ניתוח מטבולי לבעלי BMI 30

ניתוח בריאטרי מיועד לאנשים בעלי מדד מסת גוף BMI 40 או 35 BMI במצבים של תחלואה נלווית. להלן סקירת מחקר חדש שבחן האם כדאי לחולי סוכרת שאינם סובלים מהשמנת יתר לעבור ניתוח מטבולי?

ניתוח מטבולי

הקשר בין ניתוחים בריאטריים למחלת הסוכרת מוכר וידוע. השפעת הניתוחים על שיפור מחלת הסוכרת כה חזקה עד כדי שהיום מתייחסים לניתוח בריאטרי לא כניתוח לירידה במשקל, אלא כניתוח מטבולי.

הקריטריונים לניתוח בריאטרי עבור אנשים סוכרתיים הם אנשים בעלי מדד מסת גוף (BMI) מעל 35. כיום מתנהל בארץ מחקר בו מאפשרים לסוכרתיים בעלי BMI 35-30, שאינם מאוזנים למרות קבלת טיפול תרופתי, לעבור ניתוח מעקף קיבה או ניתוח שרוול תחת מסגרת מחקרית.

מחקר בינלאומי: 290 מטופלים, מסקנה אחת
באותו עניין ממש, לאחרונה פורסם מאמר שסקר מחקרים בהם ביצעו ניתוחים בריאטריים לאנשים סוכרתיים עם BMI נמוך מ-30, כלומר לאנשים שנמצאים במצב של עודף משקל בלבד ואינם מוגדרים שמנים. המחקר כלל 290 מטופלים לא שמנים שנותחו בברזיל, קוריאה, איטליה, ונצואלה, סין, ספרד וטייוואן.

נתונים: ממוצע ה-BMI לפני הניתוח היה 26.6, דמיינו אדם בגובה 1.70 מטר השוקל 77 ק"ג, שעובר ניתוח בריאטרי.  משך הסוכרת הממוצע לפני הניתוח היה בין שנתיים ל-20 שנה. כל המטופלים קיבלו טיפול תרופתי לסוכרת, כאשר מעל 43% מהם טופלו באינסולין. סוגי הניתוחים במחקרים היו מגוונים וכללו מעקף קיבה, מעקף תריסריון, מיני מעקף קיבה וניתוח שרוול.

ממצאים: תוצאות המעקב שבוצעו עד שנתיים מהניתוח הראו כי חלה נסיגה מלאה במחלת הסוכרת (HbA1C מתחת לשש ללא טיפול תרופתי) בקרב 42% מהמטופלים. ירידה משמעותית בצורך בטיפול התרופתי נרשם בקרב 76% מהמטופלים שלא נזקקו לאינסולין לאחר הניתוח, ו-61.8% לא נזקקו לטיפול תרופתי פומי לסוכרת.

בנוסף, חל ריפוי מלא בלחץ הדם בקרב 89% מהמטופלים ושיפור ברמות הכולסטרול בקרב 46% מהמטופלים. ממוצע הירידה של רמת ה-BMI היה 2.79 יחידות, וממוצע הירידה במשקל 9.7 ק"ג.

מטופלים שהיו במעקב ארוך (מעל שבעה חודשים) הראו תוצאות טובות יותר באיזון הסוכרת ובירידה במשקל בהשוואה למטופלים שהיו במעקב פחות מכך. בקבוצת המעקב הארוך ירדו 3.68 יחידות BMI ו-2.46 יחידות HbA1C, בהשוואה לשתי יחידות BMI ו-1.28 יחידות HBA1C בקבוצת שנמצאה במעקב זמן קצר.

דבר החוקרים: על פי החוקרים המנגנון בו חל שיפור בסוכרת היה בשיפור תנגודת הגוף לאינסולין ולא בהגברת הפרשת האינסולין על ידי תאי בטא בלבלב.

עוד מציינים החוקרים כי אחוז הסיבוכים הקשורים בניתוח היה גבוה בהשוואה לאחוז הסיבוכים הקיימים בניתוחים בריאטריים בקבוצה העומדת בקריטריונים הרגילים (כלומר, BMI מעל 40 או BMI מעל 35 עם תחלואה נלווית להשמנה).

המסקנה: מסקנות המחקר הן שמוקדם מדי להמליץ על ניתוח בריאטרי לסוכרתיים שאינם שמנים. כמו כן, החוקרים מציינים כי למעקב ארוך טווח השפעה קריטית בשיפור מדדי ההצלחה.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.