בלוטות זקיף מחוץ לבית השחי

הניקוז הלימפטי העיקרי של גידולים בשד הוא לבית השחי, אולם לעתים קיים ניקוז לאיזורים אחרים. אחרי הזרקת סמן רדיואקטיבי ניתן לבצע מיפוי, שהוא בדיקה המזהה רדיואקטיביות.
מיפוי כזה, המבוצע טרם הניתוח, יכול לעתים לזהות בלוטות לימפה אליהן יש זרימת לימפה מחוץ לבית השחי. מידע זה יכול לשפר את היכולת לזהות בלוטות לימפה נגועות ובכך לשפר את דיוק הטיפול האג'ובנטי.

מאחר ונגיעות בגידול של בלוטות מחוץ לבית השחי בהיעדר מעורבות בלוטות בבית השחי אינה שכיחה, ודגימת חלק מבלוטות אלו היא לעתים מורכבת, הגישה הסטנדרטית כוללת דגימת בלוטות בבית השחי בלבד. בחלק מהמרכזים המובילים מבוצעות דגימות בלוטות מחוץ לבית השחי במצבים שונים.

לגישתנו, במידה וקיימת אפשרות כלשהי של שינוי ושיפור בטיפול, אם בלוטות כאלו יידגמו, והמחיר הרפואי במובן של סיבוכים אפשריים אינו גבוה מדי – יש מקום לעשות כן. הדבר דורש שיתוף פעולה הדוק בין האונקולוג לרופא המנתח.

אגן הניקוז הלימפטי העיקרי הנמצא מחוץ לבית השחי נמצא סמוך לעצם החזה (parasternal or internal mammary nodes). על פי כמה מחקרים, שכיחות מעורבות בלוטות הלימפה באיזור זה מגיעה ל-25%. שכיחות מעורבות הבלוטות במקום זה ללא מעורבות בלוטות לימפה בבית השחי מגיע לכ-6-8%.

בלוטה מעורבת בגידול במיקום זה בהיעדר מעורבות בלוטות בבית השחי עשויה להשפיע על הצורך בכימותרפיה או על סוג הכימותרפיה המתאימה. במצבים מסויימים, מעורבות בלוטות אלו גם בנוכחות בלוטות בבית השחי, יכולה להכתיב צורך בהקרנה לבית החזה ולאיזור הבלוטות.

לדגימת בלוטות פרסטרנליות ייתכן, באופן לא שכיח, צורך בחתך נפרד מחתך הניתוח לכריתת הגידול. הסיבוכים העשויים להיגרם על ידי דגימת בלוטות באגן ניקוז לימפטי זה הם חזה אויר ודימום. סיבוכים אלו, לפי נסיוננו בכ-70 ניתוחים הם נדירים.

בלוטות זקיף יכולות להמצא לעתים לא שכיחות מעל ומתחת עצם הבריח, בתוך רקמת השד ובאופן נדיר בבית השחי בצד השד הבריא.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.