בדיקת פי הטבעת ברזולוציה גבוהה

בדיקת אנוסקופיה מרזולוציה גבוהה (HRA)
הינה בדיקה מתקדמת לאבחון וטיפול בשינויים טרום סרטניים בפי הטבעת. מדובר בבדיקה של פי הטבעת תחת הגדלת מיקרוסקופ. מטרת הבדיקה לזהות בשלב מוקדם שינויים טרום סרטניים על מנת להשמידם ולמנוע הופעת סרטן פי הטבעת. שיטה זו הינה טיפול סטנדרטי במקומות רבים ומובילים בעולם.

בשנתיים האחרונות הבדיקה מוצעת גם בישראל.
סרטן פי הטבעת הינו סרטן נדיר יחסית לסרטן המעי הגס והרקטום. אבל, באוכלוסיות מסוימות (מדוכאי חיסון, מושתלים, HIV, נשים עם סרטן צוואר רחם, יבלות של פי הטבעת ומערכת המין (קונדילומה)), המוגדרות אוכלוסיות בסיכון, שכיחותו מוגברת במידה ניכרת.

HRA דומה לקולפוסקופיה של צוואר הרחם. קולפוסקופיה של צוואר הרחם הינה בדיקה תחת מיקרוסקופ של צוואר הרחם לאיבחון שינויים טרום סרטניים. שינויים טרום סרטניים וסרטן פולשני הן של צוואר הרחם והן של פי הטבעת נגרמים על ידי מחולל דומה: זנים מסוימים של וירוס הפפילומה HPV. לכן יש קווי דמיון בהגדרה , איבחון וטיפול של המחלות בשני איברי הגוף הנ״ל. שינויים טרום סרטניים בפי הטבעת מסווגים באופן דומה לשינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם (anal intraepithelial neoplasia – AIN, cervical intraepithelial neoplasia – CIN) . בעוד סרטן צוואר הרחם שכיח באוכלוסיה הכללית, סרטן פי הטבעת שכיח באוכלוסיות שבסיכון מוגבר שתוארו (מדוכאי חיסון, מושתלים, HIV, נשים עם סרטן צוואר רחם, יבלות של פי הטבעת ומערכת המין). בדיקת HRA מיועדת למטופלים שבקבוצות הסיכון, ולאלה שעברו הסרה של יבלות מפי הטבעת או ניתוח אחר בפי הטבעת שבמהלכו נלקחו ביופסיות ונמצאו שינויים טרום סרטניים.

בדיקת HRA מבוצעת בד"כ תחת הרדמה כללית במסגרת ניתוחי יום. בתחילה לוקחים משטח ציטולוגיה מפי הטבעת (משטח PAP). לאחר מכן, מוחדר מכשיר לפי הטבעת (אנוסקופ), פי הטבעת נצבע בחומצה אצטית ובלוגול, ואז מבוצעת סריקה תחת מיקרוסקופ (קולפוסקופ) של תעלת פי הטבעת וסביב פי הטבעת. לפי מאפיינים מיקרוסקופים מסוימים (צורת הצביעה, כלי דם ועוד) מזוהים אזורים החשודים לשינויים טרום סרטניים. מאזורים חשודים לוקחים ביופסיות וניתן גם להשמידם באמצעים שונים. לאחר הניתוח ייתכנו אי נוחות או כאבים קלים למס' ימים ודמם קל.

סיבוכים קשים נדירים ביותר.

 

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.