החלפת מסתמים בלב

הלב הוא המשאבה האחראית לזרימה התקינה של הדם לכל הגוף. בלב ארבעה חללים, שני חדרים ושתי עליות – והדם זורם ביניהם, דרך 4 מסתמים. תפקיד המסתמים לאפשר לדם לעבור בחופשיות מחלל לחלל – ובו בזמן, למנוע חזרה של הדם אחורה. שני המסתמים שבצד שמאל (המסתם המיטרלי והמסתם האאורטלי) נוטים יותר להיפגע ולהתקלקל בחלוף הזמן – והם אלה הזקוקים, על פי רוב, לתיקון או החלפה, על מנת לשמור על פעילות הלב התקינה.

החלפת מסתמים בלב

מהם סוגי הפגיעה במסתמי הלב? מדוע הם קורים?

עלי המסתם נפתחים בכיוון זרימת הדם – ומאפשרים לדם לעבור מחלל לחלל, דרך טבעת המסתם הממוקמת ביניהם. העלים נסגרים הרמטית לאחר מכן, על מנת למנוע דליפת דם חזרה. לחלק מהמסתמים ישנם מיתרים המחזיקים את עלי המסתם צמוד לפתח הטבעתי – ומונעים אותם מלחזור אחורה ולדלוף.

שני סוגי הפגיעה העיקריים במסתמים הלב הם:

  1. היצרות המסתם, ירידה במעבר הדם דרכו, אופייני יותר למסתם האאורטלי.
  2. דליפת המסתם, חזרה דם אחורנית, אופייני יותר למסתם המיטרלי.

היצרות במסתם עלולה לקרות עקב ירידה בקוטר טבעת המסתם או ירידה בתנועת העלים של המסתם ולכן ירידה בפתיחה ופגיעה במעבר הדם דרכו.

דליפה במסתמי הלב – עלולה לקרות עקב מיתרים שנקרעו, התקצרו או התארכו, עלה מסתם שנקרע, או טבעת מסתם שהתרחבה. כל אלה מובילים לדליפת דם בחזרה לחלל בלב ממנו הגיע.

פגיעה זו, הגורמת לפגיעה בתפקוד המסתם, מתרחשת, על פי רוב, בשל אחת מכמה סיבות עיקריות: תהליכי ההתבגרות הטבעיים של הגוף, מוקדם יותר במסתם שלא היה תקין לגמרי, חולשת הרקמות באזור, תהליכים זיהומיים או דלקתיים ומסתם פגום מלידה – או בשל שילוב של כמה סיבות יחד.

מהם הסימפטומים למסתם לב, שפעולתו נפגמה?

פגיעה במעבר הדם דרך המסתם או דליפת הדם חזרה, מקבלים על פי רוב ביטוי בדמות קוצר נשימה, או לחצים בחזה בזמן מאמץ. מסתם מקולקל שלא תוקן או הוחלף – עלול, בשל כך, לגרום נזקים לשריר הלב ולריאות; ובמקרי קיצון, אם לא מתקנים או מחליפים את המסתם, להוביל למוות.

כיצד מאבחנים מסתם לב לא תקין?

האבחון של בעיות במסתמי הלב משלב בין בדיקה קלינית של החולה, אצל רופא מומחה, יחד עם בדיקת אקו-קרדיוגרפיה (אקו לב – בדיקת אולטרסאונד של הלב), המציגה את מצב המסתמים ואת תפקוד הלב.

מהם סוגי הטיפול במסתם לב לא תקין?

על מנת למנוע פגיעה בשריר הלב, יש לתקן או להחליף מסתם שהתקלקל – וגורם להיצרות או לדליפת דם. התיקון או ההחלפה יכולים להתבצע באמצעות ניתוח. לניתוח שתי מטרות – להאריך את תוחלת החיים של החולה ולשפר את איכות חייו, לאורך זמן.

לכן, לעתים, גם אם החולה מרגיש טוב, אבל בדיקות אקו הלב יראו התחלה של סימני נזק לשריר הלב – תתקבל החלטה על ניתוח.

במקרים מתאימים, האפשרות הניתוחית המועדפת היא תיקון המסתם, אך אם תיקון אינו אפשרי, מתבצעת החלפה. בהחלטה על האפשרות המועדפת, שיקול הדעת מתבסס על רצון להפחית ולמנוע ככל האפשר ניתוחים חוזרים בעתיד.

ניתוח החלפת מסתם

כיצד מתבצע ניתוח המסתמים?

כאמור, ברוב המקרים האפשרות הניתוחית המועדפת היא תיקון המסתם, אך אם תיקון אינו אפשרי – מתבצעת החלפה. בין אם מדובר בתיקון ובין אם מדובר בהחלפה, הניתוח מבוצע בהרדמה כללית ומלאה, אורך בין 2-4 שעות בממוצע ודורש חיבור למכונת לב-ריאה, במהלכו. בדרך כלל, מגיעים לבית החולים יום לפני הניתוח – ועוברים בדיקות דם וצילומי חזה.

על פי רוב, הניתוח מתחיל בחתך מרכזי דרך עצם החזה, המאפשר גישה אל הלב. בחלק מהמקרים, ניתן לעשות חתך קטן יותר, בצד בית החזה – ולהיכנס אל הלב בין הצלעות. בשלב הבא, מחברים את המטופל למכונת לב-ריאה. הדבר מאפשר לעצור את פעילות הלב עצמו, לפתוח את החללים שלו – ולהגיע למסתם הפגום שיש לתקן או להחליף.

