פרוקטולוגיה: מורה נבוכים – כאבים ודימומים בפי הטבעת

כאבים ודימומים בפי הטבעת גורמים לסבל רב. ד"ר ארי פלטא מסביר כיצד אבחון נכון של הבעיה יוביל לקבלת הטיפול המתאים ביותר ולפתרון הבעיה. בקיצור, לא כל פצע באחוריים הוא טחורים

רבים מאוד הם מי שסובלים מכאבים ודימומים באזור פי הטבעת, וזה מלחיץ. לפעמים חושדים שמדובר בסרטן, מומחים לא תמיד מוצאים פתרון ורופאים פוטרים את הפונים אליהם בתואנה שמדובר בטחורים, ומפנים אותם לטיפול במשחות או דיאטות שמסייעות לעיכול. אין ספק כי מדובר באזור רגיש בגוף, ולכן אל לנו להשלים עם פתרונות אצבע שאינם פותרים את הבעיה בטווח הארוך. אבחון נכון של הבעיה על ידי רופא מומחה מתחומי הפרוקטולוגיה והקולורקטלי יוביל למציאת הפתרון האופטימלי ביותר ולקבלת טיפול מתאים.

ניתוח ליפט לטיפול בטחורים

 טחורים: מורה נבוכים
טחורים מהווים חלק טבעי באנטומיה של כל אדם. מדובר בעצם בגושי כלי דם מוגדלים, ברקמה רירית נפוחה באזור החלחולת ופי הטבעת, המלווים לעתים בדימומים, בדלקת ובכאבים בזמן עשיית הצרכים. הם נגרמים בשל עצירות כרונית, עודף משקל, היריון ועוד.

אם טיפול פשוט כמו משחות או דיאטות אינו מסייע לפתרון הבעיה, לפעמים נדרש ניתוח, שרק מומחה בפרוקטולוגיה, אשר כיום מכונה כירורג קולורקטלי, שעוסק בבעיות במעי ובפי הטבעת.

טיפול בטחורים
הטחורים מחולקים לשניים, פנימיים וחיצוניים. הטיפול בפנימיים נעשה בדרך כלל באופן פשוט במרפאה, בדרך של קשירה. שמים גומי על הפצע ואחרי שבוע, לאחר שהוא גורם לנמק בטחור, הוא נופל. לשיטה זו הצלחה של כ-80% בטיפולים.

אם דרך זו אינה צולחת, או במקרה של טחור חיצוני פונים לניתוח כריתת טחורים בהרדמה כללית. בהליך זה נעזרים במכשיר Ligasure, שחותך וסוגר את כלי הדם באותו רגע, כך שאין צורך בתפרים שגורמים לכאבים קשים. מדובר בניתוח קצר ויעיל שאורך כרבע שעה בלבד. יתרון מהותי נוסף של הליך זה הוא שהטחורים אינם שבים עוד. החיסרון נעוץ במשך ההחלמה – המטופל סובל מכאבים במשך שלושה שבועות לערך. 

להבדיל מכריתה, קשירת כלי הדם אחרי ניתוח במכשיר דופלר היא אופציה נוספת שנעזרים בה. במהלכה מחדירים מכשיר דופלר לפי הטבעת, בדרך זו שומעים את כלי הדם מתוך המקום וסוגרים אותם. בהליך זה לא נדרש חיתוך וכתוצאה מכך יש פחות כאבים. הליך זה מצליח ב-80% מהטיפולים, ויש סיכון קטן שהטחורים יחזרו להופיע. עם זאת, הכאבים שהוא גורר אורכים כשבוע בלבד. רבים מתעניינים בטיפולי לייזר, אך אלו אינם מומלצים.

פיסורה אנאלית
אך לא רק טחורים עלולים להופיע באזור פי הטבעת. מחלת הפיסורה האנאלית, שמלווה בכאבי תופת הנדמים לחיתוך בשברי זכוכית, אינה מוכרת בקרב רבים מהרופאים, ולכן הם מתקשים לאבחן אותה. היא נגרמת לרוב עקב עצירות מתמשכת.

