ניתוח קיצור קיבה במחלת מעי דלקתית

תפקידו של הניתוח הבריאטרי אצל מטופלים עם השמנת יתר ומחלת מעי דלקתית

מקרים של השמנת יתר הופכים ליותר ויותר שכיחים בכמה עשרות שנים אחרונות. כרגע ההשמנה נחשבת לאפידמיה כלל עולמית. אף על פי שהשמנת יתר בדרך כלל נחשבת לתופעה נדירה אצל מטופלים עם מחלות מעי דלקתיות (IBD), לאחרונה דווח כי יש עלייה במספר המקרים באוכלוסייה ועם אחוזים גבוהים באופן משמעותי של מחלת קרוהן (CD) מאשר קוליטיס כיבית (UC)

כיום ידוע כי ניתוחים בריאטריים הנם החלופה היעילה ביותר לירידה במשקל במקרים של השמנת יתר ומספר המטופלים אשר עוברים את הניתוח כדי להוריד במשקל ממשיך לעלות באופן דרמטי. אמנם, כאשר מדובר בחולי מחלות מעיים דלקתיות שסובלים גם מהשמנת יתר, המנתחים נוטים לסרב לבצע כל ניתוחי בטן שלא קשורים במחלות מעיים דלקתיות בגלל האחוזים הגבוהים של הסיבוכים – הן לטווח הארוך והן לטווח הקצר. זה נכון במיוחד לניתוחים בריאטריים ולפי כך בספרות יש מידע דל בלבד על ניתוחים בריאטריים במטופלים עם מחלות מעיים דלקתיות.

ניתוח קיצור קיבה במחלת מעי דלקתית
יתרה מזאת, מטופלי CD ו-UC נמצאים בקבוצת סיכון גבוה של צורך בהתערבויות כירורגיות עתידיות, הכוללות הסרת מעי חוזרת אצל מטופלי CD ושינויים באנטומיה של המעי הדק אחרי מעקף קיבה, שיכול לגרום לבעיות טכניות במבנה, או פגוע באפשרות  של יצירת כיס אילאו-אנאלי אחרי כריתת מעי דק שלימה אצל מטופלי UC.

ואומנם, מניסיונינו, ניתוחים בריאטריים יכולים להיות אפקטיביים ובטוחים גם אצל מטופלי IBD עם השמנת יתר. הסיכון של סיבוכים ניתוחיים במקרים אלה לא גדול יותר מאשר במקרים אחרים של ניתוחים בריאטריים

האמנות למצוא טיפול בריאטרי מתאים למטופל עם השמנת יתר כוללת שיקולים רבים. המידע שאספנו, מראה כי  IBD לא מהווה קונטראינדיקציה,  וכי ניתן לבחור מטופלים בקפידה באמצעות  הגישה הכוללת והערכה טרום-ניתוחית. מטופלי IBD נמצאים בסיכון מוגבר לכך שיזדקקו לניתוח של המעי הדק בעתיד, או לחלופין, כבר עברו אחד כזה בעבר, מה שיכול להפוך את הניתוח ליותר מאתגר. ישנם תיאורים מעטים של ביצוע SG אצל מטופלי IBD אשר סובלים מהשמנת יתר, בזמן ש-SG היה הטיפול הכירורגי הראשוני בדיווח זה. CD גסטרו-דואודנלי מאד נדיר, עם הארעות של  2% מטופלי CD ואנחנו טוענים כי SG ו-LAGB יכולים להיות אפשרויות כירורגיות טובות אצל מטופלים עם השמנת יתר, גם אם יש צורך בעדויות תומכות נוספות.

הבחירה של פרוצדורה כירורגית ספציפית חייבת להיעשות בצורה שקולה ובהסכמה של רופאים שונים והמטופל.

בסופו של דבר, יש להעדיף פרוצדורות ללא השקת המעי הדק.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.