הצמדת אוזניים

אוזניים בולטות היא בעיה שכיחה המהווה מקור למצוקה ומבוכה חברתית רבה. הבעיה נובעת מעיוות במבנה הסחוסים באוזן ומצריכה בדרך כלל תיקון כירורגי.

מה שכיחות הבעיה?

אוזניים בולטות קיימות בכ-5% מהאוכלוסייה. הבעיה היא בדרך כלל דו צדדית, אם כי ייתכנו מקרים של בלט באוזן אחת בלבד. כאשר מתחקרים את המטופל נראה כי הבעיה קיימת במשפחה בכשני שליש מהמקרים.

האם קיים הבדל בין גברים ונשים?

הבעיה מציקה יותר לגברים לעומת נשים בשל השיער הקצר יותר החושף את האוזן. ככל שהבעיה חמורה יותר, המטופל או המטופלת יפנו לקבלת פתרון בגיל צעיר יותר. כאשר הבלט קל באופן יחסי או שניתן להסתירו באמצעות השיער, קיימת נטייה לדחות את הבעיה לגיל ההתבגרות ואף מאוחר יותר.

האם תמיד הבעיה מולדת?

במרבית המקרים אך לא בכולם, לעתים התינוק נולד עם אזניים אשר אינן בולטות והבלט מתפתח בחודשים הראשונים לחיים.

האם קיימת הפרעה בשמיעה בחלק מהמטופלים?

ייתכנו, בחלק קטן המקרים, מומים מולדים נלווים באזור הפנים ושאר הגוף, אך הדבר נדיר מאוד. ככלל, האוזן הפנימית, האחראית על מנגנון שמיעה, מתפתחת באופן נפרד מהאפרכסת, ולכן בדרך כלל השמיעה תקינה.

האם ניתוח הצמדת אוזניים הוא הפתרון היחיד לבעיה?

כן, ניתוח הוא הפתרון לבעיה. חשוב לציין כי בשבועות הראשונים לחיים, כיון שהסחוס גמיש באופן יחסי, ניתן להדביק את האוזן לקרקפת ולהצמידה.

מאיזה גיל ניתן לבצע ניתוח הצמדת אוזניים ?

מגיל 5-6 לערך, ויש שתי סיבות לכך: ראשית, האוזן מגיעה לגודלה הכמעט מלא בגיל זה ועיצוב של הסחוס לא ייפגע בגודל הסופי שלה. שנית, זהו הגיל שבו ילדים מקבלים את המודעות למראה החיצוני שלהם וכדי למנוע הפרעה בדימוי העצמי ומשיכה של תשומת לב שלילית, אפשר לתקן את הבעיה בגיל זה.

כיצד מתבצע הניתוח?

ניתן לבצע את הניתוח תחת הרדמה מקומית או כללית. בדרך כלל בילדים הניתוח יבוצע תחת הרדמה כללית, בגלל חוסר שיתוף פעולה מצד הילד. במבוגרים, שתי האופציות אפשריות. הניתוח נמשך כשעה עד שעתיים ומרבית המטופלים ישוחררו מספר שעות לאחר הניתוח. בסיום הניתוח אני חובש את האוזניים והראש וחבישה זו תישאר במקומה כ-3 עד 5 ימים. לאחר מכן מסירים את החבישה ובמקומה יש לענוד סרט מצח (בדומה לטניסאים) בכל שעות היממה למשך כשבועיים נוספים.

מה עושים בניתוח?

מרבית המנתחים מבצעים את הניתוח בגישה אחורית כך שלא ייראו צלקות בחלקה הקדמי של האוזן והאוזן תראה טבעית וללא עקבות של הניתוח. דרך החתך הניתוחי מעצבים את הסחוסים באמצעות תפרים והחלשה שלהם. את הקונכיה הבולטת "משכיבים" ומגדירים מחדש את האנטיהליקס (הרכס בחלקה העליון של האוזן).

מה הסיכונים האפשריים?

מרבית הניתוחים עוברים חלק וללא בעיה. כמו בכל ניתוח קיימים סיבוכים או תופעות לוואי אפשריות. ייתכן דימום קל מתחת לעור הדורש לעתים ניקוז, זיהום המצריך לעתים טיפול אנטיביוטי ממושך או צלקת מעובה. בכ-2% מהמקרים האפרכסת יכולה לבלוט שוב באופן חלקי או מלא בשל רפיון של הרקמות או פתיחה של אחד התפרים , מה שיצריך ניתוח מתקן.

צוות רפואי

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.