בטיפול בפיסורה משתדלים מאוד להימנע מניתוח ומייעצים ראשית שינוי בתזונה וטיפול במשחות, אך רק למחצית מהמקרים טיפול זה מסייע. ניתוח שיפתור את הבעיה חייב להיעשות בידי מומחה, כיוון שהסיכון הכרוך בו הוא אי שליטה בסוגרים. בניתוח חותכים חלק מהשריר הפנימי ואם חותכים יותר מדי ממנו – התוצאה הרסנית. המומחה ד"ר פלטא בקיא גם בטיפול שאינו כרוך בחיתוך שרירים.

 פילונידל סינוס
תופעה נוספת שגורמת סבל רב ללוקים בה היא פילונידל סינוס – זוהי מורסה שנגרמת בין השאר עקב שערה הפוכה בתוך העור, בחלק הקרוב לפי הטבעת ובגב התחתון. זהו מקור לזיהומים ואף עלולה להסתיים בכניסת מוגלה לדם. לרוב, הרופאים ממליצים על טיפול אנטיביוטי, אך זהו לא הפתרון. מוגלה מחייבת ניקוז במקום הנכון ולעתים ניתוח קטן בשלב המוקדם יכול לסייע בכך.

אם מתעכבים באבחנה, נאלצים לנקוט כריתת פילונידל סינוס. במצב זה חותכים את כל האזור, והדבר מותיר פצע גדול שמחלים בתוך מספר חודשים. ישנה עוד אופציה כירורגית של ניתוח חדש עם סיכויי ריפוי מהירים יותר, ולפיכך מעדיפים לבצע ניתוח מתקדם שרק רופאים ספורים בארץ יודעים לבצע. מדובר בסוג של ניתוח המשלב אמצעים פלסטיים המסייעים בסגירת הפצע במהירות.

פיסטולה ומחלות חיידקיות
פיסטולה היא כינוי לכמה מחלות באזור פי הטבעת, שעיקרן חיידקים שנכנסים לאזור העור ויוצרים אפסס, מוגלה וחיידקים. רבים מהחולים פונים למיון שם מבצעים ניקוז של הזיהום. יש לקחת בחשבון כי במחצית מהמקרים הבעיה שבה וחוזרת, זאת כיוון ומדובר במעין מנהרה בפי הטבעת, שהחיידקים ממשיכים להיכנס דרכה לפי הטבעת – אם לא מטפלים בה היא תחזור על עצמה.

מספר ניתוחים ישנים וחדשים יכולים לסייע בפתרונה. הראשון הוא חיתוך השריר, אך כאמור מתחייב ניסיון בהליך כדי למנוע חיתוך יתר שיביא לאי שליטה בסוגרים. השני הוא החדרת סוג של גומי לאותה "מנהרה", שנשאר שם כמה חודשים. הכירורג מושך אותו כל כמה שבועות וכך למעשה חותך את ה"מנהרה" לאט, ומקטין הסיכון של אי שליטה. אולם מדובר בהליך ממושך.

אופציה חדשנית יותר קרויה "ליפט" שאינה מתאימה לכל החולים. מדובר בניתוח בשריר שחותך חלק מ"המנהרה", אך מותיר את השריר שלם. הצלחה של הליך זה עומדת אף היא על 80%.

 נסכם ונאמר, כאשר מתעוררת בעיה של דימומים וכאבים באזור פי הטבעת שלב האבחון הוא קריטי על מנת להתאים את הפתרון לבעיה. לאחר מכן, יש למצוא את המומחה הטוב ביותר על מנת לספק את הטיפול המקצועי והמנוסה ביותר שיקצר את זמן ההחלמה עם מינימום נזקים ומקסימום הצלחה.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.