סאקסנדה – טיפול תרופתי חדשני בהשמנת יתר

השמנת יתר הינה מגפה עולמית, ובישראל מתמודדת עמה כרבע מאוכלוסיית ישראל, קרוב ל-2 מיליון איש. לעובדה זו יש השלכות אדירות עלינו כחברה בהיבט הבריאותי, החברתי ואף בהיבט הכלכלי, אך ההשפעה הגדולה ביותר היא כמובן בראש ובראשונה ההשפעה על חיי הפרט החיי עם השמנת יתר.

ד"ר יבגני מושקוביץ מומחה לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית, רופא בכיר בקבוצת אסיא מדיקל, אסותא, רמת החייל, והמכון לאנדוקרינולוגיה סוכרת ומטבוליזם המרכז הרפואי מאיר כ"ס. 

בשונה ממחלות אחרות בהן הרופא הוא בדרך כלל המאבחן את המחלה ונותן את הטיפולי הראשוני לה, בהשמנת יתר התמונה בדרך כלל שונה. מחלת ההשמנה הינה מחלה שהאדם רואה וחווה באופן יומיומי, וההתמודדות הראשונית של האדם השמן הבוגר תהיה על פי רוב באופן עצמוני.

כיום ידוע שהשמנת יתר מקצרת את תוחלת החיים, כך שבעוד שאצל אדם במשקל תקין הסיכוי להגיע לגיל 70 עומד על 80%, אצל אדם החיי עם השמנת יתר חולנית הסיכוי להגיע לגיל 70 יורד לכ-50% בלבד. עוד ידוע שהשמנת יתר מעלה את הסיכון למחלות שונות כגון מחלת הסכרת ומחלות של יתר לחץ דם.

הקשר בין השמנה לסרטן 

הקשר בין השמנה לסרטן קיים אף הוא, ולאחרונה הוכח שוב שהשמנת יתר מעלה את הסיכון למספר סוגים של מחלות ממאירות כגון סרטן הקולון, השחלות, הכבד ועוד מספר סוגים שונים של סרטן.

ישנם גורמים רבים ושונים היכולים להוביל למצב של השמנת יתר, בינהם גורמים גנטים, סביבתיים , חברתיים ועוד. כך שכמו בכל מחלה, אין להאשים את הפרט על מחלתו.

למרות השוני הרב בין גורמי ההשמנה השונים, ניתן לומר שלכל האנשים שחיים עם השמנת יתר, יש מכנה משותף, והוא הקושי להתמודד ולשנות את המצב.

תחילת הדרך בשינוי המשקל מתחילה אצל רוב בני האדם בהחלטה לשינוי. בדרך כלל השינוי הראשון יהיה שינוי באורחות חיים שמשמעותו שינויי הרגלים קודמים והטמעת הרגלים חדשים. השינוי שהפרט מתבקש לעשות הינו שינוי מתמשך לאורך חייו ועל כן לא פעם דיאטה או פעילות גופנית שהתחילה בירידה יפה במשקל מסתיימת לאחר תקופה בעלייה בחזרה של הקילוגרמים שהושלו.

למעשה הוכח שבמהלך תקופה של שנתיים אנשים ניסו כ-4.4 פעמים שיטות שונות של שינוי באורחות חיים לירידה במשקל.

עבור אנשים רבים פתרון מסוג שינוי באורחות חיים אינו פתרון מספק ולכן בשנים האחרונות הגיעו לשוק פיתוחים חדשים ברפואה שמטרתם לעזור ולסייע לאנשים בדרכם לצאת לדרך חדשה לשינויי משקלם.

כיום אנשים יכולים למצוא מגוון של אפשרויות רפואיות המאושרות על ידי משרד הבריאות ומטרתם לתמוך בדרך של המטופל לעבר משקל נמוך יותר וחיים בריאים יותר.

בין הטיפולים ניתן למנות ניתוחים בריאטרים (ניתוחים לקיצור קיבה), בלונים ותרופות מרשם לירידה במשקל.

תרופות מרשם לירידה במשקל

תרופות מרשם לירידה במשקל הינם כלי בידי הרופא לעזור למטופל לרדת כ 5-10% ממשקלו הכולל. ירידה שכזו במשקל יכולה להביא ערך בריאותי רב למטופל שכן הוכח במחקרים מדעיים שירידה זו יכולה להוביל לשיפור במצב הסכרת, במצב לחץ הדם, בפרופיל השומנים, בפוריות ועוד.

כל המלצה שניתנת לטיפול תרופתי צריכה להינתן בשילוב עם המלצה לשינויי באורחות חיים, כך שמטופל שיקפיד על תזונה נכונה ופעילות גופנית יוכל להפיק את התוצאות המקסימליות מהטיפול.

לקבוצת הטיפולים התרופתיים הצטרפה לאחרונה תרופה חדשה, סאקסנדה, כך שכיום ישנן 3 תרופות רשומות בישראל שמטרתן לסייע למטופל לרדת במשקל וכך להיכנס לעתיד רזה ובריא יותר.

להלן התרופות המאושרות הזמינות היום לשימוש בישראל:

  • רזין – תרופה הניתנת בכדורים ומוגבלת לשימוש של 3 חודשים. התרופה פועלת כמדכאת תאבון על ידי השפעה על מערכת העצבים המרכזית. מומלץ לקחת את הטיפול בשעות הבוקר וזאת מכיון שתופעות לואי של ערנות והפרעות בשינה עלולות להופיע עם נטילת הטיפול.
  • קסניקל – גם תרופה זו ניתנת בכדורים. מנגנון הפעולה של תרופה זו שונה מקודמתה שכן תרופה זו עובדת במנגנון של ספיגת שומנים. לפיכך חשוב להקפיד על דיאטה דלת שומנים על מנת להקטין את שכיחות תופעות הלוואי שלה.
  • סאקסנדה – תרופה זו אושרה מאז 2014 בארה"ב, אירופה ולאחרונה אושרה לשימוש גם בישראל.

בשונה מקודמותיה, סאקסנדה ניתנת בהזרקה תת עורית, אותה מבצע המטופל בעצמו. התרופה הינה אנלוג לאחד מהורמוני הרעב והשובע (GLP1 Analog) כך שבעת הטיפול בסאקסנדה המטופל חווה עליה בתחושת השובע והפחתה של תחושת הרעב. במחקרים קלינים נמצא שבעזרת טיפול בסאקסנדה ניתן להפחית בממוצע קרוב ל-10% מהמשקל המקורי. בנוסף להפחתה במשקל נצפה שלסאקסנדה יתרונות נוספים גם בשיפור מדדים קרדיומטבולים כגון שיפור בהפחתת הסוכר בדם ובלחץ הדם. תופעת הלוואי השכיחה ביותר של תרופה זו הינה בחילות, ועל כן הרופא מנחה את המטופל להתחיל את הטיפול במינונים נמוכים ולעלות בהדרגה עד להגעה למינון הטיפולי.

אצל מטופל הפונה לרופא על מנת שיסייע לו בתהליך הירידה במשקל, לפני כל התחלה בטיפול יש לבצע הערכה מקיפה של מצבו הבריאותי של המטופל והעדפותיו הטיפוליות.

לסיכום, טיפול תרופתי הינו מהלך טיפולי יעיל ובטוח בדרך של המטופל לכיוון הפחתה במשקל ושיפור המצב הבריאותי. על מנת להתחיל בטיפול תרופתי יש צורך לפנות לייעוץ אצל רופא.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.