שחזור שד אונקופלסטי

אחת משמונה נשים בחברה המערבית יכולה במהלך חייה להיות מועמדת לניתוח בשד על רקע תהליך גידולי. כיום, ברוב המקרים, ניתן להסתפק בכריתה חלקית. במקרים אלה יש צורך בהשלמת הטיפול על ידי טפול קרינתי.

כיום רוב הנשים שעוברות כריתה שלמה של השד עוברות גם ניתוח שחזור  והתאמת השד השני במטרה להשיג סימטריה מרבית. בנושא זה קיימת הבנה והסכמה לגבי התועלת הקיימת בשחזור השד.

נושא הצורך בשחזור הינו פחות ברור במקרה של כריתה חלקית וזאת לאור העובדה שחלק מהממסד הרפואי וגם חלק מהמטופלות מרגישות שכריתה חלקית "קטנה" תסתיים עם שינוי "קטן" יחסית שלא יגרום לשינוי בצורת השד.

בפועל, לעיתים קרובות, כריתה המתוכננת כקטנה, מסתיימת עם פגם גדול ממה שהיה צפוי, והטיפול הקרינתי מחמיר את הדפורמציה של השד והאסימטריה בין השדיים.
לאור זאת, קיים מספר רב של מטופלות המגיעות לביצוע תיקון או שחזור מאוחר של השד שעבר את הלמפקטומיה (כריתה חלקית).

מצב זה מעורר מספר שאלות:

האם מטופלת המועמדת ללמפקטומיה צריכה לשקול שחזור שד חלקי?
כריתה חלקית של השד גורמת לדפורמציה של צורת שד. שחזור שד חלקי נקרא בשפה מקצועית שחזור אונקופלסטי, וכיום יש עליה משמעותית בהבנה שיש מקום לבצע שחזור שד גם במטופלות שעוברות כריתת שד חלקית.
הרעיון הוא להתייחס לכריתת הגידול כאל הקטנה של השד, כאשר בניגוד להקטנה שבה הכירורג הפלסטי קובע מאיפה מורידים את הרקמה, בלמפקטומיה הגידול מכתיב איזה חלק ומה גודלו של האזור שייכרת.
תפקיד השחזור האונקופלסטי הוא להביא רקמה מאזור אחר כדי לשמר את הצורה של השד אפילו שהוא יהיה יותר קטן. למעשה ניתן לסיים ניתוח למפקטומיה של השד עם צורת שד תקינה ושד יותר מורם.

האם יש צורך לבצע פעולת התאמה גם בשד השני?
מכיוון ששד אחד עובר שינוים משמעותיים מבחינת גודל, צורה ומיקום, יש מקום להתאים את השד השני. הניתוח בשד הבריא הוא יותר פשוט מכיוון שבמקרה זה המנתח הפלסטי יכול להחליט מאיפה וכמה רקמה להוריד על מנת להשיג סימטריה מירבית. בסופו של דבר, אפשר לסיים את תהליך הלמפקטומיה עם שדיים סימטריים, מורמים וסביר להניח יותר קטנים.

מתי יש לבצע את השחזור ועל ידי מי?
התוצאה הטובה ביותר מתקבלת כאשר ניתוח השחזור האונקופלסטי מתבצע באותו הזמן עם הלמפקטומיה וכאשר כירורג השד והמנתח הפלסטי עובדים ביחד ובשיתוף פעולה. לעתים קרובות המנתח הפלסטי מתכנן את החתכים כך שבסופו של דבר ניתן יהיה להשתמש באותם חתכים גם לשחזור. חשוב לציין, שבניתוח הראשוני רקמת השד הינה במצב הטוב ביותר, ולכן קל יותר לבצע את השינויים הדרושים. לאחר הקרנות, הרקמה פחות סלחנית לניתוחים פלסטיים. רצוי שהשחזור יתבצע על ידי מנתח פלסטי גם בגלל החשיבות בהפרדה בין הכירורג המבצע את הכריתה לזה שמשחזר, וגם בזכות מגוון הכלים השחזוריים הגדול יחסית העומדים לרשותו של המנתח הפלסטי.

האם במידה ולא בוצע שחזור מידי קיימת אפשרות לבצע תיקונים בשלב מאוחר יותר?
במידה ובכל זאת יש שינוי בצורת השד ואסימטריה בין השדיים ניתן לנסות לבצע תיקונים, אך כפי שצוין, מדובר בהליך מאתגר בשל ההקרנות והצלקות הקיימות מהניתוח הראשון.

אחת הפעולות השכיחות העומדות לרשותם של המנתחים הפלסטיים היא הזרקת שומן. פעולה זאת מאפשרת הוספת נפח לשד באזורים מסוימים, אבל גם באופן גלובלי. כמו כן, ניתן לבצע הרמה או הקטנה של השד או שחרור צלקת. לעתים רחוקות ניתן להשתמש בשתלים, אך הכנסת שתל בשד שעבר ניתוח והקרנות יכולה להיות כרוכה באחוז סיבוכים גבוה.

האם מדובר בניתוח אחד או במספר שלבים?
לעתים יש לקחת בחשבון יותר מפעולה כירורגית אחת, עקב העובדה שחלק מהשומן נספג.

האם כל אישה יכולה להיות מועמדת לשחזור אונקופלסטי?
רוב הנשים יכולות לעבור שחזור אונקופלסטי. ההגבלה קיימת כאשר הרקמה שנשארת הינה בכמות קטנה מדי מכדי לאפשר ניוד של רקמת שד לאזור שבו יש חוסר רקמה.

 

צוות רפואי

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.