ניתוחים בריאטרים לטיפול בהשמנה חולנית מסייעים לשמור על המשקל גם 10 שנים מאוחר יותר

 מחקר חדש, שהתפרסם ביולי 2016 בבטאון הרפואי Annals of Surgery מראה כי מטופלים הלוקים בהשמנת יתר חולנית ואשר עברו ניתוחים בריאטרים לטיפול בהשמנה, הצליחו לשמור על רוב הישג הירידה שלהם עשר שנים לאחר ניתוח מעקף קיבה.

ניתוחים בריאטריים - 10 שנים אחרי

 ד״ר האנטר מהאפיי, אחד מן החוקרים, מציין כי במקביל לירידה במשקל נצפתה נסיגה גם בבעיות בריאותיות אחרות כגון סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים וכולסטרול בדם, כאבי פרקים ודום נשימה בשינה.

 מהאפיי, מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת וירג׳יניה, אמר לסוכנות רוייטרס-בריאות, בראיון טלפוני, ״זה לא רק שאנשים יורדים הרבה במשקל, אלא שהם אף בריאים יותר״.

 תוך שימוש במסד נתונים רחב, מהאפיי ועמיתיו זיהו 1087 מטופלים, אשר עברו ניתוח מעקף קיבה במהלך 20 שנה בין השנים 1985 ל- 2004 ואלו היוו את קבוצת המחקר. 651 מן המטופלים (60%) השלימו מעקב של 10 שנים לאחר הניתוח.

 רוב המטופלים היו לבנים, נשים, בתחילת שנות הארבעים לחייהם. ממוצע מדד מסת הגוף שלהם (BMI) בתחילת המחקר היה בסביבות ה-50.

ניתוחים בריאטרים לטיפול בהשמנה – שנתיים אחרי
כשנתיים לאחר הניתוח המטופלים הורידו בממוצע 74% מעודף מסת הגוף שלהם. לאחר 10 שנים, נצפתה עליה קלה במשקל אך הם שמרו על ירידה של 52% מעודף מסת הגוף הראשונית.

 לפני הניתוח, כ 41% מהמטופלים סבלו מסוכרת, 25% סבלו ממחלות לב, 59% סבלו מלחץ דם גבוה ו-36% סבלו מדום נשימה בשינה, כך דיווחו עורכי המחקר.

10 שנים מאוחר יותר, רק 18% עדין סבלו מסוכרת, 16% סבלו ממחלות לב, 47% סבלו מלחץ דם גבוה ו-16% סבלו מדום נשימה בשינה.

 שיעור כאבי הפרקים צנח מ- 61% ל-32%. ושיעור הריפלוקס הקיבתי צנח מ-38% ל 29%.

שימור משקל מופחת לאורך שנים
לפי המחקר, כל השינויים הללו הינם משמעותיים מבחינה סטטיסטית ומצביעים על ערכם המשמעותי של ניתוחים בריאטריים כדרך לירידה במשקל ושימור משקל מופחת לאורך שנים.

 ״היתרונות הם עצומים״ אומר ד״ר אמיר גהפרי, מנתח בריאטרי מאוניברסיטת מישיגן מערכות בריאות, אשר לא היה חלק מהמחקר. ״קיימות ראיות מוכחות, שלסוג זה של ניתוח יש יתרונות העולים על טיפול רפואי אינטנסיבי כגון ייעוץ ומעקב תזונתי ותוכניות פעילות גופניות.״ גהפרי אף מוסיף כי בשעה שמעקף קיבה נחשב לסטנדרט מקובל בעולם הניתוחים הבריאטריים, "הרי שבמהלך חמש או שש השנים האחרונות, היו יותר ניתוחי שרוול״. עדיין, אומר גהפרי, "הממצאים החדשים עוזרים להבין את חשיבות הניתוחים הבריאטרים והשפעתם לטווח הארוך."

 "תמיד קיים החשש לעלייה בחזרה במשקל לאורך זמן כך שטוב לראות שהמטופלים מצליחים לשמר ירידה של למעלה מ50% מעודף המשקל שלהם גם אחרי 10 שנים."

ניתוחים ניתוחים בריאטרים לטיפול בהשמנה חולנית מסייעים לשמור על המשקל גם 10 שנים מאוחר יותר- לקריאת המחקר

 

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.