ניתוח בריאטרי מעלים פסוריאזיס

מחקר חדש חושף את הקשר שבין ניתוחים בריאטריים ומחלת הפסוריאזיס. חולים בהשמנת יתר ובפסוריאזיס, שעברו ניתוח בריאטרי, דיווחו על הקלה משמעותית עד היעלמות המחלה. באיזה מקרים זה יעיל?

רבים מאיתנו שמעו או מכירים את מחלת הפסוריאזיס, אולי בשל תיירות המרפא של חולים אלה המגיעים לים המלח בכל שנה כדי להקל על המחלה. מחקר חדש, אשר פורסם לאחרונה בכתב העתBariatric Times International, שופך לראשונה אור על הקשר המפתיע והמיטיב בין ניתוח בריאטרי לבין מחלת הפסוריאזיס.
ניתוח בריאטרי מעלים פסוריאזיס


איזה מקרים של פסוריאזיס?
מעטים יודעים כי מחלת הפסוריאזיס בשלביה הראשונים היא תוצר של  תגובה של תאים ללחץ סביבתי כגון זיהום מורכב, עישון או כתגובה לטראומה. התוצר הישיר של אחד מאלו עלול לגרום אצל אנשים מסוימים לתאים בגוף להיכנס למצב של מצוקה אשר גורם להתפרצות דרמטולוגית בעור הידועה יותר בשם פסוריאזיס.
מחקרים, שנערכו לאחרונה בקרב אוכלוסיית אנשים הסובלים הן ממחלת הפסוריאזיס והן מהשמנת יתר קיצונית ועברו ניתוח בריאטרי, העלו מספר נתונים מפתיעים לגבי תרומתו של הניתוח הבריאטרי והירידה במשקל לבין מצבם של חולי הפסוריאזיס. מנתונים המחקר עולה כי מטופלים אשר השתתפו במחקר דיווחו על הטבה משמעותית במחלת הפסוריאזיס אצלם לאחר שעברו ניתוח בריאטרי. ההטבה עצמה נרשמה ברמות משתנות אשר נעו בין הטבה משמעותית לבין היעלמות מוחלטת של הסימפטומים שלה.

ירידה של 90% בסימפטומים
החל משנת 2004 החלו להתווסף עדויות על הטבה משמעותית ועד חיסול המחלה באופן המצביע על כך כי יתכן כי בעתיד ניתן יהיה לשקול ניתוח בריאטרי כהליך אפשרי לטיפול בפסוריאזיס. הנתון המעודד הראשון הגיע לאחר שאדם  שהמחלה כיסתה 90% משטח גופו ועבר ניתוח בריאטרי הרגיש שיפור דרמטי, לא רק שהוא ירד במשקל אלא שהמחלה נעלמה מגופו כליל.

חולים נוספים, בעלי רקע דומה, דיווחו על התכווצות שטחי הגוף הנגועים במחלה לאחר ניתוח בריאטרי מרמות של 25% לרמה של 9% או מרמות של 75% ל-5% בלבד. החוקרים שמו לב כי המשותף למטופלים אלו הייתה העובדה שרבים מהם ניסו טיפולים שונים על מנת להקל על מחלת הפסוריאזיס, אך ללא הצלחה כלל, ולפיכך הניתוח הבריאטרי היה בעצם הפעם הראשונה בה בעצם חל שיפור דרמטי במחלתם הגם שלא הייתה זו כוונתם המקורית.

למה זה קורה?
הקשר בין מחלת הפסוריאזיס להשמנת יתר קיצונית מוכר וידוע, בין חולי פסוריאזיס נמצא אחוז גבוה של אנשים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית. עם זאת, יש לבצע מחקרים נוספים על מנת לבחון קשר זה ולעגן אותו בספרות המקצועית.
החוקרים משוכנעים כי קיים קשר ישיר בין השמנת יתר ובין מחלת הפסוריאזיס, ולפיכך ניתוח בריאטרי כהליך למלחמה בהשמנת יתר קיצונית הופך למעשה באופן עקיף גם לאמצעי יעיל במיוחד בטיפול במחלת הפסוריאזיס, מזעור השפעתה ואף כאמור להעלמות המחלה במקרים מסויימים.

כך או כך, מסתמן כי ניתוח בריאטרי, מצליח לפתור עוד סיבוך של השמנת יתר קיצונית ולשפר את איכות החיים של המטופלים.

http://www.mako.co.il/health-illnesses-and-medicines/illnesses/Article-132d1a0735ace41006.htm

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.