סרטן השד – טיפול בבלוטות זקיף מחוץ לבית השחי

ניקוז הלימפטי העיקרי מהשד מתבצע לבית השחי, אך לעתים קיים ניקוז לאזורים אחרים. באמצעות זיהוי בלוטות לימפה אליהן ישנה זרימה מחוץ לבית השחי, ניתן לשפר את היכולת לזהות בלוטות נגועות, ובכך לשפר את דיוק הטיפול

בלוטת הזקיף היא בלוטת הלימפה הראשונה אליה מתנקז אזור הגידול
הניקוז הלימפטי העיקרי של גידולים בשד מתבצע לבית השחי, אך לעתים קיים ניקוז לאזורים אחרים. באמצעות בדיקת מיפוי המזהה רדיואקטיביות (לאחר הזרקת סמן רדיואקטיבי), המבוצע לפני הניתוח, ניתן לזהות בלוטות לימפה אליהן ישנה זרימת לימפה מחוץ לבית השחי. מידע זה יכול לשפר את היכולת לזהות בלוטות לימפה נגועות, ובכך לשפר את דיוק הטיפול.

מאחר שאין זה שכיח שבלוטות מחוץ לבית השחי נגועות בגידול בהיעדר מעורבות בלוטות בבית השחי, ומשום שדגימת חלק מבלוטות אלו היא לעתים מורכבת, הגישה הסטנדרטית כוללת דגימת בלוטות בבית השחי בלבד. בחלק מהמרכזים המובילים מבוצעות דגימות בלוטות מחוץ לבית השחי במצבים שונים.  על פי גישתנו, אם קיימת אפשרות כלשהי של שינוי ושיפור בטיפול אם בלוטות כאלו יידגמו, וכשהמחיר הרפואי במובן של סיבוכים אפשריים אינו גבוה מדי – יש מקום לעשות כן. הדבר דורש שיתוף פעולה הדוק בין האונקולוג לרופא המנתח.

אגן הניקוז הלימפטי העיקרי הנמצא מחוץ לבית השחי נמצא סמוך לעצם החזה (parasternal or internal mammary nodes). על פי כמה מחקרים, שכיחות מעורבות בלוטות הלימפה באזור זה מגיעה ל-25%. שכיחות מעורבות הבלוטות במקום זה ללא מעורבות בלוטות לימפה בבית השחי מגיע לכ-6-8%.

בלוטה נגועה במיקום זה, בהיעדר מעורבות בלוטות בבית השחי, עשויה להשפיע על הצורך בכימותרפיה או על סוג הכימותרפיה המתאימה. במצבים מסוימים, מעורבות בלוטות אלו גם בנוכחות בלוטות בבית השחי, יכולה להכתיב צורך בהקרנה לבית החזה ולאזור הבלוטות.

לצורך דגימת הבלוטות הפרסטרנליות ייתכן שיהיה צורך, אם כי אין זה שכיח, בחתך נפרד מחתך הניתוח לכריתת הגידול. הסיבוכים העשויים להיגרם על ידי דגימת בלוטות באגן ניקוז לימפטי זה הם "חזה אוויר" ודימום. סיבוכים אלו, על פי הניסיון שלנו בכ-70 ניתוחים הינם נדירים.

במקרים לא שכיחים, בלוטות זקיף יכולות להימצא מעל ומתחת לעצם הבריח, בתוך רקמת השד ובאופן נדיר בבית השחי בצד השד הבריא.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.