שרוול קיבה אנדוסקופי ללא צורך בניתוח (ראשוני או מתקן)

בשנים האחרונות גברה משמעותית המודעות לממדי התופעה ולהשלכות הבריאותיות והחברתיות הקשות של השמנת יתר, הגורמת להתפתחות מחלות משניות ועלולה אף לגרום לסיבוכים ותופעות בריאותיות חמורות כגון מחלת רפלוקס (החזר ושט-קיבה), מחלות לב ושבץ, לחץ דם גבוה, דום נשימה בשינה, סוכרת מסוג 2 ובעיות אורתופדיות שונות.

בין הטיפולים היעילים כיום להתמודדות עם השמנת יתר הם הניתוחים הבריאטריים.

חלק מהניתוחים הבריאטריים הם למעשה התערבות בתפקוד מערכות הגוף על מנת להשיג יתרון בריאותי ע"י הגבלת נפח הקיבה והקטנת קיבולת המזון הנצרך באופן משמעותי.

אודות ניתוח שרוול קיבה אנדוסקופי ללא צורך בניתוח

מדובר בהליך רפואי הנעשה בצורה אנדוסקופית דרך הפה, באמצעות מכשיר חדש הנקרא "אפולו אוברסטיץ" – מכשיר זה למעשה מתלבש על הגסטרוסקופ, המגיע דרך הפה אל הקיבה, ללא צורך בביצוע חתכים בדופן הבטן. מדובר בהתערבות שהיא זעיר פולשנית ומטרתה לצמצם באופן משמעותי את הסיבוכים הכרוכים בניתוח.

ההליך מבוצע רבות בחו"ל ולאחרונה צובר תאוצה גם בישראל.

ההליך מבוצע ע"י ד"ר דין קרן, מומחה בגסטרואנטרולוגיה ואנדוסקופיה מתקדמת עם ניסיון רב באנדוסקופיה בריאטרית – טיפולים אנדוסקופיים שונים לסובלים מעודף משקל וטיפול בסיבוכים לאחר ניתוחים בריאטריים.

ד"ר קרן, מומחה הגסטרואנטרולוגיה ותזונה של אסיא בריאטריק – המרכז המוביל בתחום השמנת יתר, נמנה בין הרופאים היחידים בארץ המבצעים את ההליך.

 

חלון הזדמנויות לשינוי

איך ניתוח שרוול קיבה אנדוסקופי משפיע על הירידה במשקל?

ההליך פועל בדומה לניתוח שרוול קיבה רגיל, אך אינו מערב פעילות כירורגית. בדומה לו, הוא מוביל לירידה במשקל על ידי הקטנת נפח הקיבה וצריכת כמויות קטנות יותר של מזון.

בדומה להליכים אחרים לירידה במשקל, ההליך דורש מחויבות לאורח חיים בריא. על המטופלים להבין, להפנים וליישם שינויים בריאים באורח החיים לצמיתות ולהתחייב לתהליך כדי להשיג השפעה ארוכת טווח.

למי מתאים ניתוח שרוול קיבה אנדוסקופי?

  1. כהליך ראשוני, לאילו השוקלים ניתוח שרוול קיבה בפעם הראשונה.
  2. כניתוח מתקן לשרוול קיבה כירורגי ראשוני – תיקון למטופלים לאחר ניתוח שרוול קיבה שעלו במשקל עם התרחבות הקיבה.
  3. ייתכן וההליך הינו אלטרנטיבה עבור מטופלים שאינם מעומדים לניתוחים בריאטריים אחרים.

חשוב לדעת –
השרוול האנדוסקופי אינו מתאים לכל אחד. כל מטופל המתעניין בהליך עובר ייעוץ רפואי של גסטרואנטרולוג ), דיאטנית ופסיכולוג לבדיקת התאמה ומחויבות לתהליך.

 

ה-BMI הנדרש להיות מועמד להליך שרוול קיבה אנדוסקופי

ההליך זמין למטופלים אשר מדד מסת הגוף (BMI) היא מעל 30 ואשר לא הצליחו לרדת במשקל בשיטות אחרות. בשונה מניתוח, האפשרי רק לבעלי BMI הגדול מ 35, הליך זה אפשרי לבעלי BMI הגדול מ 30, אודות לכך שההליך אינו כירורגי, בטוח יותר והפיך.

 

כיצד מתבצע ההליך בפועל?

  • ההליך מתבצע באמצעות אנדוסקופ, צינורית גמישה עם מצלמה ומכשיר תפירה אנדוסקופי עם עוגנים, כאשר האנדוסקופ מוכנס דרך הפה לקיבה. המצלמה הזעירה מאפשרת לרופא להפעיל את האנדוסקופ (גסטרוסקופ) כדי לראות ולפעול בחלל הקיבה.
  • באמצעות האנדוסקופ, הרופא מציב תפרים (בשיטת עוגנים) בקיבה ועל ידי כך משנה את המבנה לצורת צינור המגביל את כמות המזון שהקיבה יכולה לצרוך.
  • משך ההליך – כ 90 דקות.
  • רוב ההליכים נעשים במסגרת של אשפוז יום ובחלקם מטופלים נדרשים לאשפוז קצר בבית החולים להשגחה לאחר הניתוח.

לפני ואחרי הניתוח – כל מה שחשוב לדעתו:

  • מטופל אשר נמצא מתאים להליך שרוול קיבה אנדוסקופי, יקבל מהצוות הרפואי הוראות מדויקות הכוללות בדיקות מעבדה, צילומים והדמיות ומידע על צום ותרופות, בדומה לנעשה לפני כל ניתוח.
  • בסיום ההליך תיאסר אכילה ביממה הראשונה. לאחר מכן, ניתן יהיה להתחיל בדיאטה נוזלית, למשך השבועות הראשונים אשר בסיומם, יהיה ניתן לעבור למאכלים רכים / מוצקים למחצה למשך השבועות הבאים ולאחר מכן לתזונה בריאה רגילה, תוך מעקב קפדני של הצוות המלווה. יצוין חלק בלתי נפרד מההליך הוא מעקב רפואי ופגישות תדירות עם תזונאית ופסיכולוג.
  • בשונה מניתוח – במקרים של שרוול קיבה אנדוסקופי, ההליך נחשב לבטיחותי יותר. תופעות לוואי כדוגמת כאב קל ובחילות עשויות להתרחש בימים הראשונים לאחר ההליך. תסמינים אלה ניתנים לטיפול בדרך כלל עם נוגדי כאבים ותרופות נוגדי בחילות. עם זאת, מרבית המטופלים חשים בטוב לאחר מספר ימים.
  • והחשוב ביותר להבין כבר מהייעוץ הראשוני שהיסוד להצלחה ארוכת טווח של התהליך, כמו כל הליך בריאטרי אחר – הוא יישום והפנמה של אורח חיים בריא לתמיד. הצוות, ובראשם הגסטרואנטרולוג המומחה בטיפול בהשמנת יתר ידגישו זאת בכל מפגש והזדמנות: "הכל עניין של איכויות וכמויות"!!!

סרטון המחשה של הליך שרוול קיבה אנדוסקופי ראשוני או מתקן

מאמר שכתב ד"ר דין קרן ופורסם ב-ASSUTA MEDICAL REPORT
אסותא | חדשנות בתחום הכירורגיה (digitaler.co.il)

 

צוות רפואי

לזימון תור
נדאג להפנות את פנייתך לנציג/ת זימון תורים ונחזור אליך בהקדם.