סרטן השד – ההיסטוריה המשפחתית – מדד חיוני לאבחון מוקדם וטיפול יעיל

אלת הניבוי והגילוי המוקדם מעסיקה נשים רבות. נשים רבות מבקשות לבצע בדיקה גנטית, בניסיון לברר את רמת הסיכון שלהן ללקות במחלה בעתיד. מחקר שנערך בסקנדינביה ניסה לכמת את מרכיבי הניבוי השונים

נשים שיש להן אחות שאובחנה כחולת סרטן השד, נמצאות בסיכון מוגבר לפתח את המחלה במהלך חייהן, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. הסיכון גבוה יותר אצל נשים צעירות, ללא קשר לגיל שבו אובחנה האחות.

נשים שיש להן קרובת משפחה מדרגה ראשונה שחלתה בסרטן השד, נמצאות בסיכון מוגבר לחלות במחלה, אולם לא ברור מה מידת הסיכון ביחס לגיל הנוכחי של האישה ולגיל שבו אובחנה קרובת המשפחה.

כדי להבין זאת, ניתחו ד"ר מרי ריילי ועמיתיה ממכון קרולינסקה בשטוקהולם בסיס נתונים משפחתי ארצי, ובו רישומים של חולי הסרטן במדינה. החוקרים הישוו את שכיחות מחלת הסרטן בקרב 23,654 אחיות של חולות סרטן, לשכיחותו בקרב 1,732,775 נשים שאין להן אחות חולה בסרטן השד, בשנים 1958-2001.

הסיכון המשפחתי היה הגבוה ביותר בקרב נשים צעירות בגילאים 20-39, ולמעשה גבוה פי 6.6 בהשוואה לנשים בגילאים דומים, שאין להן אחות חולה בסרטן השד. אצל נשים בגילאי 50 ומעלה הסיכון היה גבוה פי 2. אצל אחיותיהן של חולות סרטן השד, הסיכון שיאובחנו כחולות היה דומה, ללא קשר אם הן התקרבו לגיל שבו אובחנו אחיותיהן, או שכבר עברו אותו.

"אחיותיהן של נשים שאובחנו עם סרטן השד נמצאות עדיין בסיכון מוגבר לחלות, גם 20 שנה לאחר אבחון האחות, כלומר, נשים חיות עם הנטל של סרטן שד משפחתי למשך כל חייהן", כותבים המחברים.

סרטן השד בדיקה גנטית

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.