סרטן השד: המחלה שפוגעת בכל המשפחה

כשאישה חולה במחלת סרטן השד לא רק היא סובלת – גם בעלה וילדיה נפגעים בצורות שונות, וסובלים מדיכאון, הפרעות התנהגות ועוד. אז מה חשים הבעלים ומה קורה לילדים. מחקרים בנושא

זיהוי סרטן השד אצל אישה משפיע קודם כל כמובן עליה. יחד עם זאת צריך לזכור כי כל הסובבים אותה מושפעים. עבודות מחקר שונות ורבות נערכו בעולם בתחום זה, ולהלן כמה מהן: במרץ 2003 פורסם מחקר בכתב העת Oncology Clin J בנושא דיכאון אצל בני זוג של נשים חולות סרטן שד. החוקרים ניסו לבנות מודל שיבחן את הדיכאון בבני הזוג, ויאבחן האם מדובר בדיכאון שמתאים והגיוני למצב או בדיכאון קליני הדורש טיפול.

הם אספו נתונים מ-206 בני זוג ו-206 חולות שאובחנו כחולות סרטן שד ללא גרורות. דיכאון בני הזוג נמדד לפי משתנים שונים – פסיכולוגיים, סוציאליים ודמוגרפיים. נמצא כי בני הזוג נטו יותר לדיכאון אם היו מבוגרים יותר, פחות משכילים, נישאו לאחרונה, היו בעלי דאגנות יתרה לגבי איכות חיי נשותיהם ועוד.

מסקנות החוקרים היו כי בני זוג רבים סובלים מדיכאון עקב מחלת בת זוגם, וצריך לבדוק את בני הזוג של החולות החדשות בסרטן שד ולעזור להם יותר טוב לעבור את האיום של מחלת סרטן השד בה לקו נשותיהם.

מאמר אחר שפורסם בכתב העת Psycho-oncology באפריל 2005 עסק באיכות החיים של בעלים לנשים חולות סרטן שד. החוקרים הניחו שתחושת האיום על החיים ותופעות הלוואי בזמן הטיפולים גורמים לחץ רב על החולות ובני משפחתן. כמו כן, הניחו החוקרים כי הבעלים פגיעים במיוחד מפני שהם מהווים את מקור התמיכה העיקרי לנשותיהם. המחקר בדק את איכות החיים של 79 בעלים לנשים חולות, מול 79 בעלים לנשים בריאות.

  • במהלך המחקר הבעלים של החולות קיבלו ציון נמוך יותר מהבעלים לנשים הבריאות במדדים כגון בריאות כללית, חיות (ויטאליות), מצב אמוציונלי ובריאות מנטלית.
  • לא היה הבדל בתפקוד פיזי, כאבים ותפקוד סוציאלי.
  • איכות חיים יחסית טובה יותר נצפתה אצל אותם בעלים של נשים בריאות שלא הוטרדו במתן עזרה וטיפול פיזי בנשותיהם החולות.
  • דרגת חומרת המחלה והזמן שעבר מהאבחנה, לא היו קשורים לאיכות חיי הבעלים.

ומה קורה לילדים של חולות סרטן השד?
ב-2006 התפרסם מחקר בעיתון הבריטי לסרטן British Journal of Cancer. המחקר עסק בבעיות התנהגותיות ורגשיות של ילדים לנשים חולות סרטן שד בגיל בית ספר. החוקרים בדקו ילדים בגיל 6-17 שנים. נלקחו נתונים מהאמהות החולות, מבני זוגן וממורות בית הספר. נבדקו 107 משפחות בהן החולות היו 3-36 חודשים לאחר זיהוי סרטן שד.

נמצא כי ילדים לאימהות חולות סרטן שד סובלים מבעיות התנהגותיות ורגשיות שונות. הנושאים שהשפיעו על הילדים היו מידת התקשורת הפתוחה במשפחה ורמת הדיכאון של האם, יותר מאשר חומרת החולי של האם.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.