מאיזה גיל מומלץ להתחיל לבצע ממוגרפיה?

בספרות הרפואית קיימות כיום עדויות מבוססות ומוצקות, המצביעות על כך שבדיקות ממוגרפיה שנתיות, החל בגיל 50, מפחיתות באופן משמעותי את התמותה מסרטן השד, המחלה הממארת השכיחה ביותר בעולם.

המדריך המלא לממוגרפיה: כל מה שרצית לדעת על הבדיקה
המלצות משרד הבריאות בישראל מבוססות על מחקרים אלו, וכוללות הנחייה לביצוע הבדיקה מגיל 50 אחת לשנתיים. אולם גופים שונים בעולם ממליצים על התחלת ביצוע הבדיקה באופן שגרתי אחת לשנה כבר מגיל 40.

ההמלצות משתנות בין הארגונים והמוסדות הרפואיים השונים: ארגון הכירורגים האמריקאי (ה-ACS), למשל, ממליץ על ביצוע בדיקה אחת לשנה; ואילו אנשי מקצוע אחרים מסתפקים בביצוע צילום בודד פעם ב-3 שנים (בין הגילאים 40 ל-50).

בדיקת שד באולטרהסאונד

התחלה מותאמת אישית
לכן, לדעתנו, ההמלצה לגיל התחלת הבדיקה צריכה להיות מותאמת למטופלת. כך, למשל, סביר להניח שהיכולת של מישהי שיש לה שדיים גדולים לאתר בעצמה גידולים קטנים תהיה מוגבלת – ולכן ממוגרפיה עשוייה להיות לה חשובה יותר מלאשה עם שדיים קטנים.

באישה שאצלה רמת האינפורמציה שאפשר לקבל מהממוגרפיה היא נמוכה, רצוי כמובן לא לבצע צילומים מרובים ולהתחיל את המעקב השגרתי בגיל 50.

כמובן שלצורך הערכה כזו צריך לעבור ממוגרפיה ראשונה, ואנו ממליצים לעשות זאת בגיל 40. בין השאר משתמע שהאינפורמציה החשובה לרופא לגבי תוצאות ממוגרפיה אינה רק האם יש ממצא חשוד או לא, אלא גם מה רמת היכולת לקבל אינפורמציה מהצילום. רצוי לכן בבדיקות ידניות על ידי רופא להצטייד לא רק בתשובת הצילום אלא גם בצילום עצמו. כשרמת האינפורמציה אינה גבוהה עקב מבנה סמיך ובלוטי של הריקמה, אולטרסאונד של השד יכול לשפר את רמת המעקב.

מעקב ממוגרפי בנשים עם סיכון מוגבר
על נשים בסיכון מוגבר לעבור צילום מדי שנה, ולהתחיל את המעקב הממוגרפי בגיל 40 (אלא אם גורם הסיכון מסתמן בגיל מאוחר יותר).

כאשר מדובר בקרובת משפחה מדרגה ראשונה שחלתה בגיל צעיר מאד, ההמלצות הן להתחלת המעקב בין 8 ל-10 שנים מוקדם מגיל הופעת המחלה אצל הקרובה. תיתכן, לפיכך, המלצה להתחלת מעקב בממוגרפיה עוד לפני גיל 40.

מאחר ובדרך כלל בגיל צעיר רקמת השד סמיכה יותר משאר בגיל מבוגר (עקב יחס גבוה בין רקמה בלוטית לרקמת שומן) והממוגרפיה פחות אינפורמטיבית במצב זה, מקובל לבצע גם בדיקת אולטרסאונד במסגרת המעקב.

צוות רפואי

No data was found
לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.