סקירת חידושים בשחזור שד – אונקופלסטיקה

סקירה על החידושים ומגמות בשחזור שד, כפי שבאו לידי ביטוי בשני כנסים חשובים בתחום שחזור השד אשר התקיימו בינואר 2010 בארה"ב. בכנסים הוצגו מספר חידושים ומגמות בתחום זה

הכנס הראשון של האיגוד האמריקאי למיקרוכירורגיה שיחזורית (ASRM) שהתקיים בפלורידה והכנס השני המוקדש לכירורגיה פלסטית של השד (Breast Surgery Symposium), שהתקיים באטלנטה.

שחזור שד מיידי כחלק מצוות רב תחומי המתמחה בשד
שחזור שד (אונקופלסטיקה) מיידי לאחר כריתה מלאה או חלקית (אונקופלסטיקה) של השד קיימת חשיבות עליונה לשיתוף הפעולה ועבודה משותפת של כל הגורמים הרלוונטים. הבסיס להצלחת השחזור תלויה בהידברות הכירורג הפלסטי עם כירורג השד והאונקולוג, ולהתאים את סוג ועיתוי השחזור לתכנית הטיפולית הפרטנית של המטופלת. במסגרת הכנס התקיים פאנל מומחים, שדן בכריתת שד משמרת פטמה ועטרה, מהם היתרונות והחסרונות של השיטה ומהם המקרים האונקולוגיים המתאימים לביצוע כריתה מסוג זה.

הזרקת שומן כתוספת לשחזור שד קיים או כאמצעי יחיד לשחזור שד. נושא הזרקת שומן עצמי צובר עניין ותאוצה הן בתחום שחזור השד והן בתחום הקוסמטיקה. ניתן למצות מהשומן הנלקח מגוף האישה תאי גזע ראשוניים, המשפרים את קליטת השומן המוזרק. בכנס הודגם שחזור שד מאוחר לאחר כריתת שד בו השתמשו במכשיר חיצוני למתיחת עור החזה. בהמשך הוזרק שומן עצמי בכדי ליצור שד משוחזר, ללא שימוש בשתלים. חסרונות השיטה הם שהפעולה דורשת מספר ססיות של הזרקה ומוגבלת בנפח הסופי. כמו כן, השימוש במותחן החיצוני הוא לאורך שבועות רבים (8 שבועות ויותר) ומאוד לא נוח לשימוש בחיי היומיום.

שימוש בחומרים רגנרטיביים בזמן השחזור
בשיטה זו נעשה שימוש בחומרים ממשפחת ADM (Acellular Dermal Matrix) כגון האלודרם, שהם רקמות עור הנלקחות מאדם או חיה והם עוברים עיבוד מיוחד המאפשר שימוש בחומרים אלו ללא דחיה של הגוף. עור החזה מצמיח כלי דם דרך המטריקס והופך את העור הנתרם לחלק מרקמת הגוף העצמונית. חומרים אלו משפרים את תוצאת שחזור השד עם שתלים וכנראה שיש להם השפעה על איחוי הרקמות והורדת אחוז הסיבוכים מהניתוח.

הדמיית כלי דם בבטן ובחזה לפני ניתוח השחזור
שחזור שד המבוצע בעזרת עור ושומן מדופן הבטן דורש גילוי של כלי הדם המספקים את העור והשומן הבטני. בעזרת בדיקת סיטי של דופן הבטן ניתן לדמות את כלי הדם הקטנים בדופן הבטן ולחסוך בזמן ניתוח ולהוריד סיבוכים הקשורים לגילוי של כלי הדם. ניתן גם להעריך את נפח הרקמה הקיימת בדופן הבטן לצורך תכנון מדויק יותר של גודל וצורת השד המשוחזר והתאמתו לשד השני.

לסיכום, תחום שחזור השד הינו קרקע פוריה לחידושים ושיפורים, הן בטכניקה הניתוחית והן באמצעי עזר המשפרים את התוצאה והיכולות הקיימות בתחום זה. המטרה הסופית היא ביצוע שחזור שד במינימום סיבוכים וסיכונים תוך כדי קבלת תוצאה סופית אסתטית ומאריכת זמן.

הכותב הוא מומחה לכירורגיה פלסטית בליידי אסיא ומנהל השירות לכירורגיה פלסטית ומשחזרת של השד במרכז הרפואי תל-אביב ( ע"ש סוראסקי)

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.