שחזור שדיים לאחר סרטן השד

לעיתים כריתת שד היא חלק בלתי נמנע מהטיפול בגידולים ממאירים של סרטן השד. איבוד של אחד השדיים יכול להוביל לפגיעה בדימוי הגופני ולתחושות מבוכה. שחזור שד הפך כיום לחלק אינטגרלי מהטיפול לאחר סרטן השד

שחזור השד הפך היום לחלק אינטגרלי מהטיפול הרב תחומי בחולות עם גידולים ממאירים של סרטן השד, אבל למרות זאת רק מיעוט מקרב החולות שעוברות מסטקטומיה מבצעות שיחזור של השד. לעובדה זאת יש מספר סיבות חלקן אובייקטיביות וחלקן נובעות מחוסר ידע של החולות ושל חלק מהצוותים הרב תחומיים המטפלים בתחום זה. יתכן שגורם נוסף המשפיע על ההחלטה הסופית האם לבצע שחזור שד קשור למעורבות הגבוהה של המטופלות בהחלטה על שיטת השחזור. במקרים אלה המטופלות יכולות לבחור את האופציה הטיפולית המועדפת מתוך מס' אפשרויות ומעורבותם בטיפול הוא הרבה יותר גבוהה מאשר מעורבותם של מטופלים בקביעת טיפולים בתחומים אחרים.

מספר שאלות שאיתן החולות מועמדות לכריתת שד ומעוניינות בשחזור מתמודדות יוצגו כאן ביחד עם התשובות, על מנת לנסות להקל על התלבטויות אלו.

1) האם אני מועמדת לשחזור שד?
כעיקרון כל אישה שעוברת מסטקטומיה או כריתה חלקית של השד לאחר סרטן השד מועמדת לשחזור. ההחלטה האם לעשות שחזור או לא הוא לגמרי בידי המטופלת. המקרים בהם לא מומלץ לבצע שחזור שד הם מקרים בהם שחזור השד מסכן את בריאות המטופלת או מעכב בצורה משמעותית את צורת הטיפול האונקולוגי. מטופלות שנכללת בקבוצה זאת הן נשים עם מחלות רקע כמו מחלת לב איסכמית, מחלות ראייתיות , או נשים עם גידולים אחרים. בדרך כלל מטופלות אלה יופנו להערכה על ידי מרדים אשר ייתן את חוות דעתו האם החולה יכולה לעבור את השחזור בביטחון רפואי.

2) האם שחזור השד מורכב מפרוצדורה כירורגית אחת?
שיחזור השד הינו תהליך מורכב מ 2 עד 3 ניתוחים וזה תלוי בדרך כלל בשיטת השחזור. בדרך כלל הניתוח הראשון הוא המורכב ביותר וההתאוששות ממנו היא הארוכה ביותר.

3) האם קיימת יותר משיטת שחזור אחת?
קיימות מספר שיטות לשחזור השד, השיטה הנפוצה ביותר לשחזור השד מבוססת על החדרת מותחן באזור השד. שנעשה בזמן המסטקטומיה ולאחר מכן ניפוח המותחן במשך חודשיים – שלושה עד השגת נפח שד התואם לגודל השד השני. בשלב השני מבוצעת החלפה של המותחן עם שתל קבוע (שעשוי בדרך כלל מסיליקון).

שיטה שנייה מבוססת על שימוש בשומן הנמצא בדופן הבטן ומועבר ביחד עם חלק קטן מהשריר מאזור דופן הבטן אל אזור החזה. שומן זה ביחד עם העור של דופן הבטן מאפשר את יצירת השד החדש. שיטה זו מורכבת יותר מכיוון שדורשת חיבור כלי דם קטנים, אך התוצאה נראית טבעית יותר. השיטה השלישית מבוססת על העברת עור ושריר מאזור הגב האחורי והכנסת שתל מתחת למתלה זה.

שחזור שדיים לאחר סרטן השד
קיימות טכניקות לשיפור צורת השד בנשים שעברו כריתה חלקית

4) האם כל אישה מתאימה לכל שיטות השחזור?
בחירת אופן שחזור השד נעשה ע"י הרופא המטפל ביחד עם המטופלת. הגורמים המשפיעים על אופן השחזור הם: רצון המטופלת, מבנה הגוף של המטופלת, מבנה וגודל השדיים, ומצבה הבריאותי של המטופלת. בהתחשב בגורמים אלה ישנן מטופלות שמתאימות לכל צורות השחזור וישנן מטופלות שמתאימות רק לאחד או שניים מהשיטות שתוארו.

5) האם כדי לעשות שחזור שד אוטולוגי (מדופן הבטן) כדי "להרוויח" מתיחת בטן?
לעתים אנו פוגשים מטופלות שגורסות שכדאי לעשות שחזור שד עם רקמה מדופן הבטן כדי "להרוויח" מתיחת בטן. זהו שיקול מוטעה לבחירת שיטת השחזור מכיוון ששחזור השד בשיטה זו דורש ניתוח מורכב וניתן להשיג מתיחת בטן בניתוח הרבה יותר פשוט. בכלל חשוב שלמטופלות שמגיעות לשחזור שד יהיה סדר עדיפויות ברור כשריפוי המחלה נמצא בעדיפות הראשונה והשגת סימטריה בשחזור השד הוא בעדיפות השנייה.

