סרטן השד – מחקר: 2,662 נבדקות, 110 מאובחנות

יחס הגילוי של סרטן השד באמצעות ממוגרפיה בקרב הנבדקות עומד על 1:127, מחקר חדש בדק את היעילות של ביצוע בדיקות ההמשך באמצעות MRI ואולטרסאונד. ד"ר תמי קרני עם הממצאים המרתקים

בדיקות לסרטן השד

בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד מצילות חיים ומפחיתות בצורה משמעותית את התמותה מהמחלה. כיום, בדיקת ממוגרפיה שגרתית מומלצת לכל אישה מגיל 50 ומעלה, השאלה האם יש צורך לשלב בדיקות נוספות לנשים בעלות סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן השד.

בדיוק על שאלה זו ניסתה לענות קבוצת חוקרים אמקרנית, את הממצאים הם פרסמו במגזין JAMA באפריל השנה. הם ביצעו מחקר רטרוספקטיבי, בו נבחנו 2,662 נשים, אשר עברו 7,473 בדיקות ממוגרפיה ואולטרסאונד.

ממצאי המחקר הראו כי רק 110 נשים נמצאו חולות בסרטן השד עם 11 גידולים סרטניים. מתוכן, 33 נבדקות אובחנו באמצעות ממוגרפיה בלבד, 32 אובחנו באמצעות אולטרסאונד בלבד, 26 אובחנו באמצעות שתי הבדיקות גם יחד (ממוגרפיה ואולטרסאונד), 9 אובחנו באמצעות בדיקת MRI לאחר ממוגרפיה ואולטרסאונד. אצל 11 חולות המחלה לא נצפתה באמצעות אף אחת מהבדיקות האלה.

האם יש צורך לבצע מספר בדיקות במקביל?
יחס הגילוי של סרטן השד באמצעות ממוגרפיה בקרב הנבדקות עומד על 1:127, כלומר, אחת מתוך 127 שביצעו את הבדיקה השגרתית. מתוך ממצאי הממוגרפיה, יחס הגילוי של חולה אחת באמצעות אולטרסאונד הוא 1:234, כלומר אחת מתוך 234 שביצעו את הבדיקה. מתוך ממצאי הממוגרפיה ואולטרסאונד, יחס הגילוי של חולה אחת בסרטן השד הוא 1:68, כלומר אחת מתוך 68 שביצעו את הבדיקה.

יש לציין כי הרגישות של בדיקת MRI הינה 100 אחוז, עם זאת הדיוק בזיהוי המחלה הוא 65 אחוז בלבד. כלומר, גם אם במסגרת בדיקה נמצאו מממצאים חיוביים, אין להכריז על הנבדקת כחולה עד שבוצעו כלל הבדיקות.

בשורה התחתונה, מומלץ להשתמש בצורה מושכלת מתוך בחירה בבדיקות הנוספות בהתאם לממצאים והמלצת הרופא המטפל. ניתן לראות כי גם שהיו יותר מקרים של אבחון מוקדם של סרטן השד, נעשו במקביל בדיקות מיותרות שלא לצורך. ראוי להתייעץ עם הכירורג מה בדיקות ההדמיה המתאימות ביותר לכל אישה בהתאם למצבה האישי.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.