ניתוח בריאטרי משפר נתוני גאוט

מחקר שעקב במשך 20 שנה אחרי מטופלים בריאטריים מצא כי ניתוח הרזיה גורם לירידה בכמות חומצת השתן בדם, שהוא הגורם העיקרי למחלת הגאוט.  והתוצאה: כמחצית מהמטופלים הראו ירידה משמעותית

ניתוח בריאטרי משפר נתוני גאוט

לא אחת נמצא כי ניתוחים בריאטריים משפרים לא רק את נתוני המשקל אלא גם מטפלים במחלות נלוות או מחלות רקע אחרות שיש למטופל. חוקרים שעקבו במשך 20 שנה אחרי מנותחים בריאטריים מצאו כי כתוצאה מהניתוח נרשם שיפור משמעותי בערכים מרכזיים בקרב חולי גאוט.

מה מצב חומצת השתן בדם?

מחקר שוודי ערך השוואה בין 1,982 מטופלים, שעברו ניתוח בריאטרי, לבין 1,999 מטופלים שמנים שלא עברו ניתוח והיוו את קבוצת הביקורת. המטופלים בקבוצת הביקורת קיבלו טיפול שמרני לירידה במשקל, שכלל הדרכה לשינוי אורח חיים, כמו הקפדה על כמויות מזון, סוגי מזון, מאזן קלורי ואימון גופני. חלק מהמטופלים בקבוצת הביקורת לא קיבלו טיפול כלשהו כלל.

קבוצת המנותחים התחלקה בין מספר סוגי ניתוחים: ניתוח טבעת – 376 מטופלים, המהווים 19% מהנבדקים; ניתוח שרוול – 1,369 מטופלים, המהווים 69% מהנבדקים; וניתוח מעקף קיבה – 265 מטופלים, המהווים 12%מהנבדקים.

הבדיקות הגופניות נערכו בשתי הקבוצות עם תחילת המעקב, אחרי ששה חודשים, ולאחר מספר שנים מיום הניתוח, החל בשנה, שנתיים, שלוש, ארבע, שש, שמונה שנים, 10, 15 ו-20 מתחילת המעקב. בזמן המעקב נשאלו כל המטופלים לגבי התרופות שהם צורכים. כן, נערכו בדיקות מעבדה מרכזיות שכללו ריכוז חומצת שתן בדם בתום שנה, שנתיים, 15 ו-20 שנה מיום הניתוח.

בתחילת המחקר לא נמצאה מחלת גאוט אצל אף אחד מהמשתתפים. המעקב אחר שכיחות מחלת גאוט נעשה במשך 19 שנים בממוצע והתבסס על השאלונים ועל נתונים מבסיס הנתונים הממלכתי. כמו כן, בוצע מעקב בתת קבוצה של משתתפי המחקר שערכי חומצת השתן הבסיסיים שלהם היו קטנים או שווים ל- 6.8 מ"ג/100 מ"ל.

מחצית מהמטופלים הראו שיפור

תוצאות המחקר הראתה כי בקבוצת המנותחים נרשמה ירידה משמעותית בשכיחות מחלת גאוט (48% לעומת 75%). כמו כן, נמצאה ירידה בסיכוי ליתר חומצת שתן בדם בקבוצת המנותחים (39% לעומת 58%). אם מוציאים מקבוצות המחקר (מנותחים וביקורת כאחד) את המטופלים שהיו להם ערכי חומצת שתן גבוהים בתחילת המחקר, נמצא כי בקבוצת המנותחים נמצאו 138 מקרים של גאוט במשך המעקב, לעומת 201 בקבוצת הביקורת.

עבור כל המשתתפים נמצא כי הגיל, רמת קריאטינין, סוכרת, לחץ דם וצריכת אלכוהול השפיעו על הסיכון לחלות בגאוט. ההשפעה החיובית של הניתוחים הבריאטריים על שכיחות גאוט לא הייתה תלויה בגורמי סיכון ראשוניים, כולל BMI. לא נמצא הבדל בין סוג הניתוח הבריאטרי ותוצאות הניסוי.

החוקרים מסיקים כי ניתוחים בריאטריים גורמים לירידה בכמות חומצת השתן בדם, ומונעים תופעה של היפר-יורצמיה, שהיא גורם הסיכון העיקרי להתפתחות מחלת גאוט.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.