה גורם הסיכון המוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2. קרוב ל- 90% מהסוכרתיים מסוג 2 הינם בעודף משקל. ניתן למנוע התפתחות עמידות לאינסולין וכן התפתחות של מחלת סוכרת מסוג 2 גם בגיל מבוגר, על ידי פעילות גופנית קבועה ושמירת משקל גוף תקין.

החלמה מלאה מסוכרת – שינויים הורמונליים
בעקבות ניתוחים בריאטריים נצפית לעיתים קרובות היעלמות ונסיגה מוחלטת של מחלת הסוכרת, עדויות מחקריות רבות מצביעות על כך בשנים האחרונות. החוקרים סברו תחילה כי עצם הירידה במשקל היא זו שהביאה לריפוי הסוכרת. אולם, הממצאים מראים כי הניתוח הביא לשינויים הורמונליים ומטבוליים בגוף אשר גרמו לירידה ברמת הסוכר, שיפור מצב מחלת הסוכרת ואף ריפויה לחלוטין.

מחקרים מעידים כי בעקבות הניתוח יורדת באופן משמעותי רמתו של הורמון הרעב גרלין שמקורו בקיבה ובפונדוס. החולים מעידים, כבר ביום שלאחר הניתוח, על תחושה חדשה של שובע. בנוסף מוגבל נפח קיבתם לארוחות קטנות בלבד, מה שתורם לירידה ניכרת במשקל.

כמו כן הורמוני שובע המופרשים במעי וביניהם GLP1  ו PYY    עולים ברמתם לאחר הניתוח הבריאטרי ואף הם תורמים לאיזון מיטבי יותר של הסוכרת.

משרד הבריאות בישראל מכיר בהשפעתם המיטיבה של ניתוחים בריאטריים על חולי סוכרת

בישראל ישנם 200 אלף אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית, מהם רבים חולים בסוכרת.
השמנת-יתר וסוכרת הן שתי מחלות הקשורות זו לזו. ניתוחים בריאטריים נמצאו יעילים לטיפול בשתי הבעיות ולאחרונה קבע משרד הבריאות כי יש מקום לניתוח בחולי סוכרת, גם אם אינם סובלים מהשמנה קיצונית.

כתוצאה מניסיון מצטבר ארוך טווח וחיובי, במרכזים טיפוליים רבים ברחבי העולם קיימת כיום הכרה מדעית בינלאומית ביעילותם וחשיבותם של טיפולים כירורגיים בהשמנת יתר. קיימת גם עלייה משמעותית של עניין ורצון ציבור החולים במימוש אפשרות טיפולית זו.

שרוול קיבה לחולי סוכרת – ניתוח שרוול קיבה יעיל מאד לטיפול בהשמנה וסוכרת
ניתוח שרוול קיבה הינו ניתוח בריאטרי, המוביל לירידה בתיאבון, לשיפור מידי ומתמשך בבקרה הגליצמית ולירידה ארוכת טווח במשקל. רובם המוחלט של החולים, אשר סבלו ממחלת הסוכרת לפני הניתוח, מחלימים ממנה לחלוטין. החולים גם חווים הטבה ניכרת במחלות נלוות אחרות, תוחלת החיים שלהם ואיכותם משתפרים בהתאמה.

ניתוח שרוול קיבה מתבצע בלפרוסקופיה, באמצעות חתכים מזעריים בעור ובו מסיר המנתח כ- 75% מנפח הקיבה ומקטין את נפחה לכ- 50 סמ"ק. בניתוח שרוול קיבה נצפית ירידה של כ- 60% ויותר מעודף המשקל. הניתוח צבר תאוצה כאחת האלטרנטיבות הטובות לטיפול בהשמנת יתר ולריפוי מחלת הסוכרת. ניתוח שרוול קיבה, בדומה לשאר הניתוחים לטיפול בהשמנת יתר, משמש כלי טיפולי מהותי בהתמודדות עם בעיית ההשמנה ובריפוי מחלת הסוכרת. באמצעותו ניתן להגביל את צריכת הקלוריות היומית ולהרגיל את המטופלים לתזונה נכונה ואורח חיים בריא.

