סרטן שד בגיל מתקדם

איך מטפלים בחולות סרטן שד בגיל מתקדם ?
נשים מגיל 70 ומעלה מהוות שליש מהנשים שנמצא אצלן סרטן שד בשנה, ועדיין הן פחות מטופלות. איזה אופציות עומדות בפני חולות סרטן שד מעל גיל 70, האם כריתת שד היא אופציה טובה ומה תורמות ההקרנות?

שליש ממקרי סרטן השד מאובחנים בקרב נשים בגילאי 70 ומעלה. ברוב הניסויים הקליניים השתתפו נשים מבוגרות יחד עם נשים צעירות, לכן קשה לדעת בוודאות מה הטיפול הטוב ביותר לנשים בגילאים אלו. מוקדם יותר השנה פורסמה סקירה המסכמת את הראיות הבינלאומיות הקיימות ומקיפה את הטיפול בסרטן שד מוקדם אצל נשים בגיל 70 ומעלה. הסקירה מתייחסת לניתוח, ההקרנות, כימותרפיה משלימה, טיפולים ביולוגים וטיפול אנדוקריני.

בבריטניה שליש ממקרי סרטן השד מאובחנים בקרב נשים בגילאי 70 ומעלה. עם הזדקנות האוכלוסייה מספר הנשים בקבוצת גיל זו יגדל באופן משמעותי בעשור הקרוב (Cancer Research UK, 2010). נשים מבוגרות עם סרטן שד נוטות לקבל פחות טיפול לפי עדויות רבות בספרות הרפואית, מה שעשוי להשפיע על התמותה והתחלואה.

סרטן השד בגיל מתקדם

ניתוח
הניתוח הוא עמוד התווך של הטיפול בסרטן שד בשלב מוקדם, מטרת הניתוח סילוק הגידול מהשד ובדיקת בלוטות הלימפה לנוכחות גידול בבלוטות. בחולות מבוגרות לפעמים יש חשש לגבי שיעור גבוה יותר של סיבוכים עקב הרדמה וניתוח בכלל. עם זאת, הרוב המכריע של החולות מבוגרות יכולות לעבור את הניתוח בהרדמה עם תחלואה נמוכה מאוד וכמעט שאין תמותה.

נשים מבוגרות ששוקלות לעבור ניתוח נוטות יותר לעבור כריתת שד מאשר נשים צעירות. על אף זאת, חלק מהמנתחים נוטים לא להציע שחזור שד לנשים מבוגרות יותר, אולי מתוך הנחה כי התוצאה הקוסמטית פחות חשובה לנשים מבוגרות. תצפיות אלו משקפות בחירה של החולה או החשש מהרדמה ממושכת. עדיין רוב הנשים תבחרנה ניתוח משמר שד על כריתת שד למרות הצורך בהשלמה ע"י הקרנות אצל חלקן.

ניתוח בלוטות הלימפה בבתי השחי הוחלף במרבית המרכזים העוסקים בסרטן שד בניתוח מצומצם יותר הכולל דגימת בלוטת הזקיף. אין הבדל בבחירת ניתוח בלוטת הזקיף בלבד לבין ניתוח הכולל את כל בלוטות הלימפה בבית השחי בין נשים מעל גיל 70 לבין נשים פחות מגיל 70.

אצל נשים אשר לגידול הסרטני יש קולטנים לאסטרוגן נשאלת השאלה האם ניתן להסתפק בטיפול האנטי הורמונאלי מסוג טמוקסיפן או מעכבי ארומטאז במקום ניתוח. כאן התשובה היא שעדיף ניתוח לסילוק הגידול. לאחר הניתוח להשלים טיפול תרופתי על פני טיפול תרופתי בלבד. כמובן שיש לשקול כל החלטה בהתאם למצב הרפואי הכללי של האשה.

הקרנות
מחקרים הראו שכיחות גבוהה של חזרה מקומית בשד בניתוחים משמרי שד לעומת כריתת שד מלאה. אולם, אם הוספה קרינה לשד הסיכון לחזרה מקומית ירד באופן משמעותי ובכל מקרה נשמרה תוחלת חיים זהה בשני סוגי הניתוחים. מכאן שיש להתייחס לניתוח הלמפקטומיה, הסרת הגוש הסרטני בלבד, כעסקת חבילה הכוללת קרינה לאחר הניתוח.

איך מטפלים בחולות סרטן שד בגיל מתקדם
הרוב המכריע של החולות מבוגרות יכולות לעבור את הניתוח בהרדמה. בנשים מעל גיל 70 נעשה מחקר אקראי גדול שהתייחס ישירות לתרומת ההקרנות לאחר ניתוח משמר שד בקרב נשים מבוגרות. אצל נשים אשר קיים על פני תאי הגידול הסרטני הקולטן להורמון הנשי אסטרוגן חיובי מטפלים טיפול אנטי הורמונאלי בטמוקסיפן, נשים אלו חולקו באופן אקראי לקבל הקרנות או לא.

בעדכון האחרון (זמן חציון מעקב של 10.5 שנים), שיעור הישנות מקומית או אזורית היה 9% באלה שטופלו בטמוקסיפן בלבד, ו- 2% באלה שטופלו גם בהקרנות לא היו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות ההישרדות הכוללת. ההמלצה היא שאם תוחלת החיים הכללית הצפויה היא ארוכה להוסיף הקרנות ואם לא אזי אפשר לטפל בטמוקסיפן בלבד.