6) האם כדי לעשות את שחזור השד באופן מידי (בזמן הכריתה) או בשלב מאוחר יותר לאחר השלמה של הטיפולים האונקולוגים?
ניתן לבצע שחזור שד באופן מידי כלומר באותו הזמן עם כריתת השד או בשלב מאוחר יותר לאחר סיום הטיפולים האונקולוגיים (כימותרפיה והקרנות). אולם שחזור שד מידי נותן תוצאות אסטטיות טובות יותר. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שניתן להשתמש בעור המקורי של השד. עור זה בדרך כלל מתכווץ במידה ולא עושים שיחזור מידי.

7) מה לצפות מהשד המשוחזר? האם הוא יראה כמו השד הטבעי?
מטרת שחזור שד הינה לאפשר למטופלת להרגיש בנוח עם דימוי הגוף כאשר היא לבושה וגם כאשר היא בבגד-ים. אין ספק שכאשר פלג גוף עליון חשוף ניתן יהיה להבחין בצלקות אך כשבדרך כלל הן מתרפות טוב עם הזמן. התאמת השד המשוחזר לשד השני הינו אתגר כירורגי ולעיתים כאשר החזה חשוף ניתן להבחין בהבדלים עם השדיים. על כן המטרה העיקרית היא לאפשר סימטריה באזור השדיים כאשר החולה לבושה עם טריקו או עם חולצה או חזייה

8) האם מבחינה אסטטית להעדיף מסטקטומיה ושיחזור על פני כריתה חלקית?
ישנם מצבים בהם ניתן להשיג טיפול אפקטיבי בסרטן השד בכריתה חלקית והקרנות או ע"י כריתה שלמה מסטקטומיה. כמובן שברוב המקרים הנשים יעדיפו חלקית אך באותם מקרים בהם השד הוא קטן או אזור הכריתה נמצא במרכז השד כריתה חלקית יכולה להסתיים עם דפורמציה משמעותית של השד באותם מקרים כדאי לשקול כריתה שלמה של השד עם שחזור מכיוון שהתוצאה הקוסמטית יכולה להיות עדיפה על כריתה חלקית. כמובן שבסופו של דבר ההחלטה היא של המטופלת ומושפעת מגורמים רבים כמו הרצון לשמר רקמת שד מקורית.

שחזור שדיים לאחר סרטן השד
השגת סימטריה בין השד המקורי למשוחזר היא אתגר כירורגי

9) האם שחזור השד יכול להקשות על גילוי חזרה של הגידול?
שחזור השד אינו מקשה על מעקב השד באותם מקרים בהם יש חשש לחזרה של סרטן השד. השתלים ממוקמים בדרך כלל מתחת לשריר ולכן רקמת השד ועור השד נדחפים קדימה כך שאם גוש חדש יופיע בשד המשוחזר הוא יהיה קדמית לשתל ויהיה קל לגילוי. כאשר מדובר בשחזור עם רקמה עצמית מדופן הבטן ניתן לבצע מעקב קליני ע"י הרופא המטפל או להשתמש באולטרה-סאונד.

10) האם בשנים האחרונות יש חידושים בתחום שחזור השד?
בשנים האחרונות קיים שימוש נרחב ביריעות של רשתות ביולוגיות כמו אלודרם המאפשרות שחזור שד עם שתלים בשלב אחד וגם מאפשרות עיצוב טוב יותר של השד. חידוש נוסף כרוך השימוש של הזרקת רקמת שומן עצמונית לאזורים בשד בהם אנחנו רוצים לתת נפח וצורה.

11) האם יש טכניקות שחזוריות עבור חולות שעברו כריתה חלקית?
כיום קיימות טכניקות שיכולות לשפר את צורת השד בנשים שעברו כריתה חלקית. שיטות אלה מותאמות לגודל השד, מבנה גוף המטופלת וגודל הפגם. הן מבוססות על הזזת קדמות בתוך השד, ביצוע כריתה בצורה הדומה לטכניקה של הרמת שד או הקטנת שד , שימוש בהזרקת שומן או שימוש במתלים של רקמות שכנות.

12) האם שחזור השד מוסיף למורכבות הניתוח ולסיבוכים שלאחר הניתוח?
אין ספק שככל שמוסיפים פעולות ניתוחיות אנו מעלים את האפשרויות לסיבוכים שלאחר ניתוח. יחד עם זאת במשוואה של עליה פוטנציאלית בכמות הסיבוכים כנגד שיפור בדימוי העצמי הקשור לשחזור השד, המאזניים נוטים לטובת ביצוע שחזור השד. מספר רב של מחקרים הוכיחו שנשים שעברו שחזור שד חזרו יותר מהר לחיים נורמאלים מבחינת תפקוד בחברה ובמשפחה.

פורסם ב BEOK

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.