כריתת תת-שלמה של המעי הגס

ניתוח זה נועד לכריתת גידולים מרובים במעי הגס, גידול יחיד ומספר פוליפים נוספים, גידולים חוסמים או לחולים בסיכון גבוה להופעת גידולים נוספים בעתיד

כיצד מתגלה סרטן מעי הגס?
סרטן המעי הגס יכול להתגלות בבדיקה שגרתית או בעקבות תסמינים הגורמים לחולה לפנות לרופא ולעבור בדיקה אבחנתית.
הבדיקה השגרתית נעשית כחלק מבדיקה רפואית תקופתית, בדרך כלל יבדוק הרופא את הצואה לנוכחות דם סמוי, או יפנה ישירות לקולונוסקופיה לסקר מוקדם כאשר גיל המטופל מעל 50 או כשיש סיפור משפחתי רלוונטי. בדיקה דם סמוי אינה אבחנתית מכיוון שקימות סיבות רבות לנוכחות דם בצואה ומצד שני חלק מהגידולים לא ידמם ועל כן לא יתגלה בבדיקה זו. במידה ונמצאה עדות לדם סמוי בצואה, יפנה הרופא את החולה לבדיקת קולונוסקופיה.
הסימפטומים אשר יגרמו לפניה לרופא קשורים להתפתחות הגידול הסרטני. כאשר הגידול גדל הוא חוסם בצורה חלקית את חלל המעי הגס. בעקבות כך, מעבר הצואה ישתנה ויגרום לשינויים בפעולות מעיים ולעיתים הרגשת תפיחות וכאבי בטן. חלק אחר מהגידולים מתפתחים בצורת כיב (פצע) בדופן המעי ועל כן הם יגרמו להופעת דם בצואה. במקרים קיצוניים, הגידול יגרום לחסימה מלאה של המעי הגס או להתנקבות הדופן. מקרים אלו מטופלים ע"י ניתוח חירום.
בדיקת קולונוסקופיה היא הבדיקה המועדפת לגילוי סרטן המעי הגס. בדיקה זו מבוצעת על ידי גסטרואנטרולוג המחדיר צינור גמיש ובו סיב אופטי דרך פי הטבעת אל חלל המעי. בבדיקה זו ניתן לראות או הגידול, לכרות פוליפים קטנים או לקחת דגימה (ביופסיה) מהגידול ולשלחה לבדיקה פתולוגית.
ביופסיה הינה בדיקה בה נלקחת רקמה מהגידול או לעיתים פוליפ שלם ועוברת עיבוד מיוחד (שיקוע בפרפין) וחיתוך עדין כך שהפתולוג יוכל לבדוק את הרקמה בעזרת מיקרוסקופ ולעיתים באמצעים אחרים ולקבוע האם מדובר בגידול ממאיר או פוליפ שפיר.

ההכנה לניתוח מתחילה מרגע האבחנה ומתמקדת בשני מישורים:

  1. הראשון, קביעת מידת ההתפשטות של המחלה. הרופא יבצע הדמיה של האזורים בהם עלולות להיות. זיהוי או שלילת גרורות בכבד ובחלל הבטן או האגן מבוצע בעזרת בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (סי.טי. סקן) או בדיקה על שמעית (אולטרה-סאונד). כדי לודא שאין גרורות בריאות מבוצע צילום או סי.טי. חזה. בנוסף מבוצעת בדיקה של סמני גידול (CEA) בדם למעקב בעתיד.
  2. המישור השני כולל את קביעת היכולת לעבור את הניתוח בסיכון מינימלי. בדיקות של צילום חזה, א.ק.ג., בדיקות דם ולעיתים בדיקות אחרות כמו מיפוי לב מבוצעות על מנת להעריך את מידת הסיכון הכרוכה בניתוח ולהורידה למינימום. הרופא המרדים, בעזרת שיחה, בדיקה גופנית וסיכום הבדיקות הללו יעמוד על מידת הסיכון הניתוחי ויוכל לתכנן את ההרדמה בצורה הבטוחה ביותר.

במקרים מסוימים של ניתוחי כריתת מעי נדרשת הכנת המעי. ההכנה נועדה לשמור על המעי נקי מצואה וחיידקים והיא נעשית על ידי שתיית חומר משלשל ולעיתים תוספת חוקנים.
ניתוחי המעי הגס מבוצעים בהרדמה כללית, לעיתים תשולב גם הרדמה אפידורלית. סוג הניתוח יקבע על פי מיקום הגידול במעי הגס, נוכחות פוליפים באזורים אחרים של המעי הגס ומידת התפשטות הגידול.

כריתת תת-שלמה של המעי הגס – דרכי טיפול
כמו בכל הניתוחים המבוצעים לטיפול בסרטן המעי הגס גם בניתוח זה מבוצעת כריתת בלוטות הלימפה המנקזות את אזור הגידול. היקף הכריתה מכיל את המעי הדק הסופי (כ 10 ס"מ), המעי הגס העולה, המעי הגס הרוחבי, המעי הגס היורד וחלק מהמעי הגס המפותל. לאחר הכריתה, קצה המעי הדק מחובר למעי הגס בהשקה (אנסטומוזה) המבוצעת בתפירה ידנית או על ידי מכשיר מיוחד היורה סיכות המחברות את שני קטעי המעי ביחד. סגירת החתך בדופן הבטן מבוצעת על ידי תפירת שכבות דופן הבטן. החתך בעור נסגר בתפרים או סיכות. בתום הניתוח ישארו כ 30-35 ס"מ של מעי גס וחלחולת.

ניתן לבצע את הניתוח בשיטה לאפארוסקופית. בשיטת ניתוח זו, הבטן מנופחת בעזרת גז ליצירת חלל גדול. לאחר מכן מוחדרים מספר צינורות המכונים טרוקארים לחלל הבטן, דרכם מוחדרת מצלמת וידאו זעירה המעבירה דרך סיב אופטי את תמונת הבטן למסך. כלי הניתוח המיוחדים מועברים לבטן דרך אותם טרוקארים והניתוח מבוצע ללא פתיחת הבטן.

המעי והגידול הנכרת מוצא דרך חתך קטן בדופן הבטן ודרך חתך זה גם מבוצעת ההשקה. היתרונות בניתוח הלפארוסקופי הם: חתך קטן יותר, פחות כאב והחלמה מעט יותר מהירה. החסרונות בהשוואה לניתוח הפתוח הם: משך זמן הניתוח ארוך יותר ויכולת תמרון מוגבלת של הכירורג. לפני הניתוח תוכל להתייעץ ברופא המנתח שיסביר לך בפרוטרוט על ההבדלים בין שתי השיטות ואיזו שיטה עדיפה לניתוח שלך.

כמה זמן נמשך הניתוח?
משך הניתוח כ2-4 שעות.

זמן אשפוז
כשבוע ימים

החלמה והגבלות לאחר ניתוח כריתת תת-שלמה של המעי הגס 
לאחר הניתוח מומלץ להמנע ממאמצים קשים למשך 6 שבועות. תזונה לפי המלצות דיאטנית.

יש לפנות למרפאה במידה ואחד מאלה מתקיימים
כאבי בטן עזים, הקאות, חום גבוה, תפיחות הבטן, אודם בפצע הניתוח.

 

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.