חולים שעברו שרוול קיבה מסוגלים לאכול מיגון עשיר של מאכלים משום שנשמר הסוגר של הקיבה ומתאפשר תהליך עיכול רגיל. החולים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות החיים לאחר הניתוח וכן ריפוי מלא או שיפור משמעותי במחלות הנלוות הנוספות.

ד"ר ראול רוזנטל, מנתח בריאטרי ידוע מפלורידה פרסם מאמר הבוחן את השפעת שרוול קיבה על ריפוי סוכרת. כבר חצי שנה לאחר הניתוח, נצפתה החלמה מלאה ממחלת הסוכרת בקרב 63% מהמטופלים. נמצא כי אלו שסבלו מסוכרת פחות מחמש שנים ואלו שירדו יותר במשקל – זכו לשיעור גדול יותר של נסיגת מחלת הסוכרת לאחר הניתוח.

מעקף קיבה מיני הוא ניתוח חדיש התורם לירידה ניכרת במשקל וריפוי סוכרת

מיני מעקף קיבה הינו ניתוח חדיש המפשט את ניתוח מעקף הקיבה המוכר מזה שנים ובו יוצר המנתח כיס קיבה קטן בגודל של חצי שרוול ומחברו ישירות ללולאת אומגה של המעי במרחק של 150 ס"מ. באופן זה פרט להקטנת נפח הקיבה ישנה גם תת ספיגה של המזון והירידה במשקל טובה יותר מאשר בניתוח השרוול המוכר לנו.

במאמר הסוקר את יעילות מיני מעקף קיבה מדווחות תוצאות של ניתוח מיני מעקף קיבה בקרב 804 מטופלים שנותחו בין השנים 2006-2012. ממצאי המחקר מעידים על ירידה למשקל ממוצע של 95 ורמתBMI  ממוצע של 35 במעקב ממוצע של 26 חודשים (טווח 75-1).

מתוך כלל המטופלים, אותרו 81 מטופלים סוכרתיים שנזקקו לקבלת תרופות דרך הפה או אינסולין לפני הניתוח, ובוצע מעקב מדוקדק על מהלך הסוכרת אצלם לאחר הניתוח. נמצא כי 71 מנותחים עם סוכרת (88%) נרפאו לחלוטין מסוכרת ובעשרה מטופלים עם סוכרת (12% הנותרים) הסוכרת השתפרה והם נזקקו למינון מופחת של התרופות לטיפול בסוכרת. מסקנת החוקרים הן כי ניתוח מעקף קיבה בהשקה אחת המכונה גם מיני מעקף קיבה, יעיל מבחינת ירידה במשקל וריפוי מחלת הסוכרת.

במאמר נוסף אשר פורסם בעיתון הרפואי Obesity Surgery,   דווח על ניתוח מיני מעקף קיבה כיעיל לטיפול בהשמנה חולנית. כמו כן, נאמר כי יעילות מעקף קיבה בהשקה אחת שווה ליעילות מעקף קיבה בשתי השקות.

במאמר זה נאסף מידע על אלף מנותחים עם מעקב ממוצע של 31 חודשים לאחר הניתוח. כעבור חמש שנים נמדדה ירידה של 71.6% ממסת הגוף העודפת. כמו כן בוצע מעקב של מעל  שנתיים בקרב 100 מטופלים, שסבלו לפני הניתוח מסוכרת סוג 2 עם ערכי המוגלובין מסוכרר 7.7, בקרבם נצפה ריפוי מלא של מחלת הסוכרת בקרב 85.7%.

מסקנות החוקרים היו כי ניתוח מיני מעקף קיבה בהשקה אחת נמצא יעיל מאוד ובטיחותי יותר ממעקף קיבה בשתי השקות.

אין ספק כי ניתוח מיני מעקף קיבה מצטרף לרשימת הניתוחים המומלצים לטיפול בהשמנת יתר חולנית, והוא נמצא יעיל גם לריפוי של מחלת הסוכרת.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.