צפיפות עצם, השמנה וניתוח

כשמדברים על השמנה, מדברים על תופעות לוואי, בין היתר המשקל הרב שמפעיל עומס גדול במיוחד על השלד ומבנה העצמות. הדיאטנית יפית קסלר כאן כדי להזכיר לנו מדוע חשוב ליטול ויטמיןD  במיוחד לאחר ניתוח בריאטרי

השמנה וניתוח

אחת מהסוגיות החשובות שיש לתת עליהם את הדעת בתחום רפואת ההשמנה היא סוגיית המשקל הרב על השלד. כאשר הגוף צריך להתמודד עם עודף משקל לאורך זמן השלד ומבנה העצמות נפגעים. הדבר מתבטא כמובן בכאבים, תזוזות של מפרקים ועצמות, שחיקה של סחוסים ועוד.

לא כל שכן, גם במידה ומטופל, הזקוק לניתוח אורתופדי לטיפול באחד מאלה, נמצא ברמת סיכון מסוימת של ניתוח פולשני, אצל אנשים בעלי משקל יתר הניתוח מסובך כפליים וקיימים סיכונים נוספים שלא קיימים אצל אנשים בעלי משקל תקין, כמו למשל החשש לדימומים רבים יותר בשל הצורך לעבור יותר "גוף" עד לעצמות.

השמנה וניתוח – מחקר: מי נתון בסיכון לשברים?

אחת השאלות המחקריות המעניינות היא מה קורה לצפיפות העצם וכמה לניתוח הבריאטרי ישנה השפעה בנושא. מחקר תצפיתי גדול, שפורסם לאחרונה במגזין Science Daily, בדק את הסיכון לשברים בקרב אנשים שעברו ניתוח בריאטרי.

המחקר עקב במשקל 4.5 שנים אחרי 12,676 מטופלים שעברו ניתוח קיצור קיבה. כקבוצת השוואה החוקרים עקבו גם אחר 38,028 אנשים עם השמנה, שלא עברו ניתוח, ועוד 126,760 אנשים לא שמנים כקבוצת הביקורת.

הממצאים הראו סיכון מוגבר לשברים בקרב אנשים לאחר ניתוח בריאטרי בהשוואה ללא מנותחים.
לאחר ארבע שנים, 4.1% מהמנותחים הבריאטריים עברו לפחות שבר אחד, זאת בהשוואה ל-2.7% מקבוצת הביקורת בקרב אנשים בעלי השמנה, ולעומת 2.4% בקבוצת הביקורת ללא השמנה.

חשוב! ויטמין D  לאחר ניתוח בריאטרי

מסקנות המחקר היו כי יש צורך לעקוב אחר נושא צפיפות העצם והסיכון לשברים כחלק מבדיקות השגרה לאחר ניתוחי הרזיה, היות וקיים סיכון גבוה יותר לשברים.

ומהמסקנות להנחיות:

1. ויטמינים –  חובה לקחת תוספי תזונה לאחר הניתוח – מולטי-וויטמין, המכיל סידן וויטמין D, שבין היתר מסייעים בשמירה על צפיפות העצם.
2. ספורט – פעילות גופנית הכוללת אימון כוח חשובה לשמירה על צפיפות העצם עם הירידה במשקל.
3. בדיקת צפיפות עצם – מומלץ לבצע בדיקת DEXA לצפיפות עצם לפני הניתוח וכשנתיים לאחר הניתוח.

 אין ספק כי יש עוד מקום רב לחקור את הנושא, שהרי אנשים שעוברים ניתוח בריאטרי מלכתחילה עומדים ברמות השמנה גבוהות במיוחד, ויתכן כי הנזק המצטבר השפיע. ועדיין, ויטמין D הוא ויטמין חשוב ביותר בתזונה שלנו עם או בלי ניתוח.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.