טסטוסטרון: קיצור קיבה יעשה אותך גברי יותר

בעקבות מגפת ההשמנה, שהכפילה את עצמה מאז 1980, הפכו ניתוחי קיצור הקיבה לפופולאריים ביותר בשנים האחרונות. הסיבה המרכזית לכך היא ההפחתה המשמעותית במשקל בקרב מי שעובר את הניתוח, אלא שיש חולקים על היכולת האמתית של המטופל לשמור עליה לאורך זמן. עם זאת, הוכח כי ניתוחים מסוג זה יעילים לשיפור ואף לריפוי תחלואים נוספים, כדוגמת מחלת הסוכרת, בעיות פוריות, מחלות כלי הדם, ועוד.

טסטוסטרון

מחקר חדש, שהוצג בתחילת החודש בכנס המנתחים הקליניים בארה"ב, מצביע על יתרון בריאותי נוסף של הניתוחים הבריאטרים (ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית. ד.מ.), כשהפעם הפוקוס הוא דווקא על החלק הגברי באוכלוסיית המנותחים. כיום, אחוזי הנשים הבוחרות לעבור את הניתוחים השונים לקיצור קיבה גבוה יותר מהאחוזים בקרב הגברים (68% לעומת 31%), אך מספר הגברים הולך ועולה מדי שנה. 

לאחר ביצוע ניתוח שרוול קיבה נצפתה עלייה דרמטית ברמות טסטוסטרון

חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה דיווחו, כי לאחר ביצוע ניתוח שרוול קיבה סטנדרטי (במהלכו מוסרים כ-85% מהקיבה כשהחלק הנותר מוארך ומזכיר צורת שרוול), נצפתה עלייה דרמטית ברמות הטסטוסטרון אצל מטופלים להם בדרך כלל יש רמת הורמון גברי נמוכה משמעותית מהנורמה.

הטסטוסטרון הוא הורמון מרכזי בגוף האדם וחסרונו גורם לירידה בחשק המיני, עייפות, תחושת חוסר אנרגיה, תנודות במצב הרוח, נטייה לדיכאון, הפרעות בתפקוד הקוגניטיבי וירידה בזיכרון.

לדברי ד"ר רענן טל ממרפאת התפקוד המיני ופוריות הגבר בבית החולים אסותא ברמת החייל, מחקרים מראים כי 30%-50% מהגברים שפונים לטיפול בהשמנת יתר סובלים מרמות נמוכות של טסטוסטרון, מה שעלול לגרום גם לאוסטאופורוזיס, נטייה לשברים בעצמות, ירידה במסת השריר, הגדלת שדיים, מחלות לב וכלי הדם, שעלולים להוביל גם לקיצור בתוחלת החיים.

עלייה ברמות טסטוסטרון משפרת את החשק המיני

לעומת זאת, עלייה ברמות הטסטוסטרון משפרת את החשק המיני, מגבירה את האנרגיה והחיוניות של המטופל, את מצב הרוח שלו ואת התפקוד הקוגניטיבי הכולל.

במהלך המחקר שמטרתו הייתה, כאמור, לבדוק את השפעת הניתוח על רמות ההורמונים השונות, נבדקו 24 גברים בעלי עודף משקל, עם רמות נמוכות מאוד של טסטוסטרון. לאחר ביצוע ניתוח השרוול גילו החוקרים כי רמות ההורמון אצל הגברים הנבדקים עלו בצורה מתמדת במשך יותר מ-12 חודשים לאחר ביצוע הניתוח.

תוצאות המחקר מעודדות מאוד, מכיוון שניתוח שרוול הקיבה מתאים במיוחד למטופלים עם השמנת יתר חולנית, אצלם רמות הטסטוסטרון בדרך כלל נמוכות מאוד.

לדבריה, במקרה של מדד מסת גוף גבוה במיוחד (50+), קשה בדרך כלל לבצע ניתוחים להורדת משקל, או שהם כרוכים בסיכון גבוה מדי. משום כך, ניתוח שרוול קיבה מהווה פתרון מצוין עבור מטופלים שמנועים מלעבור ניתוח בריאטרי אחר מסיבות אלה או בשל תחלואות נוספות כדוגמת אנמיה או מחלת קרוהן.

 

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.