סרטן השד- האם את בקבוצת סיכון?

מחלה שהגילוי המוקדם שלה מגביר את אחוזי הריפוי שלה, הגברת המודעות לגבי שיוך לקבוצת סיכון ספיציפי היא חיונית. כדאי לך לבדוק עצמך ולראות האם את משתייכת לקבוצה המוגדרת באחוז סיכון גבוה ועל ידי כך להגביר את המודעות והחשיבות אשר בבדיקות תקופתיות ואבחון מוקדם.

סרטן השד קבוצת סיכון

פקטור הגיל

סרטן השד, בניגוד למקובל לחשוב, בחלק גדול מן המקרים מופיע אצל נשים מבוגרות. נשים בין הגילאים 65 ועד 69 הן המאוימות ביותר על ידי המחלה.

הפקטור המשפחתי
קרובת משפחה מדרגה ראשונה הלוקה בסרטן השד, אם או אחות לדוגמא היא איתות אזהרה לשאר בנות המשפחה. יש חשיבות גדולה לגיל בו לוקה קרובת המשפחה במחלה. הסיכון לאחרות מבנות המשפחה ללקות בה עולה ככול שגיל המחלה צעיר יותר אצל קרובת המשפחה שלקתה בה.

פקטור הפוריות
נשים שלא ילדו או נשים אשר הלידה הראשונה שלהן התרחשה בגיל מאוחר יחסית, כלומר מעל גיל ,30 נמצאות בקבוצת סיכון גבוהה יותר מאשר נשים אשר ילדו בגיל צעיר יותר. נתונים חדשים מראים קשר בין לידה ראשונה בגיל צעיר, לבין סיכוי נמוך יותר ללקות במחלה בגיל מאוחר יותר מאשר אצל נשים אשר ילדו בגיל מאוחר יחסית.

פקטור הופעת הווסת
הופעת מחזור הווסת בגיל צעיר מ 12, תופעה שהולכת והופכת לנפוצה היום בשל שינוי בהרכבי התזונה של הדור הצעיר, עלולה גם היא להכליל את האישה בקבוצת סיכון בעלת מקדם גבוה. במקביל לכך, גיל בלות גבוה המופיע לאחר גיל 55 גם הוא גורם המכליל את האישה בקבוצת סיכון בעלת מקדם גבוה.

צריכה מוגברת של אלכוהול
מחקרים בנושא מראים קשר ישיר בין הגברת הסיכון ללקות במחלה לבין צריכה מופרזת של אלכוהול. לגבי עישון, לא הוכח עדיין קשר ישיר למחלה זו.

ריבוי סרטנים
נשים אשר לקו כבר בסרטן השד והחלימו ממנו עלולות ללקות בו שנית בסיכון גבוה מנשים בגירות בריאות. כמו כן כך גם הדבר לגבי נשים אשר חלו בסוגי סרטן אחרים בעבר.

מחלות שד שפירות
נשים אשר סבלו בעבר שנמצאה אצלן מחלת שד שפירה הן בסיכון גדול יותר לחלות בסרטן השד, בעיקר נשים אשר יש להן עבר של בדיקה היסטולוגית בצינוריות החלב של השד אשר מצביעה על שיגשוג תאי לא טיפוסי (Atypical Hyperplasia).
איבחון מוקדם של מחלת סרטן השד הוא חיוני, אך מודעות לשייכות לקבוצת סיכון בעלת אחוזי סיכון גבוהים יותר משל שאר האוכלוסיה היא זרז למודעות עצמית גבוהה יותר אשר יכולה להציל.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.