טיפול אנדוקריני
אצל נשים מבוגרות סרטן השד הוא לרוב בדרגה נמוכה בהשוואה לנשים צעירות יותר, וקולטנים לאסטרוגן חיוביים. כתוצאה מכך, טיפול אנדוקריני מרכיב מרכזי בטיפול המערכתי המשלים עבור קבוצת הגיל המבוגר. עם זאת, לחלק משמעותי של נשים מבוגרות עדיין יכולים להיות גידולים עם תכונות תוקפניות יותר, דבר המצביע על סיכון משמעותי להישנות המחלה.

תוחלת החיים הנוכחית של חולת סרטן שד בת 70 בבריטניה הוא 16 שנים. לכן נשים מבוגרות רבות עם סרטן השד נמצאות בסיכון גבוה להישנות ומוות מסרטן השד ועשויות להפיק תועלת פוטנציאלית מכימותרפיה.

בסקירה מאוקספורד של קבוצת מחקר שיתופית לגבי סרטן שד מוקדם, היתרונות של כימותרפיה ירדו ככל שגיל האישה עלה. הירידה בסיכון של מוות בטיפול כימותרפי לעומת אי מתן כימותרפיה היה שונה עבור קבוצות הגיל 40-49 30%, 50-59 15%, 60-69 9% ו 70 ומעלה 13%, בהתאמה. לכן יש לשקול באופן ספציפי לגבי כל אישה בגיל המבוגר יותר את יתרונות הטיפול לעומת חסרונותיו בהתאם למחלות נלוות שיש לאישה.

שני מחקרים תוכננו לבדוק מתן כימותרפיה בנשים מבוגרות וטיפול משלים לנשים בגיל מתקדם עם גידולים. – ER שלילי או בסיכון גבוה ER-חיובי. הניסויים כללו גם כימותרפיה, בניסיון לכמת את הרווח המוחלט מן הכימותרפיה. למרבה הצער הניסויים נסגרו בשל גיוס קטן של מתנדבות. לפיכך, מהנתונים הזמינים עולה כי ייתכן שיש תועלת כימותרפיה מערכתית בחלק מהנשים המבוגרות עם סרטן שד, אך מי החולות שיפיקו תועלת וגודל ההטבה לא ידוע.

טיפול אנטי הורמונאלי, אנדוקריני
היעילות של טיפול אנדוקריני תומך בחולות מבוגרות מבוסס היטב. אצל נשים עם סרטן שד ER-חיובי, 5 שנות משלים בטמוקסיפן מפחית את הסיכונים השנתי של הישנות סרטן השד על ידי תמותה %39 – 31%, בהתאמה, ללא קשר לגיל.

איך מטפלים בחולות סרטן שד בגיל מתקדם
גם בגילאי מבוגרים יש להקפיד לבצע בדיקת ממוגרפיה לאיתור מוקדם של סרטן השד

עם הופעתם של מעכבי ארומטאז בטיפול המשלים בקרב נשים לאחר גיל המעבר, ניסויים קליניים של טיפול אנדוקריני למדו בהכרח על אוכלוסיות מבוגרות. המחקרים הראו ATAC ו BIG, היתרונות של מעכבי ארומטאז על טמוקסיפן בטיפול משלים של סרטן השד בכל קבוצות הגיל (Trialists ATAC, 2008 ו Crivellari et al, 2008).

עם זאת, במחקר BIG 1-98 חולות מבוגרות (בגיל 75 ויותר) נטו יותר להפסיק הטיפול ולא לסיימו אחת מתופעות הלוואי הלא רציות הן החלשות העצמות. הטיפול בביפוספנטים מונע את אובדן העצם במהלך הטיפול עם מעכבי ארומטאז, כולל אלה עם אוסטאופורוזיס קיים. לכן החלטות על הבחירה של טיפול אנדוקריני אצל נשים מבוגרות יותר, כמו אצל צעירות, צריכה להיות מבוססת על הביולוגיה ואת הסיכון להישנות של סרטן השד.

טיפול ביולוגי
שיעור מקרי סרטן השד אשר HER2 חיובי שנראה דומה או מעט נמוך מזה הנראה אצל נשים צעירות. HER2 חיובי סביב 10-16% בגידולי סרטן שד בקרב נשים בנות 65 ומעלה בדיקה חיובית. אבל היתרונות של trastuzumab הטיפול הביולוגי נראה מאד מרשים גם בקבוצת גיל זאת. השפעת הטיפול הביולוגי על תפקוד הלב עלולה להיות מזיקה במיוחד בנשים מבוגרות ולכן יש לקחת זאת בחשבון. יחד עם זאת אחוז הנשים שסבלו מתופעות הלואי הלא רצויה לא היה שונה בקבוצת הגיל המבוגר יותר, וההשפעה על הלב הפיכה בדרך כלל.

חולות מעל גיל 70 מייצגות אוכלוסייה הטרוגנית מאוד מבחינת כושר גופני, תוחלת החיים, המצב החברתי, התפקוד הקוגניטיבי והרצון לטיפול. האתגר בטיפול הוא להעריך ולקחת בחשבון את כל הגורמים. שיתוף המטופלת בנתונים על מנת לאפשר לה בקבלת החלטות מושכלות לגבי טיפול משלים מתאים.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.