אבחון וטיפול בסיבוכים לאחר ניתוח בריאטרי

טיפול ומעקב פוסט-ניתוחי (לאחר הניתוח)

מעקב גסטרואנטרולוגי לאחר ניתוח להשמנת יתר מתמקד בעיקר בשני מישורים:

הערכה וטיפול של סיבוכים גסטרואינטסטינליים של הניתוח עצמו

  •  סגירת דליפות לאחר ניתוחים
  • הרחבת היצרויות במערכת העיכול
  • הוצאת טבעת שחדרה לקיבה
  • טיפול בדימומים והתכייבויות
  • הוצאת אבני מרה מדרכי המרה ב-ERCP

מעקב וטיפול של הסיבוכים התזונתיים כתלות בניתוח
סיבוכים לאחר ניתוח בריאטרי במערכת העיכול בדרך באים לידי ביטוי כבחילות, הקאות, עצירות, שלשול, כאבים או דימום. בתקופה המוקדמת לאחר הניתוח, סימפטומים אילו הם בדרך כלל כתוצאה מהניתוח עצמו ומטופלים במשותף על ידי הכירורגים והגסטרואנטרולוגים. כיום יש לגסטרואנטרולוג תפקיד חשוב בטיפול בסיבוכים בתקופה זו לאחר הניתוחים השונים, בעיקר באמצעים אנודוסקופיים מתוך חלל מערכת העיכול. כך יש אפשרויות טיפול בדליפות, דימומים והיצרויות לאחר הניתוחים השונים.

מאוחר יותר, סימפטומים אילו, מצביעים על סיבוכים לאחר ניתוח בריאטרי שלא קשורים באופן ישיר לניתוח, כגון התכייבות של טבעת הקיבה, היצרות, בעיות בקו הסיכות, פיסטולה במערכת העיכול, תסמונת Dumping (תסמונת ההצפה – והמתרחשת בשל מעבר מהיר של מזון למעי הדק, דבר הגורם לירידה פתאומית בלחץ הדם המלווה בהרגשת סחרחורת, חולשה ודפיקות לב מהירות. נצפה גם צניחה של רמת הסוכר בדם המלווה בהרגשת חולשה עד עילפון למספר שניות) ושלשולים כרוניים. במקרים רבים, הם דורשים הערכה מעמיקה יותר של גסטרואנטרולוג וטיפול אנדוסקופי.

הסיבוכים התזונתיים הפוטנציאליים לאחר ניתוח להשמנת יתר תלויים בסוג הניתוח
למעקף קיבה ומעקף תרסריון, חסר ברזל, ויטמין B12 או סידן מאד שכיחים. עם חסרים בויטמינים מסיסי שומן (A, D, E, K) יותר שכיחים במעקף התרסריון. סיבוכים אילו יותר נדירים לאחר טבעת ושרוול קיבה. אך, הקאות חוזרות בגלל מצבים של חסימה לאחר ניתוחים אילו לוו חסר ניכר של ויטמין B1 (תיאמין). במרכזים רבים, מומחים לתזונה לוקחים את האחריות על הערכה וטיפול בסיבוכים התזונתיים הפוטנצאליים בניתוחים אילו. כאשר גסטרואנטרולוגים הם חלק המערך הרב-תחומי הבריאטרי, תפקיד זה בידיהם.

מצבים אילו דורשים בירור וטיפול מעמיק לעיתים אנדוסקופי ותרופתי, כיוון שללא טיפול בעת ההופעה יכולים להתפתח לחסרים תזונתיים לעיתים בלתי הפיכים.

צוות רפואי

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.