ניתוח מוריד במשקל, וגם בסוכר

היפוגליקמיה הוא מצב בו ישנה ירידה ברמות הסוכר בגוף והוא אינו מאוזן. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה את התופעה עם הסברים אודות ההשלכות לתחום הבריאטרי, וגם על תרופה חדשה לטיפול בכך שהוצגה בכנס האמריקאי לסוכרת

ניתוח מוריד במשקל

ניתוחים בריאטריים מטפלים אמנם בהשמנה, אבל להשמנה פנים רבות, שלא לדבר על תופעות הלוואי שלה. רבות כבר נאמר, נחקר והוכח כי ניתוח הרזיה מטפל גם בבעיות סוכרת עד כדי העלמתו כליל. קהיליית המחקר חוקרת את התחום רבות, ובמיוחד את ההשלכות של אותם ניתוחים לאורך זמן.

טיפול תרופתי למניעת נפילות סוכר

בארצות הברית לבדה מבוצעים מדי שנה בין 200-150 אלף ניתוחים בריאטריים וכ-120,000 באירופה. עוד עולה מהנתונים כי חצי אחוז מהמנותחים סובלים מרמות סוכר נמוכות בדם, כתוצאה ישירה מהניתוח או מחוסר איזון כתוצאה מטיפול באינסולין. התופעה מופיעה בין שנה למספר שנים לאחר הניתוח.

כאשר הירידה ברמות הסוכר היא נמוכה יחסית ניתן לטפל בה על-ידי שליטה ברמת הפחמימות הנצרכת. אולם, כאשר הירידה ברמות הסוכר היא קיצונית, מופיעות בעיות נוירולוגיות, הכוללות שינוי המצב הנפשי, אבדן הכרה ועוויתות, אשר אינם מגיבים לשינויים בצריכת המזון.

למרות השכיחות הנמוכה של הבעיה החוקרים מנסים למצוא תרופה שתאזן את רמות הסוכר, מפני שלבעיה הרפואית אין פתרון אחר. פיתוח התרופה במקרה זה הוא יותר מזורז, במסלול מיוחד הנקרא "תרופת יתום" – תרופה למחלה שאינה נפוצה אך אין לה פתרון רפואי.

תתחדשו: אקסנדין

בכנס האגודה האמריקאית לסוכרת, שהתקיים בניו-אורלינס השנה, הוצגה תרופה חדשה לסובלים מרמות סוכר נמוכות אחרי ניתוח בריאטרי. חברת אייגר ביו פרמצבטיקה בדקה תרופה בשם אקסנדין (Exendin – 9-39) לטיפול בבעיה. תחילה נבדקה רעילות התרופה ופיזור התרופה בדם באמצעות הזרקה תת עורית של שלושה ריכוזים שונים של התרופה. לא נצפו תופעות לוואי כלשהן.

הניסוי הקליני התבצע במחלקה לאנדוקרינולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד. קבוצה קטנה של חולים, בהם שמונה מטופלים לאחר ניתוח בריאטרי. במסגרת המחקר נבדקו רמות הסוכר בדם באמצעות העמסת סוכר. כשהגיעו החולים לרמת סוכר של 50 מ"ג/100 מ"ל או לרמה נמוכה יותר, הוזרקה להם התרופה אקסנדרין,  ורמות הסוכר הנמוכות חזרו לרמות הרגילות. התרופה פעלה בכל תחום הריכוזים שנבדק.

האקסנדרין היא מולקולה קטנה יחסית המכילה שרשרת דמוית חלבון (פפטיד) המכיל 31 חומצות אמינו. הפפטיד פועל באתר שבו נקשר ההורמון 1-GLP המווסת את הפרשת האינסולין מהלבלב. בצורה כזו "עוקפים" את פעולת האינסולין הגורם להורדה משמעותית של רמות הסוכר בדם.

יש לקחת בחשבון כי השפעת התרופה לזמן ארוך טרם נבדקה ולכן היא גם איננה מאושרת לשימוש מסחרי. עם זאת, הממצאים מרמזים על פריצת דרך בטיפול בחולים עם רמות סוכר נמוכות בדם לאחר ניתוח בריאטרי.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.