כריתת גידול דרך פי הטבעת

הוצאת פוליפים וגידולים סרטניים של הרקטום דרך פי הטבעת – Trans anal excision tumour

ניתוחים לכריתת פוליפים גדולים או סרטנים מוקדמים של הרקטום ניתנים לעיתים לביצוע דרך פי הטבעת (transanal excision of polyp/tumor).
בשיטה זו מוחדר מכשיר דרך פי הטבעת על מנת להרחיבו, וכך ניתן לראות את הגידול בהסתכלות ישירה. בעזרת מיכשור הכולל סכין חשמלי, כורתים את הגידול בשוליים נקיים וסוגרים את החור שנוצר ברקטום.

Transanal endoscopic microsurgery
זוהי שיטה מתקדמת יותר לכריתת פוליפים וגידולים סרטנים מוקדמים דרך פי הטבעת. בשיטה זו ניתן לכרות פוליפים וגידולים עמוקים יותר (עד גובה 15-20 סמ') מאשר בשיטה הטראנסאנאלית (=דרך פי הטבעת) הרגילה.שיטה זו מבוססת על החדרת רקטוסקופ רחב לחלחולת, שדרכו מחדירים גז פחמן דו-חמצני, מנפחים את החלחולת, ובעזרת מכשור אופטי מתאים ומכשירים מיוחדים אפשר לנתח בתוך החלחולת בצורה בטוחה, לכרות פוליפים בגדלים שונים או גידולים סרטנים מוקדמים. גישה זו דורשת התמחות ספציפית בניתוחים אלה. מדובר למעשה במעין "ניתוח לפרוסקופי" במערכת סגורה בתוך חלל הרקטום.

בסדרת ניתוחים דרך פי הטבעת בשיטה סטנדרטית או TEM ניתן לחסוך ניתוחים גדולים הרבה יותר מכריתת רקטום דרך הבטן.

רקטוסקופיה
בדיקה הנערכת באמצעות החדרת מכשיר בעל צינור קשיח באורך של כ-25 ס"מ, דרכו ניתן לסרוק את אזור החלחולת ואף לקחת דגימות מהמקום. הכנסת המכשיר נעשית תוך החדרת אויר, דבר העלול ליצור תחושת אי נוחות ורצון ליציאה, אשר חולפת מיד עם הוצאת המכשיר. ברוב המקרים לא נגרם כאב. משך הבדיקה דקות אחדות.

כמה זמן נמשך ניתוח כריתת גידול ?
משך הניתוח לכריתה טרנסאנלית של גידולים כ 1-2 שעות.

אשפוז
כיומיים שלושה

החלמה והגבלות לאחר ניתוח

  • מומלץ על תזונה רגילה
  • מומלץ לקחת שמן פאראפין לרכך הצואה

יש לפנות למרפאה במידה ואחד מאלה מתקיימים:

  • חום גבוה
  • כאבי בטן
  • דמם ניכר מפי הטבעת

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.