סובלים מבקע צלקתי? הכי טוב טיפול לפרוסקופי

ברפואה המודרנית אפשר לבחור בין חלופות טיפוליות למצבים שונים, כך גם לאחת הבעיות הנפוצות והקלות יחסית לטיפול בקע (הרנייה). השאלה איזה מכל הטיפולים המוצעים הוא המתאים ביותר מבחינת יעילות הטיפול, משך ההחלמה, איכות החיים והבטיחות.

מחקר שוודי חדש, בראשותו של ד"ר פדר רוגמארק מבית החולים האוניברסיטאי סקיין במאלמו, שפורסם באפריל השנה ב- Annals of Surgery ביקש לבדוק מהו הניתוח המועדף במצב של בקע צלקתי בקו האמצע. החוקרים חילקו את הנחקרים לשתי קבוצות אקראיות, 69 טופלו באמצעות תיקון רשת רטרומוסקולרי בניתוח פתוח ו-66 טופלו באופן לפרוסקופי.

בתום שלושה שבועות מהניתוח, החוקרים בדקו את מידת הכאב הפוסט-ניתוחי, איכות החיים של המטופל, יכולת השיקום וכמות הסיבוכים שנרשמה כתוצאה מהניתוח. למרבית החולים (52%) היה בקע בודד, ל-12% מהם היו ארבעה בקעים או יותר. הרוחב הממוצע של הקרעים (5 ס"מ) והגודל החציוני של הרשת (300 סמ"ר) היו זהים בשתי הקבוצות.

בקע צלעתי

 

 

 

 

בקע צלקתי לפני תיקון

מסקנות החוקרים: יותר סיבוכים בניתוח הפתוח
באופן כללי לא היו הבדלים בכמות הסיבוכים בין שתי הקבוצות. עם זאת, לאחר התיקון הפתוח שכיחות הזיהומים במקום הניתוח הייתה גבוהה יותר באופן משמעותי לעומת שכיחותם לאחר תיקון לפרוסקופי (23% לעומת 1.5%). איכות החיים לא הייתה שונה משמעותית בין הקבוצות, אולם שמונה שבועות לאחר הניתוח הצביעו ציוני התפקוד הגופני, התפקוד הפיזי, הבריאות הנפשית והמרכיב הגופני על יתרון מובהק לטובת תיקון לפרוסקופי. מדידות הסולם האנלוגי הוויזואלי של כאב, הגבלת תנועה ועייפות, לא היו שונים בין שתי הקבוצות, ויחס דומה של מטופלים בכל קבוצה הפסיקו את השימוש במשככי כאבים 10 ימים ו-23 ימים לאחר הניתוח. כמו כן, לא נרשם הבדל משמעותי בין הקבוצות בשיעורי הניתוחים החוזרים או בתוצאות הקוסמטיות.

"מהמחקר שלנו עולה באופן מובהק כי לאחר תיקון פתוח היו יותר סיבוכים בפצע הניתוחי, אשר גרמו להאטת קצב ההתאוששות, זאת מאחר שאיכות החיים שוחזרה באותה מידה בשתי הקבוצות כבר לאחר שמונה שבועות, אנו ממליצים, בפרספקטיבה הקצרה, על ניתוח לפרוסקופי", סיפר ד"ר רוגמארק לרויטרס בריאות.

למי מתאים לפרוסקופיה ולמי ניתוח פתוח?

אין ספק כי ניתוחי הרשת לטיפול בבקע מסוג חתך בשיטה הלפרוסקופית מביאים בשורה מרעננת למטופלים, הסובלים מניתוחי סרטן במערכת העיכול, וזקוקים לשחזור ותיקון כדי להגדיל את הסיכוי להחלים ולשרוד.

עם זאת, יש לזכור כי למרות ההעדפה של הצוות השוודי לבצע יותר ניתוחים בשיטה לפרוסקופית ולצמצם את הניתוחים הפתוחים, הם עדיין מסייגים זאת כאשר מדובר במקרים בהם ישנם בקעים גדולים יותר, הדורשים שחזור דופן בטן נרחב עם כריתה של צלקת עורית או של ניוון עורי, או כאשר חוששים מבעיה של איחוי השרירים.

אצלנו באסיא מדיקל אנו מבצעים ניתוחים רבים בשיטה הלפרוסקופית ככלל ובבקע צלקתי בפרט. המומחים שלנו יאבחנו באלו מקרים ניתן להשתמש בשיטה הלפרוסקופית, ובמידה והיא נמצאת לא מתאימה יבוצע הניתוח בשיטה הפתוחה.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.