אובחנתי כחולה בסרטן השד. מה עלי לעשות עכשיו?

עצם אזכור המילה "סרטן" מטיל אימה ומפחיד את כולנו. חלילה. שלא נדע. טאץ' ווד.עם זאת, מידע על המחלה בהחלט יכול להפיג חששות לא מוצדקים ולהוריד את המתח מפני הלא נודע.

שם כללי לקבוצת מחלות

"סרטן" הוא, למעשה, שם כללי, לקבוצה של יותר מ-100 מחלות, שנבדלות זו מזו באופן דרמטי בתסמיניהן, באופן התפתחותן ובסיכויי ההחלמה מהן. 

הדבר היחיד המשותף להן הוא אובדן השליטה והבקרה על חלוקת התאים. אבל המחלות השונות נעות על סקאלה מאוד רחבה – שמתחילה במחלות שסיכויי הריפוי שלהן גבוהים מאוד ואפשר להאריך איתן ימים, דרך מחלות כרוניות שאפשר לחיות איתן היטב ועד מחלות קטלניות.
מחלה איטית שמתפתחת לאורך זמן
כך, למשל, סרטן השד הוא בדרך כלל מחלה איטית, שמתפתחת לאורך זמן. גם אם, חלילה, גילית שלקית בה – אין סיבה לפאניקה. בהחלט אפשר לקחת שבוע, ואפילו שבועיים, לאסוף מידע, להתייעץ עם אנשים קרובים ועם אנשי מקצוע, ולהחליט על דרך הטיפול האופטימלית בשבילך.

האבחנה של סרטן השד נעשיית כיום בדרך כלל בשלבים המוקדמים שלה, דבר שמאפשר סיכויי החלמה מצויינים, שיכולים להגיע ל-90% ויותר.
נוסף על כך, מירב הסיכויים שניתן יהיה להימנע מכריתת שד מלאה. גם נשים העוברות כריתה מלאה חוזרות לחיים מלאים ותקינים עם או בלי שחזור של השד.

קרוב לוודאי שקיבלת את הבשורה המבהילה מהרופא המטפל. גם אם הוא שוחח עמך באריכות ובפירוט, סביר להניח שחלק (ואולי אפילו חלק ניכר) מההסברים שלו אינו נהיר לך עדיין. למרות שברצוננו להתקדם בבירור ובטיפול, יש בידייך די זמן בכדי ללמוד את הנושא.
בדרך כלל קיימות מספר אפשרויות טיפוליות, שיש להן סיכויי החלמה זהים. לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות. אם עלייך לקבל החלטות בנוגע לטיפול תוכלי להבין את היתרונות והחסרונות של כל טיפול ולבדוק איזה מהטיפולים נראה לך ומתאים לך.

  • מומלץ לבוא עם אדם קרוב
  • מומלץ לשמוע את הסברי הצוות הרפואי יחד עם אדם קרוב, שיוכל לסייע בהבנה ובקבלת ההחלטות. ייתכן ויוצע לך להתחיל טיפול תוך מספר ימים, אבל רצוי קודם לכן שתוודאי שאת שלמה לחלוטין עם ההחלטות הטיפוליות שנלקחו.

אחרי הכל מדובר בגוף שלך ובחיים שלך, ולא ייגרם לך כל נזק רפואי אם תדחי את תחילתו לזמן קצר, שיאפשר לך לשקול את החלופות השונות בצורה שקולה.

כמובן שאין צורך להתעכב אם הטיפול שהוצע לך אינו גורם לקושי או התלבטות ואת שלמה עימו. התלבטות תתכן גם מצד הצוות המטפל, וזכותך לקבל אינפורמציה על כך. בתחום הטיפול בסרטן השד יש שטחים אפורים לא מעטים, ובמצבים מסויימים יש מקום לגישות שונות.
אל תהססי לקבל חוות דעת נוספת, אם את מרגישה צורך בכך. זוהי זכותך הבסיסית ועלייך להרגיש שלמה עם הטיפול המתוכנן.

במערכות המטפלות בסרטן השד נמצאות אחיות מתאמות היכולות לסייע רבות. כדאי ומומלץ להשתמש בעזרתן.
רצוי להיזהר מהסקת מסקנות על בסיס מידע חלקי שיש ברשותך, מנשים שחלו ואת מכירה באופן אישי. זאת משום שמאפייני המחלה שונים מאוד במישורים רבים בין חולות שונות ובהתאם לכך הטיפול המוצע להן.

להיפגש עם חולות שעברו מסלול דומה
עם זאת, במידה ותרצי, תוכלי להיפגש עם חולות שעברו מסלול טיפולי דומה לזה שהוצע לך, כדי להבין את המשמעות מנקודת מבט של מטופלת. נשים רבות שטופלו בעבר מוכנות להתגייס ולסייע וניתן להגיע אליהן דרך הצוות המטפל או העמותות השונות הקיימות בארץ.

במדריך שלפנייך ניסינו להקיף, בצורה פשוטה, בהירה ושווה לכל נפש, את כל קשת הנושאים הקשורה לאבחון מחלתך ולאפשרויות השונות לטיפול בה. נשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה שתתעורר אצלך בכל שלב.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.