ניתוח אנדוסקופי חוזר (רביזיה) של ניתוח בריאטרי

עלייה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי היא התוויה לניתוח חוזר (רביזיה) ששכיחותה עולה. עד כ-30% מהמטופלים עולים בחזרה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי ומחלותיהם הנלוות חוזרות וכ-20% מהם אינם מצליחים להגיע לירידה של לפחות 50% מעודף המשקל שנה לאחר הניתוח. גורמים לכך רבים וכוללים הרגלי תזונה שאינם בריאים, היעדר פעילות גופנית ושינויים נוירו-הורמונליים. כל זאת בנוסף לשינויים אנטומיים במערכת העיכול (כגון הרחבה חוזרת של שרוול הקיבה או הרחבה של ההשקה של הקיבה והמעי הריק [gastrojejeunal] בניתוח מעקף קיבה). העלייה במשקל מורכבת עוד יותר בגלל ההשפעה השלילית שלה על איכות החיים ועל העלייה בהוצאות הרפואיות.
ככל שמספר המטופלים שעברו ניתוחים בריאטריים עולה, כך גם עולה הדרישה לניתוחים חוזרים בטוחים ויעילים כדי להתמודד עם העלייה במשקל. ניתוחים חוזרים הראו יעילות בטיפול בעלייה חוזרת במשקל או בהיעדר ירידה מספקת. אך קשורים גם לעלייה בתחלואה ובתמותה בהשוואה לניתוח הראשוני, כנראה עקב הידבקויות ושינויים אנטומיים במטופל. לפיכך קיימת התעניינות גוברת בשיטות חליפיות, בהליכים לא ניתוחיים (לא לפרוסקופיים) הפועלים על אותם אזורים אנטומיים שאחראים לעלייה החוזרת במשקל: הקיבה המתרחבת לאחר שרוול וההשקה המתרחבת אחרי מעקף קיבה. רוב המחקרים שעסקו בכך התמקדו ברביזיה (תיקון) של ניתוחי מעקף.
מחקרים רבים הראו שיש קשר בין גודל הפאוץ' (כיס) של הקיבה, קוטר ההשקה של הקיבה והמעי הריק ותוצאות הירידה במשקל לאחר מעקף קיבה מלא. מחקרים הראו שקוטר ההשקה קשור באופן מובהק לעלייה חוזרת במשקל.

הצרת השקה דרך הפה לאחר מעקף קיבה סובלים מטופלים רבים מעלייה חוזרת במשקל או מתסמונת הצפה (dumping syndrome). התסמונת יכולה לפגוע באיכות החיים ומתבטאת באחד או יותר מהתסמינים הבאים: כאבי בטן, בחילות, הקאות, שלשולים, חולשה הזעה, סחרחורות, ירידת סוכר והתעלפויות זמן קצר לאחר האוכל. הסיבה לעלייה במשקל ולתסמונת הצפה קשורה בעיקר להרחבה של ההשקה העליונה ומעבר מהיר על תוכן הקיבה למעי הדק.

ניתן לטפל בעלייה חוזרת במשקל לאחר מעקף קיבה או בתסמונת הצפה, ובעיקר בהרחבה של ההשקה בין הקיבה למעי הריק על ידי צריבה של ההשקה דרך גסטרוסקופיה בכדי לגרום להופעת רקמת צלקת (פיברוזיס) או על ידי הקטנה של ההשקה וכיס הקיבה באמצעות מערכות תפירה אנדוסקופיות. במערכת ה-Overstitch מאפשר להחזיר את האנטומיה של ההשקה והכיס לממדים שלאחר הניתוח על ידי תפירת כל עובי שכבת הקיבה. הליך זה אף עמיד יותר לאורך זמן.

הצרת קיבה לאחר שרוול קיבה: תופעה שכיחה נוספת היא עלייה במשקל לאחר ניתוח שרוול קיבה. עם השנים הקיבה מתרחבת והמטופל יכול להכניס יותר מזון לקיבה ואז עלייה חוזרת במשקל והופעה חוזרת של המחלות המשניות להשמנה בעזרת מערכת ה-Overstitch ניתן שוב להצר שרוול קיבה כירורגי או שרוול קיבה אנדוסקופי שבוצעו שנים קודם לכן.

בחירת המטופלים המתאימים לניתוח חוזר: לאור המאפיינים הכרוניים של השמנת יתר ומחלות מטבוליות ויחד עם הגורמים הרבים לעלייה חוזרת במשקל, יש להציע רביזיה אנדוסקופית רק כחלק ממערכת שלמה של התמודדות עם המשקל. לפני ההליך יש לבצע הערכה רפואית לגבי מצבים שעלולים לתרום לעלייה במשקל (בעיות בבלוטת תריס ומחלות אחרות) וכן הערכה תזונתית ופסיכולוגית.

לפני ההליך על גסטרואנטרולוג, מומחה בתחום הבריאטרי שמבין באנטומיה ובפתולוגיה של ניתוחים בריאטרים, לבחון את סוג הניתוח הבריאטרי הראשון וממצאים אנדוסקופיים על מנת להעריך את האנטומיה הנוכחית (גודל כיס קיבה וקוטר השקה) ולבחון את האנטומיה של השרוול הכירורגי (לדוגמה: קיום זווית חדה). עם זאת, מסיבות שונות, לא בכל המקרים ניתן להצר שוב קיבה שעברה הליך שרוול או לבצע הצרת השקה לאחר מעקף קיבה.

ניתן לשקול ניתוח חוזר אנדוסקופי במצבים הבאים:
• עלייה חוזרת במשקל לאחר מעקף קיבה או כישלון של הניתוח, המוגדר כאי הצלחה להפחית 50% מעודף המשקל לאחר שנה.
• הישנות מחלות מטבוליות משניות להשמנת יתר כגון סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה או כבד שומני.
• מטופלים הסובלים מתסמונת הצפה.

להלן קישור למאמר של ד"ר דין קרן – אודות שיטת אוברסטיץ' לטיפול ברביזיה (תיקון) לניתוחים בריאטריים
אסותא | חדשנות בתחום הכירורגיה (digitaler.co.il)

צוות רפואי

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.