כריתת הסעיף על שם צנקר

הסעיף על שם צנקר, או Zenker’s diverticulum הוא סוג של כיס של רירית בית הבליעה שמתבלט מבין השרירים של הלוע. הוא נגרם על ידי פעילות יתר של שוער הוושט העליון, שריר טבעתי שנמצא בגבול בין הלוע לוושט. הסעיף הוא מעין שק שבתוכו מצטבר מזון שלא יכול להיכנס לוושט בגלל פעילות היתר של שוער הוושט העליון.

אנשים הסובלים מהסעיף ע"ש צנקר יתלוננו על קשיי בליעה, עלייה של מזון בחזרה אחרי הבליעה, וצורך בביצוע בליעות חוזרות מרובות כדי לפנות את המזון. במקרים מסוימים המזון המצטבר בשק גורם להבל פה מבאיש (ריח רע מהפה). קשיי הבליעה שנגרמים עקב קיומו של הסעיף יביאו בסופו של דבר לירידה במשקל, תת תזונה וסיכון מוגבר לדלקת ריאות משאיפה של מזון לדרכי האויר.

הטיפול בסעיף ע"ש צנקר נעשה באמצעות ניתוח. ישנן מספר גישות ניתוחיות. הגישה הותיקה יותר היא הגישה ה"פתוחה", בה כריתת הסעיף נעשית באמצעות חתך בצוואר. עם זאת, קיימות גישות עדכניות יותר בהן הכריתה נעשית באופן אנדוסקופי דרך חלל הפה, ללא צורך בחתך או צלקת צווארית. ללא קשר לשיטה הנבחרת, חשוב לבצע תמיד גם חיתוך (מיוטומיה) של שוער הוושט העליון, כדי לוודא שקשיי הבליעה יפתרו לאחר הניתוח.

הניתוח לכריתת הסעיף ע"ש צנקר מבוצע בהרדמה כללית. נהוג להישאר להשגחה באשפוז לאחר הניתוח למספר ימים על מנת לוודא שאזור הניתוח מחלים כהלכה.

 

https://www.yaelsg.com/dysphagia-surgery/zenker

 

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.