ניתוחי שד לגברים – גניקומסטיה

ניתוחי שד בגברים הפכו להיות יותר שכיחים בשנים האחרונות, הן בארץ והן ברחבי העולם, הניתוחים לעיצוב השד בגברים מתבצעים בשתי קבוצות אוכלוסיה:

  1. גברים ונערים שסובלים מעודף רקמת שד פלוס מינוס עודף עור עקב התפתחות יתר של השד.
  2. אנשים שירדו במשקל בצורה קיצונית לאחר השמנת יתר וסובלים מעודף עור באזור החזה.

למרות שממעיטים מלדבר בנושא זה, הגניקומסטיה (הגדלת שדיים בגברים) היא תופעה די נפוצה ובקרב המתבגרים יכולה להגיע עד ל-60% מהנערים בין הגילאים 12-20. קבוצת גיל נוספת שבהם יש תופעה של גניקומסטיה הם גברים מעל גיל 50 בהם התופעה מתפתחת עקב חוסר איזון הורמונלי או נטילת תרופות מסוימות, או מחלות באיברים אחרים כמו בכבד. ברוב המקרים עם ההתקדמות בגיל הבעיה מסתדרת והשד חוזר למימדיו הרגילים עבור גבר, אך בחלק קטן מהמקרים רקמת השד נשארת בולטת באזור החזה ומשפיעה בצורה משמעותית על נערים אלה.

הגניקומסטיה מתחלקת לדרגות שונות כשבקצה הסקאלה הנמוכה ביותר זה עודף רקמת שד בלבד ובמקרים היותר קיצוניים מדובר בעודף רקמת שד ועור.

התופעה די נפוצה ובקרב המתבגרים ויכולה להגיע עד ל-60% מהנערים
נוכחות רקמת השד בגיל זה משפיעה בצורה די משמעותית על התפתחות הנערים ובמקרים רבים אנו רואים נערים שנמנעים מפעילות חברתית וספורטיבית עקב חוסר רצון לחשוף את פלג גופם העליון. כמו כן, הולכים עם חולצות מאוד הדוקות, תחבושות לוחצות באזור החזה על מנת להקטין או להשטיח את החזה באזור זה ובחלק גדול מהמקרים הם אף הולכים מכופפים מתוך כוונה שהחזה יוסתר. כאמור, בכ-95 % מהמקרים הבעיה מסתדרת מעצמה אך בחלק מהמקרים יש צורך בהתערבות כירורגית על מנת לפתוח בעיה זו.

אחת הבעיות הגדולות נובעות מהעובדה שהנערים אינם משתפים את הסביבה (הורים, משפחה) בבעיה זו ולפעמים אך לא פונים לייעוץ רפואי, במישור אחר גם כשהם פונים להורים או לרופאים המבטלים הם לא תמיד מופנים לניתוח עקב חוסר מודעות לאפשרות כירורגית לתיקון המצב. מכשול נוסף לפתרון כירורגי של הבעיה נובע מהעובדה שהחברות הביטוח או קופות החולים לא תמיד מכירות בניתוח זה כניתוח שנעשה מסיבות פונקציונליות או בריאותיות ולפעמים רואות בו ניתוח קוסמטי.

הקבוצה השניה הפונה לניתוחים באזור בית החזה היא אותם גברים היורדים במשקל ויש להם עודף עור ולפעמים גם רקמת שד באזור החזה. גם במקרים אלה קיימת פגיעה בדימוי העצמי של הגוף והאנשים הסובלים מבעיה זו מתביישים לעיתים לחשוף את החזה בציבור (ים, בריכה) ולא מודעים לאפשרויות טיפוליות כמו אפשרויות של תיקון כירורגי. לא ברור היום כמה ניתוחים לתיקון החזה בגברים מתבצעים בשנה אך מתוך הערכה שבישראל מתבצעים כ-6000 בריאטריים, אפשר להסיק שאפילו במדינה קטנה כמו ישראל מספר הגברים הנתקלים בתופעה זו הוא די גבוה. הבעיה היא יותר שכיחה במדינות כמו ארה"ב במיוחד דרום ארה"ב שם השכיחות של השמנת יתר הוא גבוה מאוד. הטיפול המקובל במצב זה הוא בד"כ ניתוחי אך קיימות מספר טכניקות ניתוחיות שאותם ניתן ליישם בהתאם לבעיות הספציפיות שהחולה מציג.

באותם מקרים בהם השד הוא יחסית קטן אפשר להציע כריתה של הבלוטה שנעשית או באופן ישיר דרך חתך ניתוחי או דרך חתכים קטנים כמו שאיבת שומן. חשוב להדגיש שבלוטת השד שונה במהותה מרקמת שומן ולכן שאיבת שומן לא בהכרח תעבוד באזור הזה, אך לעיתים רחוקות אפשר כן להשתמש בשאיבת שומן.

קימות היום טכנולוגיות חדשות בתחום השאיבות שומן הגורמות לפירוק הרקמה ומאפשרות במקרים הנכונים לשאוב את הרקמה הבלוטית החוצה. כאמור ברוב המקרים צריך לבצע ניתוח עם חתך שמוסתר בגבול בין הפטמה לעור ודרכו בלוטת השד עוברת כריתה.

באותם מקרים בהם קיים עודף עור משמעותי צריך לבצע כריתה של העור פעולה שמלווה בנוכחות יותר גדולה של חתכים. לעיתים, מקובל להעביר את הפטמה יותר למעלה על פני דופן בית החזה עקב צניחתה לאזור נמוך. באותם מקרים בהם הניתוח מתבצע עקב ירידה במשקל הבעיה העיקרית היא עודף עור ולא בהכרח נוכחות רקמת בלוטה ולכן בקבוצה זאת כמעט תמיד יהיה צורך בכריתה של העור. קיימות טכניקות נוספות שהן מיושמות בהתאם לגודל הבעיה.

זמן הניתוח
בד"כ הניתוח אורך כשעה עד שעה וחצי ולעיתים המטופל נשאר בבית החולים לילה אחד לאחר הניתוח, מקובל לשים תחבושת לוחצת במשך כעשרה ימים ולהימנע מפעילות גופנית מאומצת.

כמות רקמת השד שנכרתת יכולה להגיע עד 150 גרם בכל צד אך גם כמויות יותר קטנות יכולות לגרום לשיפור משמעותי במראה בית החזה.
היתרונות של ניתוחים אלה מתאפיינים בשינוי במבנה בית החזה הנראה לעין אך יתרונם הגדול הוא בשינוי הכמעט קיצוני שחל בתדמית האישית של המטופל ועליה משמעותית בביטחון עצמי. לעיתים קרובות אפשר לראות שינוי במעמד החברתי ובפעילויות החברתיות של המטופל.

סיבוכים אפשריים
כמו כל ניתוח גם לניתוח זה יש סיבוכים אפשריים אך הם די נדירים, הסיבוכים האפשריים כרוכים בדימום, זיהום או אסימטריה של השדיים.

לסיכום, לאותם נערים הסובלים מגניקומסטיה מומלץ לפנות לרופא הילדים אשר בחלק מהמקרים יפנה אותם לבירור אנדוקרינולוגי ורק בתום הבירור הזה יופנו לפלסטיקאי לצורך הערכה והצעה טיפולית. באותם אנשים שסובלים מעודפי עור לאחר ירידה במשקל ניתן לפנות באופן ישיר למנתחת פלסטית ולכלול את הניתוח של השד בתוך תוכנית יותר נרחבת לטיפול בעודפי העור על פני כל הגוף.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.