תזונה אחרי ניתוח בריאטרי: המיתוסים

מומלץ לשתות שייקים לאחר ניתוח בריאטרי וצריך לשלב בין ארוחות קטנות וגדולות– נכון או לא נכון? הדיאטנית יפית קסלר מציגה חמישה מיתוסים נפוצים לגבי תזונה לאחר ניתוח בריאטרי ועושה סדר בארוחה

תזונה אחרי ניתוח בריאטרי: המיתוסים

תזונה אחרי ניתוח בריאטרי היא לא אותה התזונה שלפני הניתוח, השאלה רק – מה מכול מה שכתוב ושומעים אודות הנושא נכון ורלוונטי באמת? אנשים ניזונים מפתיתי מידע שהם לא תמיד נכונים והגיע הזמן לשים על השולחן חמישה מיתוסים נפוצים אודות דיאטה לאחר ניתוח בריאטרי שהגיע הזמן לנפץ אותם אחת ולתמיד.

המיתוס: אכלו שלוש ארוחות מלאות ביום ועוד 3-2  ארוחות ביניים

לא נכון!

לאחר ניתוח בריאטרי אין דבר כזה ארוחות גדולות וארוחות קטנות, כיוון שהארוחות פחות או יותר שוות בגודלן. אם תאכלו ארוחות ביניים קטנות כמו פרי או כמה שקדים, לא תהיו שבעים לאורך זמן ותמצאו את עצמכם רעבים לאחר שעה. בנוסף, ארוחות ביניים קטנות שלא יכילו חלבונים יקשו עליכם להגיע לסך צריכת החלבון היומית לה אתם זקוקים.

דבר התזונאית: אכלו 6-4 ארוחות ביום, בהתאם לקיבולת הקיבה שלכם ובהתאם לזמן בו אתם מצויים לאחר הניתוח, ובהתאם להנחיית הדיאטנית הבריאטרית שלכם. הקפידו שהארוחות יהיו מורכבות מכמה קבוצות מזון, כמו למשל חלבון עם ירק או חלבון עם פחמימה, זאת על מנת לקבל שובע לטווח ארוך של 3.5-2.5 שעות.

המיתוס: אל תאכלו מול הטלוויזיה

לא נכון!

לאחר ניתוח בריאטרי נדרשת אכילה אטית מאוד ולעיסה של ביסים קטנים ולעיסה טובה של המזון. מרבים האנשים, ובמיוחד מי שנהג לאכול מהר לפני הניתוח, מתקשים מאוד לעבור לאכילה אטית. אכילה מול עיסוק נוסף, כמו טלוויזיה או מחשב, תעזור לעצור דקה בין ביס לביס, ותמנע מכם לאכול מהר ולהגיע למצב שהאוכל "נתקע" אחרי מספר ביסים.

דבר התזונאית: כדי לעשות את זה נכון, הקפידו לבחור מראש את כמות המזון בארוחה – שימו מנה שאתם יודעים שתואמת לקיבולת שלכם, ותחמו את משך האכילה ללא יותר מ-30-20 דקות. כך תוודאו שלא תגיעו למצב של אכילת יתר למרות שדעתכם מוסחת על ידי הטלוויזיה או המחשב.

המיתוס: שתיית שייקים בריאה ומומלצת

לא נכון!

אמנם שייק יכול להיות ארוחה בריאה, אבל אם אתם לפחות חודש לאחר הניתוח מומלץ לעבור לאוכל מוצק. הסיבה לכך היא שאוכל מוצק הוא בעל נפח, ולכן יש לו מקום מוגבל בקיבה, בעוד שאוכל נוזלי או טחון נכנס בקלות ולמעשה "עוקף" את השפעתו המגבילה של הניתוח.

דבר התזונאית: אכלו חצי פרי עד פרי שלם, רצוי עם חלבון (חלב או יוגורט) או שומן (שקדים או אגוזים) בכמות שהגדרתם עם הדיאטנית הבריאטרית שלכם. העדיפו תמיד אוכל מוצק על פני נוזלי או טחון.

המיתוס: אם אתם מרגישים שהאוכל נתקע שתו מים כדי להוריד אותו

לא נכון!

כאשר אכלתם ואתם מרגישים כאב או אי-נוחות שתיית נוזלים רק תחמיר את הכאב. חשוב לדעת מה גרם לכאב ולתחושה שהאוכל נתקע, ויש לכך מספר סיבות אפשריות, כמו אכילה מהירה מדי, ביס גדול מדי, אכילת כמות גדולה מדי או אכילת מזון במרקם שאינו מתאים לשלב בו אתם נמצאים לאחר הניתוח.

דבר התזונאית: שימו לב מה קרה ונסו להימנע מכך בארוחה הבאה. בינתיים, נסו להתהלך מעט וחכו עד שהכאב יחלוף. לרוב המצב עובר תוך זמן הנע בין 20 דקות לשעתיים.

המיתוס: אם בדיקות הדם תקינות ואוכלים מהכל, אין צורך לקחת תוספי תזונה (ויטמינים ומינרלים)

לא נכון!

מחקרים רבים וארוכי טווח מצאו כי אנשים שעברו ניתוח בריאטרי חייבים לקחת תוספי תזונה למשך כל החיים, זאת על מנת למנוע חסרים תזונתיים הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. החסרים הנפוצים יתבטאו באנמיה, חולשה, פגיעה בזכרון, ירידה בצפיפות העצם וסיכון לשברים עקב כך.

דבר התזונאית: הקפידו על נטילת תוספי התזונה לפי המלצת הדיאטנית הבריאטרית שלכם, ובצעו בדיקות דם שגרתיות בתדירות הנדרשת לאחר הניתוח – אחת לשלושה חודשים בשנה הראשונה, אחת לחצי שנה בשנה השנייה ואחת לשנה החל מהשנה השלישית לניתוח.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.