בסוף הניתוח, מכונת הלב-ריאה מנותקת, מבוצעת בדיקת אקו-קרדיוגרפיה, שמטרתה לוודא שהתיקון או המסתם המוחלף מתפקדים היטב – ואז סוגרים את בית החזה.

איזו מומחיות נדרשת לצורך תיקון מסתם לב?

תיקון מסתם פגום הוא פעולה ניתוחית מורכבת, הדורשת התמחות מיוחדת. ישנן כ-10 טכניקות תיקון ניתוחיות, שצריך לשלב ביניהן. זו אינה פרוצדורה מכנית, אלא מיומנות הדורשת טביעת עין, מומחיות גבוהה וידע מעשי נרכש, המיושם בהתאם לצורך הספציפי של כל מטופל. בספרות המקצועית מיומנות זאת מתוארת כשילוב בין טכניקה לאמנות.

על המנתח להחליט באיזו מן השיטות להשתמש, בהתאם למצב הספציפי של המסתם. למשל: האם יש לתקן טבעת שהתרחבה, לתפור מיתרים מלאכותיים במקום אלה שנקרעו או התארכו, לחתוך עלים שגדלו יתר על המידה, או לשלב בין שתיים (או יותר) מהטכניקות האלה יחד.

החלפת מסתם לב

כאמור, ברוב המקרים האפשרות הניתוחית המועדפת היא תיקון המסתם, אך אם תיקון אינו אפשרי, מתבצעת החלפה, שהיא הליך פשוט יותר ברוב המקרים. בהחלטה על האפשרות המועדפת, שיקול הדעת מתבסס על רצון להפחית ולמנוע ככל האפשר ניתוחים חוזרים בעתיד. וכך, אם תתבצע החלפת מסתם אצל אדם צעיר, על פי רוב הבחירה תהיה במסתם מכני – ואצל אדם מבוגר יותר, מסתם ביולוגי.

המסתם המכני מחזיק אמנם לתמיד בגופו של המטופל, אך הוא דורש נטילה מתמדת של תרופות חזקות במיוחד לדילול הדם ובדיקות דם חוזרות. מסתם ביולוגי, לעומת זאת, אמנם אינו מצריך נטילת תרופות אלה; אבל הוא בעל אורך חיים מוגבל, מחזיק 7-20 שנה (יותר בגיל המבוגר) – ומתאים, לכן, לאנשים מבוגרים יותר.

האם ניתן לבצע ניתוח החלפת מסתמים, באמצעות צנתור?

בשנים האחרונות, התפתחה טכנולוגיה שאכן מאפשרת להחליף את אחד המסתמים – המסתם האאורטלי – בצנתור, ללא פתיחת החזה וללא התחברות למכונת לב ריאה. הליך זה מתאים דווקא לחולים מבוגרים או לאנשים שהסכנה הניתוחית גבוהה עבורם, בשל מצבם הכללי ומחלות הרקע שלהם.

יש יתרונות וחסרונות להשתלת מסתם בצינתור וההחלטה האם להמליץ על ניתוח לב או צנתור לב מתקבלת על ידי צוות משולב: מנתח, קרדיולוג והחולה עצמו.

ניתוח החלפת מסתמים – מהו זמן ההתאוששות ?

לאחר הניתוח, החולה מועבר ליחידה לטיפול נמרץ, למשך יום עד יומיים להתאוששות. ביום השני, יוצאים על פי רוב לחדר רגיל במחלקה – ועוברים משכיבה לישיבה בכורסא. ביום השלישי, מתחילים להתהלך; ובין 4-7 ימים אחרי הניתוח, משתחררים הביתה. בחלק מהמקרים, החזרה לעבודה מתאפשרת בין שבועיים ל-6 שבועות אחרי השחרור.

בכל מקרה, ההמלצה היא כבר מהיום הראשון להתחיל בהליכות – ולהגיע תוך חודש מהניתוח לקילומטר הליכה ביום. מטרת השיקום באמצעות הליכה היא לחזור לתפקוד לב-ריאה מלא, מהר ככל האפשר. כך, אחרי מספר חודשים, "שוכחים" בצורה חיובית את המנתח ואת הניתוח – וחוזרים לתפקוד מלא.

מהם אחוזי ההצלחה של ניתוח החלפת מסתמים ?

הסכנה בניתוח מסתמים נמוכה – וסיכויי ההצלחה של חולים שמצבם הכללי טוב, מגיעים עד ל-99%. אצל אנשים מבוגרים, או מי שחולים במחלות רקע אחרות או זקוקים ליותר ממסתם אחד – סיכויי ההצלחה גבוהים, אך משתנים וצריך להעריך אותם אישית ביחד עם החולה לפי מצבו הכללי של המטופל, מצב ליבו וסוג הניתוח.

לסיכום: לחולים שזקוקים לניתוח לתיקון או להחלפת מסתם, יש חשיבות לעשות אותו,  כדי לאפשר לחולה תוחלת חיים וכן איכות חיים גבוהות יותר. יש לדעת כי אם לא מטפלים במסתם שנפגם, הדבר עלול לגרום לנזק משמעותי לשריר הלב – ולהרעה במצבו ואיכות חייו של המטופל, לעתים עד כדי מוות. בהרבה מקרים האפשרות המועדפת לטיפול היא תיקון מסתם, הדורשת ידע, מיומנות, מומחיות גבוהה – ושליטה מלאה בכל מגוון הטכניקות הקיים. במקרים שלא ניתן לתקן או שלא מומלץ לתקן, מבצעים החלפת המסתם במסתם ביולוגי או מכני.

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.